Aktionsforskning och skrivstrimman på Rektorsprogrammet Internat 1 Falkenberg 28/1 Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Skrivstrimman på Rektorsprogrammet internat 3 Aspenäs Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Skrivstrimman på Rektorsprogrammet Internat 3 Falkenberg 8/9 Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia.
Styckeindelning Anette Wahlandt Språkhandledare.
Nyhetsartiklar/artiklar Tillämpat skrivande Vt 2011.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Hur man använder EasyWorship del 1
Kom igång med - Disgen Modul 3
Referenshantering REP002 H15AB Stenungsbaden 1 februari 2017
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Att använda PrimärvårdsKvalitet, del 2
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Rapporten: textstruktur
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Torsdag 25 februari.
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa sakprosa
Om skrivprocessen Anette Wahlandt Språkhandledare
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Rapporten: textstruktur
Referenshantering REP002 V16A Aspenäs 28 september 2017
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Gymnasiearbete 100 p.
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Religion och vetenskap
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Strategier för att förstå det vi läser
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Forskningsutvärdering & bibliometri
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Dags för kontroll Vilka personer har jag registrerat?
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Identitet Vad formar oss till oss?.
Kontinuitetshantering
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Aktionsforskning och skrivstrimman på Rektorsprogrammet Internat 1 Falkenberg 28/1 Anette Wahlandt Språkhandledare Rapport innehåll struktur formalia

Skrivande inom högre yrkesliv och utbildning Skriva för att dokumentera Skriva för att utveckla kunskap Skriva för att redovisa kunskap Skriva för att kommunicera ett budskap Skriva som ett sätt att delta i den akademiska gemenskapen …och skriva en rapport och knäcka koder.....

Aktionsforskning och skrivstrimman – hur hänger de ihop? ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) Kartläggning Övergripande rapportstruktur Aktionen Komplettera rapporten Analys Färdigställ rapporten språkhandlingar referenshantering textstruktur, övergripande analysera mer om referenser textens delar från delar till helhet den röda tråden kamratrespons Kurs 1 Kurs 2Kurs 3

(Siv Strömquist, 2014)

Siv Strömquist (2000) Hur ser din skrivprocess ut?

Skrivprocessens 3 delar läsa skriva reflektera

Läs effektivt Börja med ett helikopterperspektiv Identifiera och använd kärnmeningar Kärnmeningar sammanfattar styckets huvudtanke Efter kärnmeningen utvecklas huvudtanken genom detaljer, förklaringar och exempel Kärnmeningar binder samman texten, ”röd tråd” (Schött m.fl., 2007)

Exempel på kärnmening Färdigheter som att kunna läsa, skriva och hantera olika slags information har varit och är grundläggande för såväl mänsklighetens som bildningens utveckling. De påverkar individer men också hela samhällen. Den som kan läsa och skriva lever ett annat liv än den som inte kan det. Ett samhälle med läs- och skrivkunnig befolkning fungerar annorlunda än ett samhälle som inte har tillgång till sådana resurser. Färdigheterna…….. (Liberg & Säljö, 2014, s. 358)

Reflektera och påbörja skrivprocessen

De viktiga verben i instruktioner och uppgifter Beskriva Redogöra Jämföra Reflektera Diskutera Analysera Tolka Argumentera Problematisera Aktiva verb – ”göra” Dessa verb är språkhandlingar utförda i praktiken. De resulterar i sin tur i olika textmönster.

Aktiva verb blir skriftliga språkhandlingar Exempel på språkhandlingar Beskriva Jämföra Diskutera Reflektera Analysera Tolka Vad innebär orden?

Vad innebär att exempelvis beskriva, analysera och diskutera? Beskriv: Lyft fram det viktigaste, behåll ett ”helikopterperspektiv”, värdera inte (bli en videokamera som registrerar och återger). Analysera: bryt ner i delar, leta efter mönster och kategorier. Använd exempelvis begrepp som analysredskap (titta på det du beskrivit i ”mikroskop” och få syn på nya saker). Reflektera: noga tänka igenom en invecklad fråga, begrunda/värdera/dra slutsatser av en eller flera iakttagelser, bilda sig en uppfattning om något. Diskutera: behandla de mönster/kategorier du hittat i materialet ur olika perspektiv. Väg synpunkter mot varandra och argumentera för att vissa argument eller synpunkter är starkare än andra. Ge skäl för eller emot, dra en slutsats. Problematisera: vänd och vrid på begrepp/fenomen så att svårigheter och problem syns. Problem är källa till ny kunskap!

Vetenskaplig stil?? Koncentrerad Korrekt Enkel Akademisk Organiserad Jag gick upp klockan 7 och åt frukost men när jag kom till busshållplatsen visade det sig att busschauffören hade försovit sig och därför var bussen sen och därför blev jag också sen. Busen var sen och det gjorde att jag också kom sent till föreläsningen ;-) Den sena ankomsten orsakades av förseningar i kollektivtrafiken. Koncentrerad: Håll dig till saken Undvik att lägga ut texten Korrekt Innehållsmässigt & språkligt Faktauppgifter Enkel Skriv inte svårare än du behöver Komplicerade begrepp när du skriver om komplicerade saker Nivå – kurskamrater Akademisk Formalitet (var återhållsam med ”jag”) Hög innehållspackning Organiserad Fungerande disposition Röd tråd

Referenser ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)

Exempel på referenser i löpande text Här nedan följer några exempel på referenser i löpande text. Alla exempel är tagna från Vägar till ett akademiskt skriftspråk (Ask, 2007). Jakobs (2003) menar att den pragmatiska kontexten, skrivsituationen och personliga egenskaper hos skribenten avgör om en text endast reproducerar gammal kunskap eller producerar ny. Om citering i professionell akademisk text skriver Hyland (1999) och visar att skribenter inom humaniora och samhällsvetenskap är mer benägna att citera än naturvetare och ingenjörer. Det handlar om att skilja på fakta, andras åsikter och egna, och att kunna markera skillnaden mellan dessa tre (Myers, 2001). Referenser Hyland, K. (1999). Academic attribution: Citation and the construction of disciplinary knowledge. Applied Linguistics, 20(3), Jakobs, E. M. (2003). Reproductive writing – writing from sources. Journal of Pragmatics,35, Myers, G. (2001). ‘In my opinion’: the place of personal views in undergraduate essays. In M. Hewings (Ed.), Academic writing in context: implications and applications: papers in honour of Tony Dudley-Evans. Birmingham: University of Birmingham Press.

Länkar till filmer & quiz om referenshantering Om grundläggande referenshantering Kommentarer till exemplen i APA-lathunden Ett referenshanteringsquiz

Skrivstrimman i REP: Resurser Föreläsningar/seminarier internat 1 & 3 Portalen /42912/52860/ecp/lang-sv/publicPage.do Adobe connect seminarier (i mån av plats)

DelkursAktionsforskningSkrivstrimma Skoljuridik och myndighetsutövning REP001 Kartlägga och värdera den egna verksamheten, utvecklingsbehov, ställa frågor Beskriva, jämföra och diskutera tränas i workshops och skrivuppgifter. Dessutom användningen av referenser, litteratur och praktikerfarenheter Mål och resultatstyrning REP002 Val av förbättringsområde/aktions-område Starta – komplettera med vetenskapliga metoder – följa - finna svar på frågorna - analysera Analys tränas i workshops och skrivuppgifter. Ökade krav på användningen av referenser, litteratur och praktikerfarenheter (utgå från praktik och koppla till litteratur) Skolledarskap REP003 Analys och sammanställning Sammanfatta slutsatser, åtgärder samt sammanfattande reflektion Värdera och dra slutsatser tränas i workshops och skrivuppgifter. Ökade krav på användningen av referenser, litteratur och praktikerfarenheter Parallella processer