Krisberedskap i Sverige och Töreboda Företagarfrukost Töreboda 27 januari 2016.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
Advertisements

En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Krishanteringssystemets framväxt Samordning, samverkan utmaningar
Nyttorealisering på 10 min
Kvalitetssäkring Struktur och organisation
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Beskrivning av området samhällsskydd och beredskap
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
72 timmar som gör skillnad
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Landstingsstyrelsens förvaltning
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Konfigurationsanalys Cosmic. ”Agenda” Sammanfattning Bakgrund Metodik/Angreppssätt Avgränsningar Resultat Observationer Slutsats och rekommendationer.
Storstockholms brandförsvar
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Piteå kommuns beredskapsplaner.
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
USam Huvudsyfte: Ge större möjlighet till effektivare samverkan genom att skapa en samlad lägesbild USam ska tidigt säkerställa att samverkan sker mellan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Överenskommelsen inom integrationsområdet
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Om denna presentation: Version
Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Finansiell samordning
Vad? Varför? Stabens delar.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Regionalt råd – Hooks Herrgård Stabsuppbyggnad och avveckling.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
72 timmar som gör skillnad
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 2 – 30 sep-1 okt 2015.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Myndigheterna Vad gör dom övriga myndigheterna i händelse av kris? Livsmedelsverket (SLV) Folkhälsomyndigheten (FHM) Statens kriminaltekniska Laboratorium.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Hur ska vi hantera kriser?
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Trelleborgs kommun Krishantering
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Om denna presentation: Version
Gränslös samverkan.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
72 timmar som gör skillnad
Risk- och sårbarhetsanalyser
Vad innebär regionbildningen?
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Krisberedskap i Sverige och Töreboda Företagarfrukost Töreboda 27 januari 2016

Krisberedskapssystemet

Krisers kännetecken Betydande värden står på spel Oväntad, avviker från det normala Omständigheterna präglas av betydande osäkerhet Kräver samverkan Begränsad tid står till förfogande

Utmaningar i krishantering Inse problemets art Beslutsfattande Kommunicera krisens art Avveckling av krishanteringen

Den svenska modellen Lokal nivå Regional nivå Nationell nivå

Tre grundläggande principer Ansvarsprincipen Närhetsprincipen Likhetsprincipen

Ansvar på olika nivåer Kommun Länsstyrel se Regering

Krisberedskapen i Töreboda Krisledningsnämnd KriskommunikationKrisledningsstabPOSOM Ordinarie verksamheter Krisledningsgrupp

Olika störningar hanteras på olika sätt

Fungerar systemet???

Identifierade brister i hanteringen av samhällsstörningar Bristande kunskap om andra aktörers roller, behov och resurser Sociala nätverk är en framgångsfaktor – men saknas mellan de som inte arbetar tillsammans i vardagen Samlad uppfattning om läget saknas ofta Aktörer tenderar att vara passiva snarare än proaktiva Samarbetet mellan privata och offentliga aktörer är svagt

Skogsbrandsutredningens slutsats vg lokala krishanteringsråd En av de mest effektiva åtgärder som kan vidtas för att förbättra krishanteringsförmågan är att långsiktigt och sammanhållet bygga upp och förvalta nätverk för samordning av krisberedskapen. I dessa råd bör ingå representanter för kommuner, landsting, myndigheter, företag och organisationer. Huvuduppgiften för råden bör vara att stödja länsstyrelserna och att säkerställa att nödvändig samordning sker kontinuerligt samt under och efter en kris. Genom råden skapas förutsättningar för en gemensam bedömning av läget vid kriser och av behovet av åtgärder. Verksamheten i råden bör även ligga till grund för en utveckling av gemensamma rutiner för rapportering och sammanhållen information samt samordnad utbildnings- och övningsverksamhet. Råden bör även fungera som arena för dialog med frivilliga organisationer och andra aktörer som kan förstärka samhällets resurser avseende krisberedskap. Trossamfundens roll bör därvid beaktas. En likartad arbetsmetodik för råden i de olika länen underlättar länsstyrelsernas möjligheter att vid behov bistå varandra.

10 vanliga misstag vid krishantering 1.Larmet går för sent Rädsla/osäkerhet att larma Osäkerhet pga för lite information För litet mandat Ovan/oövad organisation 2.Bristande krisinsikt ”Kris” deklareras för sent Besvärliga beslut skjuts upp för länge Personalen inte tillräckligt förberedd 3.Brist på arbetsro under krisen Krav på resultat för snabbt Ständiga krav på information/uppdateringar Otåliga chefer/organisation 4.Överflöd av information Problem att ta in, sålla, värdera analysera, sammanfatta och nyttja tillgänglig information För små tilldelade resurser 5.Informationshanteringen underskattas Företagsledningens syn på information som en strategisk resurs och tillgång För lite förberedelser gjorda Presskontakter inte välsmorda Intern information underskattas Styrelse, motparter och andra behöver adekvat detaljerad information löpande 14

10 vanliga misstag vid krishantering 6.Ledningen agerar på fel nivå Operativt istället för taktiskt strategiskt Delegation felaktig ”Fel” kompetenser i krisledningsrummet (för lite övad administrativ personal) 7.Dålig uthållighet Loggning sköts inte ordentligt Inget ”avbyte” för nyckelpersoner Krisledningsrum undermåliga (lokaler kommunikation, mat och dryck) Förberedelser för efterarbete glöms Efterarbetets omfattning underskattas och underdimensioneras 8.Bristande omvärldskunskap Dålig kunskap om beredskap hos motparter, underleverantörer etc. Dålig kunskap om stöd från omgivande samhälle (räddningstjänst, ansvariga myndigheter etc.) 9.Behov av att vara duktig Risk för att någon uttalar sig om utgången för tidigt Kan ge bad-will och förlorat förtroende 10. Risk för ”syndabockar” Om individen inte lyckas med förväntade resultat finns risken att denne utses till syndabock istället. Hämmar aktiviteten hos individer och organisationen 15

Hur kan vi tillsammans bidra till en bättre krisberedskap?

Kontaktuppgifter Säkerhetssamordnare i kommunen: Johan Walfridson – / Per Ahlström – /