Kvalitetsarbetet under 2015-2016 och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Stöd för analys och förbättring
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Vardaglig observationer
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Utvärdering, varför då? hur då?
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Processorienterat förbättringsarbete
Dagordning föräldraråd 2/6
Patientupplevd vårdkvalitet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Mål- och resultatstyrning
Utvärdering av processmognad
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Information från godkända utförare inom familjerådgivning i Ekerö kommun Psykoterapimottagningen Samtalshuset i Mälardalen AB Kontaktinformation: Jane.
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Beställning av tjänster
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Nya auktorisationsvillkor Uppföljning för Kvalitet.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Utvärderingssamarbetet inom VÅGA VISA Danderyd, Ekerö, Nacka, Salem, Sollentuna, Tyresö, Upplands Väsby och Värmdö Kundundersökningen omfattar fler kommuner.
Nämndplan 2015.
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
From Great To Excellent
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Strategi för Bästa Heby
Utvärdering Socialfonden
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kommunikationsprocesser
Syfte för samverkan inom Vård och omsorgscollege Södra Norrland
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Enkät i gymnasieskolan 2015
Individuella studieplaner i Nacka vuxenutbildning
Kundundersökningen Enkätfabriken har genomfört en kundundersökning om de arbetsmarknadsinsatser som kommunen finansierar. Syftet med undersökningen är.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gnosjö kommuns styrmodell
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Kvalitetsarbetet under och framåt

Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete Nacka kommun och anordnarna har ett gemensamt intresse av att verksamhet och tjänster håller en hög kvalitet och att förbättringsarbete ständigt sker för nöjda nackabor och intressenter. Med systematiskt kvalitetsarbete säkerställs dels att gällande krav i lagar, förordningar och föreskrifter i området efterlevs, dels att lag och nämndens vision, värderingar och mål verkställs. Genom att resultat och effekter följs upp, analyseras och kommuniceras med utförare och anordnare, kan välfärdsverksamheterna med gemensamma ambitioner utvecklas och förbättras.

Läsåret Kvalitetsarbete i partnerskap med JUE Tid: Verksamhets- och kvalitetsbesök hos JUE-arbete under hösten 2015, och hos JUE-utbildning under våren Deltagare: Ledning, anställda och kvalitetspersoner deltog, JUE avgör sin egen krets. Metod: Strukturerad dialog med gemensam reflektion och spaning efter bra! förbättringsbehov och slöserier Strukturerat underlag till uppföljning, analys, reflektion och dialog: – Presentation – Värdegrund – Mål och uppdrag – Resultat (faktabaserad information: resultat och mått från uppföljning, synpunkter från kunder och andra intressenter, avvikelser och incidenter, seriositet) – Förbättringsområden – Utvärdering av denna gemensamma uppföljningsmetod Utfall: Samsyn

Varför samsyn? För att uppnå kvalitet i sina tjänster måste man veta vad man ska sträva efter Definiera därför vilka faktorer som påverkar goda resultat och hur organisationens kunder upplever kvalitén Måste kunna kommuniceras till både kunder, partners och anställda

Sammanfattningsvis Vuxenskolan Hög måluppfyllnadsgrad avseende nationella och kommunala mål, Skolornas resultat är goda och genomsnittet i Nacka ligger högre än länsgenomsnittet. Avbrotten, är trots förbättringar, för många. Vissa skolor redovisar mycket goda resultat, (ledning med fokus på eleven, strukturerad verksamhet och en lärande skolmiljö) Arbetsmarknadsinsatser 76 procent ut till arbete, studier och företagande (70) Nöjdhetsgraden god Alla JUE Kundfokus och individorienterade insatser – tjänstedesign JUEs systematiska arbete med bransch- och arbetslivskontakter behöver förbättras. Nacka kommun har ett stort utbud av valbara kurser och skolor

Hur jobbar vi framåt Kvalitetsarbete i partnerskap med JUE Tid: Verksamhets- och kvalitetsbesök hos JUE-utbildning under hösten 2016, och hos JUE-arbete under våren Deltagare: Ledning, anställda och kvalitetspersoner deltog, JUE avgör sin egen krets, + Nacka och Värmdö kommuner Metod: Strukturerad dialog med gemensam reflektion och spaning efter bra! förbättringsbehov och slöserier Strukturerat underlag till uppföljning, analys, reflektion och dialog, något reviderat/koncentrerat: – Presentation – Värdegrund – Mål och uppdrag – Resultat (faktabaserad information: resultat och mått från uppföljning, synpunkter från kunder och andra intressenter, avvikelser och incidenter, seriositet) – Förbättringsområden – Utvärdering av denna gemensamma uppföljningsmetod Återanvänder nu gällande underlag Utfall: Samsyn

Andra förbättringar! Alla: Undersöker möjligheterna till utvecklat teknikstöd Nacka/Värmdö representeras alltid när JUE är auktoriserade i båda kommunerna (rektor och kvalitetsansvarig). Hur har det gått med era förbättringsområden? Kan innebära fler besök under året Hur arbetar du med studievägledning och hur samverkar ni med arbetslivet. Karriärvägledare finns tillgängliga vid månadsmöten Nacka och Värmdö kommuner lägger in data, men addera gärna till egna uppföljningar Komvux: Verksamhets- och kvalitetsdialoger under hösten 2016 Fokus på måluppfyllelsegrad av betyg, avbrott, nöjdhet, lärarbehörighet och likabehandling/värdegrund Skolornas Kvalitetsrapport är ett ”levande dokument” som är utgångspunkt för eventuella revideringar och tillägg för läsåret Arbetsmarknadsinsatser: Verksamhets- och kvalitetsdialoger under hösten 2016 Nöjdhetsuppföljning kommer genomföras på samma sätt som hos vuxenutbildningen; 1 gång/år i maj månad (september 2016), och 6 månader efter avslutat ärende, av ett externt upphandlat undersökningsföretag JUE-arbetes Kvalitetsrapport är ett ”levande dokument” som är utgångspunkt för eventuella revideringar och tillägg för läsåret , MEN kommer delvis att struktureras enligt SOSFs 2011:9

Tack för mycket bra samarbete! och Må gott i sommar!