Attraktiv region Lars Wallrup Eivor Bryngelsson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lärcentra- strategiska noder Dagens sanning eller morgondagens utopi? Projekt som finansieras av.
Advertisements

Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Styrkor Flen Centrum- och näringslivsutveckling
Margaretha Lindbäck Jämte som blivit Rospigg 22 år i jämställdhetsarbetets tjänst Tror på systraskap och samarbete Möjlighetsinriktad Verkar lokalt, regionalt.
Tillväxt genom internationellt arbete
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
• Projektperiod mobiliseringsfas genomförande • Budget kr varav; (43%) EU (57%) Luleå kommun.
Workshop Besöksnäringen
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
Lars Wallrup, Attraktiv region Eivor Bryngelson Lars Wallrup,
Eivor Bryngelson och Lars Wallrup
Interreg IV A Nord Gränslösa möjligheter Skellefteå 7 dec Pontus Albertsson, Forskare, AKMC, VLL HarshNet.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
PROJEKT FJÄLLVÄGEN 2012 – 2014 Både en resa och ett mål! Den kortaste vägen från kust till fjäll. Ett vinnande stråk genom samverkan! Det är en god vana.
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Välkommen till ESF:s seminarium
Nannette Büsgen Facebook/Volontär i Nacka Twitter/volontarinacka Instagram/volontarinacka.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Vi blir Region Jönköpings län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Internationalisering EU-frågor Internationell strategi.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Fokus 2012 Externa relationer-omvärldsbevakning Nätverk Kommunicera resultat Gap-analyser-handlingsplaner Stötta aktiviteter som bidrar till genomförandet.
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
APeL AB, Luleå tekniska universitet, Högskolan i Halmstad, Face Europe AB, Europaforum AB + ett 20-tal underleverantörer Processtöd inom tre områden: –Metodstöd.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Regionalt serviceprogram- Jämtlands län
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Lärande utvärdering genom följeforskning
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Landsbygdsdepartementet Sverige – det nya matlandet Johan Andersson Anell, departementssekreterare.
Winnet Sverige, en nationell aktör som räknas! Winnet Skånes- 20 års jubileum 5 december, 2014 Britt-Marie S Torstensson Ordförande, Winnet Sverige
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Möjlighet till Egen Kraft!
För mer information, kontakta:
Befintlig forskning om och med Resurscentra för kvinnor
Välkommen till skärgården
Skövde! välkommen till.
Vad innebär regionbildningen?
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Attraktiv region Lars Wallrup Eivor Bryngelsson

Norrbotten ska vara känt som en dynamisk region Norrbotten ska präglas av en positiv självbild MålMålgrupper Nyckelpersoner Ledare i länet Unga människor

Vad processen INTE får handla om: Kortsiktiga marknadsföringsjippon eller isolerade informationsaktiviteter utan verksamhetssanknytning

NATURLIGA KRAFTER FÖRNYAR

Strategi – Attraktiv Region Aktivera Norrbottensscenen Få upp aktörerna på scenen Få aktörerna att agera på scenen, ibland enskilt, ibland i samspel med andra - Engagera, påverka, motivera målgrupperna/ aktörerna: nyckelpersoner, ledare i länet och unga Fas 1, Skapa en bas för att arbeta med platsmarknads- föring av Norrbotten Hitta en organisatorisk struktur som involverar de viktigaste aktörerna Skapa fasta kanaler och grundlägga de viktigaste nätverken Fas 2, ?

Norrbotten Platsmarknadsföring -scenmodellen KraftFörnyelseNaturligt

Våra målgrupper är också kanaler Sociala media Aktivera system Sprida gnistor Direkt påverkan, möten mm Opinionsbildare Sociala media Aktivera system Sprida gnistor Ledare i länetUnga

Riktade aktiviteter: Ledare i länet Politiker -Ska förstå vad platsmarknads- föring är, vilka som är aktörer, den egna rollen och hur allt hänger ihop Offentlig sektor -Ska förstå vad platsmarknads- föring är, vilka som är aktörer, den egna rollen och hur allt hänger ihop -Ska förstå samhandlings- trappan och vikten av samsyn (utifrån sin position) -Ska vara aktörer på scenen – inte statister omvärldsbevakning, informationsnätverket, nyhetsbrev, attitydundersökning, infomaterial Informationsmöten Workshops Seminarier Engagera näringslivet i olika projekt som projektgruppen AR initierar eller medverkar i, t ex Framsynen, HBT-konferensen Skapa nya konstellationer Etablera ett kommunikationsnätverk Personliga möten med nyckelpersoner Seminarier om positionering via 8-stegsmodellen Medverkan i projekt ”Näringslivets drivkrafter” Etablera samarbetsformer med ägarorganisationerna Utveckla samarbete med näringslivsansvariga i kommunerna Aktivera nyckelpersoner inom kommunikation i projekt, organisationer och bolag PR kurser/Mediaträning Näringsliv -Ska förstå vad platsmarknads- föring är, vilka som är aktörer, den egna rollen och hur allt hänger ihop -Ska engagera sig i länets utveckling

Riktade aktiviteter: Nyckelpersoner Ambassadörer - Inspirera dem till att prata om Norrbotten -Engagera sina egna nätverk i olika frågor för olika syften och ändamål t ex investeringar, konferenser, kongresser -Komma med inspel och idéer -Vara informations-noder, -Utveckla nya mötesplatser -Skapa tryck i sociala medier, facebook mm -Riktade nyhetsbrev -Inventera och skapa kontakt med befintliga nätverk -Utveckla samarbete med det befintliga Norrbottensnätverket i Stockholm -Öppna dialog och ta emot inspel och idéer -Studiebesök till länet Opinionsbildare - alla inom länet -Förstå Norrbottens betydelse när det gäller kultur, utbildning, turism och näringsliv mm -Inse det strategiska geografiska läget i Barents -Förstå Norrbottens potential och utvecklingsmöjligheter -PR -Inventera och samordna fakta, informations-, och marknadsföringsmaterial hos olika aktörer för att se om vi kan hitta former för kunskapsuppbyggnad/spridning -Medverka i seminarier, workshops Opinionsbildare - utom länet -Förstå Norrbottens betydelse när det gäller kultur, utbildning, turism och näringsliv mm -Inse det strategiska geografiska läget i Barents -Förstå Norrbottens potential och utvecklingsmöjligheter -Riktade nyhetsbrev -PR -Initiera framkantsprojekt för att lyfta förnyelse- dimensionen av Norrbotten -Studiebesök till länet omvärldsbevakning, informationsnätverket, nyhetsbrev, attitydundersökning, infomaterial

Riktade aktiviteter: Unga Engagerade organiserade –Ska inspirera andra, och varandra, att engagera sig i/för Norrbotten –Ska hitta sin egen personliga relation till Norrbotten –Ska förstå Norrbottens betydelse och potential –Ska känna att det finns en framtid i Norrbotten –Ung Framsyn –PR –Inventera och i lämpliga fall initierar koppling mellan olika projekt –Vara bollplank –Engageras i expansionen av Framsynen via sociala media Engagerade oorganiserade –Ska inspirera sina nätverk att engagera sig i/för Norrbotten –Ska uppgraderas till opinionsbildare –Ska känna att det finns en möjlighet att utveckla sin potential också i Norrbotten –Expanderade Framsynen, mobilisera via sociala media omvärldsbevakning, informationsnätverket, nyhetsbrev, attitydundersökning, infomaterial

Regional utveckling och tillväxt Samtal Vem vill och varför? Samsyn Vad bör göras? Samverkan Vilka behövs för att göra? Samhandling Hur ska det göras och av vilka? Samsyn Vad bör göras?

Strategisk position Where do I come from? Who am I? What do I do? What do I fight for? What makes me different? What do I value? What am I like as a person? Whom am I important to? Strategic ConceptThe Brand Vision

 Kallt, kyla  Renar  Snö  Luleå  Fjäll  Vackert  Långt norrut  Vinter  Naturen  Kiruna  Norrland  Mygg (Sverige) Vad kommer du att tänka på när du hör Norrbotten?

 Naturen  Stillheten, lägre tempo  Årstiderna, vintern, kylan, ljuset  Friluftsliv, fritidssysselsättningar  Ren miljö, ren luft  Det geografiska läget  Människorna 1% (Sverige) Vad är det bästa med att bo i Norrbotten?

 Avståndet, långt till Stockholm och övriga viktiga centra i Europa (vanligaste svaret)  Kallt och mörkt  Jägarkultur och jantelag  Svag arbetsmarknad  Bristande entreprenörskap (Sverige) Vad är det sämsta med att bo i Norrbotten?

 Natur, landskap  Hem, hemma  Skog  Snö  Fint, vackert  Fjäll  Kallt, kyla  Lugnt  Frihet  Frisk luft (Norrbotten)  Kallt, kyla  Renar  Snö  Luleå  Fjäll  Vackert  Långt norrut  Vinter  Naturen  Kiruna  Norrland  Mygg (Sverige) Vad kommer du att tänka på när du hör Norrbotten?

 Avstånden, ”långt till allt”, lokalt och till övriga Sverige, världen  Kylan, kallt  För lång vinter  Bristen på arbetstillfällen  Dåliga kommunikationer, kollektivtrafik  För litet utbud av kultur och shopping  Dyrt att åka/resa bil, tåg och på semester  Dåliga vägar  Mygg (Norrbotten)  Avståndet, långt till Stockholm och övriga viktiga centra i Europa (vanligaste svaret)  Kallt och mörkt  Jägarkultur och jantelag  Svag arbetsmarknad  Bristande entreprenörskap (Sverige) Vad är det sämsta med att bo i Norrbotten?

 Naturen närheten till vacker natur  Lugnet, ingen stress  Människorna, folket, gemenskapen  Vintern, riktig vinter med snö  Frisk luft  Ljuset, den ljusa sommaren  Friheten  Tydliga årstider  Trygghet (Norrbotten)  Naturen  Stillheten, lägre tempo  Årstiderna, vintern, kylan, ljuset  Friluftsliv, fritidssysselsättningar  Ren miljö, ren luft  Det geografiska läget  Människorna 1% (Sverige) Vad är det bästa med att bo i Norrbotten?

Sverige procent Norrbotten procent Norrbotten har ett rikt utbud för upplevelser och turister 8285 I Norrbotten finns tillgång till bra högskoleutbildning 70 Norrbotten har ett starkt näringsliv6471 I Norrbotten finns ett rikt utbud av musik, konst och teater 6462 I Norrbotten är människor öppna för förändring och utveckling 6362 I Norrbotten lever män och kvinnor jämställt6061 Det finns gott om arbetstillfälle i Norrbotten4456 Attraktionsfaktorer