Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?. Innovation Bakgrund/problemInnovation definieras ofta utifrån en manlig norm där mäns innovationer och branscher.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Advertisements

Genus och innovation Forskning utifrån ett omvänt perspektiv Jönköping, 30 augusti 2012 Malin Lindberg, Luleå tekniska universitet.
Nya Glasögon Utbildning av yrkeslärare i hållbart byggande och energieffektivisering.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
What is to be changed? Equality projects in Swedish Higher Education Åsa-Karin Engstrand, Reader Senior Lecturer, Business Administration, Department of.
Nytt BeBo-projekt kopplat till KOMBO-husen Idag finns inget strukturerat sätt att samla in energidata automatiskt från flera fastigheter och flera fastighetsbolag.
Allmänt Bidrag kan beviljas till företag, oavsett företagsform, som bedriver verksamhet på marknadsmässiga villkor. Bidrag beviljas inte i följande fall.
I ett globalt perspektiv växer nu många marknader snabbt och konkurrensen ökar också om kunderna. Hur bedömer du att detta påverkar.
Arbetskraftskoordinator - för sysselsättning och arbete Medfinansierats av Europeiska socialfonden
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation SWOT Personas (användare) 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Tillväxtverket 11 november 2016
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Fossilbränslefritt Kronoberg
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
års erfarenhet medarbetare
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Lösningsförslag för ABB
Andreas Stubelius Peter Bennich

Fastighetsbranschens knäckfrågor för en framgångsrik digitaliseringsresa Patrik Larsson, Meta.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Arbetsformer XX vattenråd.
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
En utvecklingsresa Antropologisk kvalitativ förstudie Frida Linderoth
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Välkomna, nu börjar vi! Nina Frid Susanna Höijer handläggare handläggare.
Är du chef? Låt TJ bli ditt bollplank i arbetslivet!
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Stor majoritet av befolkningen önskar skydd mot sjunkande pensioner
Projektledare - Wille Kyrk
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Länken till kommersialisering i försörjningssektorn
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Tips Fram till ”EDOC – Din verktygslåda” är det bara att klicka på…
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
SGUs årsredovisning 2017.
Utveckling av kliniskt träningscentrum (KTC) i
Verksamhets- berättelse 2012 Sydöstra sjukvårds-regionen
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Medlemsdialog Framtidens folkrörelse
JÄMIX® 2011 för Göteborgs stad Bolag och förvaltningar nr 1
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Suicidpreventiv handlingsplan
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Projekt Innovativ kunskaps- och verksamhetsutveckling
100-listan är ett regionalt initiativ som syftar till att öka kompetensen i styrelserummen. Vi vill tillsammans synliggöra och presentera kvinnor med styrelsekomptens.
Möjligheter till finansiering?
Evidensbaserade miljöanalyser
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Rekrytering med lokala jobbspår
Framtidens publiceringssystem kan ge bättre tillgänglighet
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Framtidens hälsa och social välfärd
Blodomloppet för vården
Kontinuitetshantering
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?

Innovation Bakgrund/problemInnovation definieras ofta utifrån en manlig norm där mäns innovationer och branscher där män är verksamma ofta bedöms vara de mest innovativa eller innovationsskapande. I branschen x som projektet kommer verka inom är en majoritet män sysselsatta, x %. MålProjektets övergripande mål är: ett öppet och inkluderande innovationssystem. Ett delmål för projektet är att fler kvinnor ska få ta del av innovationssatsningar. Målgrupp och strategi för att nå kvinnor och män Projektets primära målgrupp är innovatörer inom x bransch (som beskrivits i bakgrunden). För att nå både kvinnor och män med projektets insatser kommer projektet arbeta med riktad information till underrepresenterade grupper genom ex aktiva inbjudningar till det underrepresenterade könet, översyn av kommunikationsmaterial med mera. AktiviteterLyfta in jämställdhet som del av övriga projektaktiviteter. Ex vid ett seminarium: vilka föreläser, hur ser deltagargruppen ut? Ge medskick till seminarieledare att beakta jämställdhet exempelvis vid branschbeskrivningar etc. Riktade aktiviteter till den underreprepresenterade målgruppen vid behov. Ställa krav på kompetens om jämställdhet vid upphandlingar och att rapporeter och analyser är jämställdhetsintegrerade. Kompetens om jämställdhet Finns kompetens om jämställdhet kopplat till innovationsområdet inom projektorganisationen? Hur involveras kompetensen i projektet? Behöver kompetens köpas in/lånas in? Resultat, hur påverkas kvinnor och män? Har innovationssystemet tagit emot fler från underrepresenterade grupper? Har fler kvinnor fått ta del av innovationsinsatser?

Informations- och kommunikationsteknik Bakgrund/problemInom IKT-näringen är framförallt män verksamma. Hur påverkar det tillgänligheten och de produkter och tjänster som branschen producerar? Vilka får del av informations- och kommunikationstekniken? MålProjektets övergripande mål är tillgängliggöra ny teknik för kvinnor och män i glesbygd. Ett delmål för projektet är att den teknik som tas fram nyttjas i lika stor utsträckning av kvinnor och män. Målgrupp och strategi för att nå kvinnor och män Projektets primära målgrupp är företag och offentliga organisationer som tillhandahåller och utvecklar teknik. Dessa företag finns inom bransch x (som beskrivits i bakgrunden) där könsfördelningen är x och x. För att nå både kvinnor och män med projektets insatser kommer projektet arbeta med riktad information till underrepresenterade grupper genom ex aktiva inbjudningar till det underrepresenterade könet, översyn av kommunikationsmaterial med mera. AktiviteterLyfta in jämställdhet som del av övriga projektaktiviteter. Ex vid ett seminarium: vilka föreläser, hur ser deltagargruppen ut? Ge medskick till seminarieledare att beakta genus exempelvis vid branschbeskrivningar etc. Riktade aktiviteter till den underreprepresenterade målgruppen vid behov. Ställa krav på kompetens om jämställdhet vid upphandlingar och att rapporeter och analyser är jämställdhetsintegrerade. Kompetens om jämställdhetFinns kompetens om jämställdhet kopplat till IKT inom projektorganisationen? Hur involveras kompetensen i projektet? Behöver kompetens köpas in/lånas in? Resultat, hur påverkas kvinnor och män? Upplevs den teknik som projektet tagit fram som tillgänglig för både kvinnor och män? Kvinnor och män nyttjar den framtagna tekniken i lika stor utsträckning.

Entreprenörskap Bakgrund/problemProjektet riktar sig framförallt till företagare inom x bransch där x % kvinnor är verksamma. Inom branschen finns en könssegregation där kvinnor främst är verksamma inom x medan män arbetar med x. MålProjektets övergripande mål är kvinnor och män i företag verksamma inom x bransch så utveckla sitt företagande för att nå en större marknad. Ett delmål för projektet är deltagande företag har genomfört en jämställdhetsanalys av sitt företag. Målgrupp och strategi för att nå kvinnor och män Projektets primära målgrupp är företag inom x bransch (som beskrivits i bakgrunden). För att nå både kvinnor och män med projektets insatser kommer projektet arbeta med riktad information till underrepresenterade grupper genom ex aktiva inbjudningar till det underrepresenterade könet, översyn av kommunikationsmaterial med mera. AktiviteterLyfta in jämställdhet som del av övriga projektaktiviteter. Ex vid ett seminarium: vilka föreläser, hur ser deltagargruppen ut? Ge medskick till seminarieledare att beakta jämställdhet exempelvis vid branschbeskrivningar etc. Riktade aktiviteter till den underreprepresenterade målgruppen vid behov. Ställa krav på kompetens om jämställdhet vid upphandlingar och att rapporeter och analyser är jämställdhetsintegrerade. Kompetens om jämställdhet Finns kompetens om jämställdhet kopplat till entreprenörskap inom projektorganisationen? Hur involveras kompetensen i projektet? Behöver kompetens köpas in/lånas in? Resultat, hur påverkas kvinnor och män? Kvinnors och mäns företagande inom x bransch har nått fler kunder genom projektet. Deltagande företag har genomfört jämställdhetsanalyser.

Miljö Bakgrund/problemProjektet kommer verka inom området x (ex miljöteknik). Inom området finns branscherna x och x med könsfördelning x. Inom branschen finns en könssegregation där kvinnor främst är verksamma inom x medan män arbetar med x. Eftersom det finns en snedfördelning påverkas även möjligheterna till kompetensförsörjning inom branscherna. MålProjektets övergripande mål är energieffektivisering för kvinnor och män som nyttjar x fastigheter. Ett delmål för projektet är att deltagande män i lika stor utsträckning som kvinnor ska minska sin energiförbrukning inom ramen för projektet. Målgrupp och strategi för att nå kvinnor och män Projektets målgrupp är energibolag och nyttjare av fastigheter. Deltagande företag har en sned könsfördelning inom företagen där män är i majoritet. För att nå både kvinnor och män med projektets insatser kommer projektet arbeta med riktad information till underrepresenterade grupper genom ex aktiva inbjudningar till det underrepresenterade könet, översyn av kommunikationsmaterial med mera. AktiviteterLyfta in jämställdhet som del av övriga projektaktiviteter. Ex vid ett seminarium: vilka föreläser, hur ser deltagargruppen ut? Ge medskick till seminarieledare att beakta jämställdhet exempelvis vid branschbeskrivningar etc. Riktade aktiviteter till den underreprepresenterade målgruppen vid behov. Ställa krav på kompetens om jämställdhet vid upphandlingar och att rapporeter och analyser är jämställdhetsintegrerade. Kompetens om jämställdhetFinns kompetens om jämställdhet kopplat till miljö inom projektorganisationen? Hur involveras kompetensen i projektet? Behöver kompetens köpas in/lånas in? Resultat, hur påverkas kvinnor och män? Kvinnor och mäns energianvändning har minskat i lika stor utsträckning. De lösningar kopplat till energieffektivisering som tagits fram av projektet är tillgängliga för båda kvinnor och män.

Transport Bakgrund/problemIdag är det främst kvinnor som reser kollektivt/män pendlar längre sträckor än kvinnor/det finns stora skillnader i kvinnors och mäns resmönster. Projektet som ska ta fram underlag för kommande x satsning kommer därmed att bygga sin analys på dessa skillnader. MålAtt ta fram ett underlag för x satsning som beaktar skillnader mellan kvinnor och mäns nyttjande/resvanor osv. Målgrupp och strategi för att nå kvinnor och män På längre sikt är målgruppen för projektet nyttjare av vägen/järnvägen/resecentrumet. På kortare sikt blir målgruppen de som direkt berörs av det underlag projektet ska ta fram. Underlaget ska beakta både kvinnors och mäns behov i relation till transportsatsningen och säkerställs genom att upphandlad konsult har kompetens om genus och jämställdhet samt att det skrivs in som ett krav vid upphandlingen. AktiviteterUtformning av upphandlingsunderlag där kompetens kring jämställdhet lyfts in som ett tydligt innehållskrav och kompetenskrav. Jämställdhet ingår i de spridningsseminarium som genomförs inom ramen för framtagandet av rapporten/analysen. Kompetens om jämställdhet Finns kompetens om jämställdhet kopplat till transport/infrastruktur inom projektorganisationen? Hur involveras kompetensen i projektet? Behöver kompetens köpas in/lånas in? Vilken typ av krav kommer ställas på upphandlade konsulter? Resultat, hur påverkas kvinnor och män? Kommer kvinnor och män kunna nyttja trasportlösningen i lika stor utsträckning? Har satsningen beaktat både kvinnor och män i utformningen. Vem har tillgång till satsningen? Kommer nyttjandet att kunna mätas utifrån kön?