Vad är det som avgör om du lyckas med dina studier eller ej?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Plugga bättre och effektivare
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Vad är studiehandledning?
Plugga på bästa sätt!.
Din hjärna och ditt minne!
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Att läsa och studera.
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Psykologiska redskap.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Konsten att lyckas med sina studier
Bra att tänka på i ämnet svenska och när man har mig som lärare…
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Träningslära 9:or ht 11.
Karolina Källoff Ola Olefeldt
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Studieteknik och inlärning
Orientering 365 Kartminne HELA ÖVNINGEN bygger på det att DU funderar hur du vil göra din Orientering Du kan förbättra ngt som du vet att du gör.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Kultur – hjärna - lärande
Del 4 Anteckna och planera
Hur du tar hand om din kunskap
Del 3 Din hjärna och ditt minne!
Utveckla skrivandet.
 Hög intensiv träning med målet att förbättra syreupptagningsförmågan (individuella förutsättningar) och minska blodfetterna.  Vardagsmotion som ett.
Förändring – hot eller möjlighet?
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Att jobba språkutvecklande
STUDIETEKNIK.
Arbetsterapi i skolan.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Så många som möjligt, så länge som möjligt.
Målsättning – nå sitt mål!?. SMART målsättning…..  SMART - varje bokstav motsvarar en av beståndsdelarna i att skapa användbara mål - ett populärt verktyg.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
”Miljarden” & ”Garantin” Miljarden, Start 2006 Minska ohälsotalet Flera projekt pågår Överenskommelse Garantin, Start Lätt & medelsvår.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
STUDIETEKNIK Hur lär man sig?. H ÄLSA - Försök att få så bra sömn som möjligt - Ät ordentligt, mindre socker - Träna och promenera - Försök att få en.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
Hur du kan lära bättre!.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Välkomna till styrd helpdesk: Lek

(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Vad är studiehandledning?
Dubbelcirkel.
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
STUDIETEKNIK.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
PITEÅ HOCKEY.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Föreningen kognitivt stöd
Träff 11 Välkomna!.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Träff 13 Välkomna!.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Drömarbetsplatsen.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Vad är det som avgör om du lyckas med dina studier eller ej?

Vad är studieteknik? Hur används studieteknik? Varför ska vi lära oss om studieteknik?

Studieteknik Metoder för hur du lyckas väl med dina studier METODMETOD ål nergi id rganisera ig

Fundera över Hur gör du för att lära dig? (i matematik, språkkurser, samhällskurser och naturkurser) Vilken/vilka metod använder du? Vad skulle du vinna på att förbättra dina metoder?

M ål Mål ger mening, motivation och riktning Fråga dig: Vad kan det här ge mig? Vad vill jag? Förstå (kurs)målen Delmål M ål E nergi T id O rganisation D ig ?

Fundera över Vad tar energi i ditt liv? (i skolan, hemma, socialt, allmänt, …) Vad får du energi av? (i skolan, hemma, socialt, allmänt, …)

E nergi Bra kost Återhämtning Aktivitet Drivkraft Socialt M ål E nergi T id O rganisation D ig

Fundera över Vad kan du göra för att minska energiutgifterna och öka energiinkomsterna? Hur kan du göra studierna roligare?

T id förberedelse och efterarbete vila och återhämtning repetition studera kontinuerligt M ål E nergi T id O rganisation D ig Sannolikhet att minnas 100% Tid 10 min 1 dag1 vecka 1 månad 6 månader Skillnad i hur mycket vi minns

Testa ditt minne Du kommer nu att få 15 ord som du ska komma ihåg. Orden kommer att dyka upp en och en. Du behöver inte komma ihåg dem i ordning. Hur många rätt fick du? Hur gjorde du? Vilken strategi hade du för att minnas? Oftast har man lättast att komma ihåg konkreta saker och saker som sticker ut. Dessutom kommer de flesta ihåg början och slutet men inte mitten. Ta upp penna och papper och skriv ner bokstäverna i ordning. Klicka när du är klar och vill kontrollera ditt svar. ROS STEGE TRÄD TRYGGHET KÄRLEK DRAKE ARBETE GAFFEL PENNA BLÅ GANGSTER GLASÖGON FRIHET DAGBOK REGN

Organisera Planera Strukturer Rätt material Inga störande moment M ål E nergi T id O rganisation D ig

Fundera över Var och när du studerar bäst? I vilken miljö lär du dig bäst? (ljust eller mörkt, vid soffan eller skrivbordet, musik eller tyst) Vilken tid på dagen? (morgon, förmiddag, eftermiddag, kväll, före/efter träning, …)

D ig M ål E nergi T id O rganisation D ig Du lär dig - andra kan hjälpa dig Utgå från dina egna förutsättningar och mål Använd dina styrkor Våga – utmana dig själv

Fundera över Vad är det som hindrar dig att nå dina mål? Vad kan du göra för att ta dig förbi hindret?

Metoder Använd dina styrkor (VAKTO) Utveckla ditt sätt att lära dig Minnestekniker/Minnesknep Anteckningsteknik (tankekarta, tvåspalt) Läsning (översikt, snabbläsning, anteckna) Anteckningar under lektionen Dina tankar efter lektionen M ål E nergi T id O rganisation D ig

Effektiva studier med bra resultat TID ENERGI METODER Fysisk tid Planering Motivation Kost Fokus Återhämtning Gör rätt saker på rätt sätt Använd dina styrkor Lärstil Minnestekniker Information Kunskap och kompetens Har & använder Bearbetning

Fundera över Vad tar du med dig från den här lektionen? Vad kan du göra (förändra) redan nu för att studera på ett bättre sätt? Har du några frågor?

Frågor?