Från Student till Docent – hur underlätta för en parallell klinisk och akademisk karriär? Mats Hammar, KK, Ob-Gyn, Linköpig.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
Advertisements

Livsstil Hjärt och kärlsjukdomar HjärnskadorLungsjukdomar PatientupplevelserFysiska bedömningar Rehabilitering, Familjehem, hjälpmedel Läkemedelsbiverkan.
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Hur man skriver CV. Nya ord Färdighet – gebėjimas Kontaktuppgifter – asmens duomenys Erfarenhet – patirtis Meriter – nuopelnas Övrigt – kita Kunskaper.
Ny anställningsordning och befattningsstruktur vid LTU Erik Höglund, prorektor.
Historiska flyttmönster – mot en öppen och ömsesidig global nordisk arbetsmarknad Dan Hjalmarsson GD/PhD Tillväxtanalys Utvärderar och analyserar grunderna.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND På gång inom äldreområdet! Linda Macke.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Patrik Danielson Prodekanus Umeå universitet Medicinska fakulteten.
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK NUAK Annette Larsson Matz-Ola Cajdert.
Patientdatalagen –Anpassad behörighet –Spårbarhet –Spärr För att användare ska kunna tilldelas korrekta och ändamålsenliga behörigheter krävs att vårdgivaren.
PIM i Gotlands Kommun. Kommunen är antagen för att låta all pedagogisk personal genomgå PIM Målsättningen är alla nått Nivå 3 år 2011 Ett särskilt rektorsspår.
En hållbar organisation
Leila Chanko Färre besök på akuten
”ST innehåller många delmål som ska uppfyllas med lärandemetoden kurs.
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Länsgemensam ledning i samverkan
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
En kort presentation av Tillväxtverket
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Rondundervisning på läkarprogrammet
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Agenda - Reflektioner vårsäsongen
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Strategisk satsning biträdande universitetslektorat NJ-fak
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Erfarenhetsutbyte 25 november
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Svenska Föreningen för Barn- och Ungdomspsykiatri
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Partsgemensam information till dig som medarbetare
Fokus Framtid - Etablering för välfärd.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Din lön och din utveckling
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
LOKAL LÖNEBILDNING.
Samordnad vård och omsorgsplanering
Utveckling av kliniskt träningscentrum (KTC) i
Hur kan primärvårdsforskningen bli mer framgångsrik
Nationell patientöversikt
Verksamhets- berättelse 2012 Sydöstra sjukvårds-regionen
Förändring för kvalitet och förnyelse
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Akademikerförbundet SSR
När politiken kom till köksbordet
22 regionala VO-College 91 lokala VO-College 218 kommuner 19 regioner och landsting 90 privata verksamheter 140 gymnasieskolor 181 gymnasiala vuxenutbildningar.
Diagnos och delaktighet
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Möjligheter till finansiering?
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Ett 35-årigt samarbete mellan Lions och Linköpings universitet
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
Antagningsprocessen ”Inrättande av Doktorandplats” KI DS
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
Särbehandling.
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Presentationens avskrift:

Från Student till Docent – hur underlätta för en parallell klinisk och akademisk karriär? Mats Hammar, KK, Ob-Gyn, Linköpig

Jävsdeklaration: Jag har emottagit föreläsararvode från Novo- Nordisk. I övrigt finns inga intressekonflikter eller jäv att redovisa.

Bakgrund, 1 §Det finns ”tonvis” med orsaker till att en ansenlig del av läkarkåren bör genomgå forskarutbildning och fortsätta forska.

Bakgrund, 2 §Landsting/regioner får ALF medel för att bidra till läkarutbildningen §Läkarutbildningens VFU regionaliserad och….. §…alla lärare/handledare bör ha forsknings- anknytning för att bidra till undervisningen. §Läkarstudenternas självständiga arbeten (masternivå) kräver disputerad handledare

Bakgrund, 3 §ST-arbetet. Enligt soc styr: disputerad handledare. §Forskarutbildning kräver disputerade bihandledare och docentkompetent huvudhandledare. §Möjligheten till forskarutbildning och fortsatt forskning = rekryteringsbefrämjande.

Bakgrund, 4 §Förutom alla andra fördelar med att utveckla och upprätthålla forskning vid kliniken…… §trivsel §variation i vardagen, utvecklande §kritiskt tänkande, söker svar på frågor §nya kontakter, kongresser etc etc

Målsättning Från student till docent: §Att förtydliga möjligheten + öka andelen medarbetare som parallellt genomgår * klinisk utveckling och forskarutbildning och fortsatt forskning => => docentkompetens.

Vad måste påverkas för att bli bättre? l Attityder och forskningskultur; chefer, ekonomer, ”alla” l Incitament för att satsa på akademisk utveckling l Praktiska förutsättningar och åtgärder

Incitament för att satsa på akademisk utveckling l Att forskarutbildning är en uttalad merit vid alla tillsättningar l Forskningserfarenhet ska betraktas som en faktor i den kliniska kompetensen.

Incitament för att satsa på akademisk utveckling l Förlängning av AT resp ST => löneökning till nästa nivå vid ”normal” tid. l Disputation => kr/mån lönetillägg + docentur 5.000kr/mån förutom den ”vanliga” löneökningen (beslutats för hela regionen)

Praktiska förutsättningar och åtgärder Tid för forskarutbildning/fortsatt forskning Handledarkompetens – dvs docenter Forskarutbildningskurser anpassade för kliniker (utlysning och besked med marginal)

Från student till docent Forskningsstöd för studenter Vi har haft lätt att rekrytera studenter pga engagemang i: Forskningsförberedande kurs, många basgruppshandledare på tidiga terminer, handlett hundratals ”Självständiga arbeten”

Från student till docent Forskningsstöd för dig med läkarexamen anställd i Region Östergötland Forskningstid inom AT-tjänst/Forskar-AT och ST Extra ALF-stöd till klinisk doktorand med prekliniskt avhandlingsarbete Kliniken skjuter till lön för ytterligare en forskningsmånad/år till AT-läkare som är doktorand inom pediatrik eller ob-gyn.

Specialistutbildningen §En månad under vardera de första två åren efter antagning till forskarutbildning fås från Barn- och Kvinnocentrum (gemensamma strategiska satsningsmedel). §”centrala” ST-månader att söka för forskn §Kliniken står för lönen när man går forskarutbildningskurser

Från student till docent Fortsatt forskningsstöd för dig med läkarexamen anställd i Region Östergötland ALF-medel för nydisputerade läkare (2 mån/år + projekt-medel) ALF-forskartjänst inom 5 år efter disp (50% i 3 + 3år))

Från student till docent Forskningsstöd för specialistanställd i Region Östergötland Universitetsöverläkare position år; mål 50 i länet Adjungerad tjänst (lektor, biträdande professor, professor) Universitetstjänst (kombinationstjänst akademi/sjukvård)

Utvecklingssamtal Utvecklingssamtalet med verksamhetschefen förstärks vid övergång: §ST till specialistläkartjänst §från specialistläkartjänst till ÖL §så att ämnesföreträdare deltar i samtalet för att diskutera FoU engagemang.

Forskningsseminarier Varannan fredag eftermiddag: §Antagningsseminarier, §Halvtidskontroller, §Provdisputationer §Allmänna ämnen (epigenetik, kvalitativ metod, immunologi etc §Var fjärde vecka manuskriptseminarier

Tryggat återväxten §Det ses som det normala att genomgå forskarutbildning §Vi har bara två akademiska komb tjänst. §Numer en ”preklinisk professor” §Dessutom fyra med adj tjänster (3 x prof + 1 x lektor) §Dessutom två ytterligare docenter; S:a 8 docenter §Fyra har ”excellenta” forskningsmedel. §

Translationell forskning §Mycket samarbeten §Fyra har ”excellenta” medel. §Haft mycket bra citeringsutfall (> 1,5 x CI)

Nuläge

Antagna/år

KK US idag §C:a 30 antagna doktorander, §några på distans, §några med experimentella projekt, §de flesta (men inte alla) är läkare §några studenter

Konklusioner §Genom åtgärder på olika nivåer kan andelen som genomgår forskarutbildning sannolikt ökas §Prestigelös samverkan mellan sjukvårds- huvudman och fakultet – PÅ ALLA NIVÅER §Nyttja ALF medel!!!!! §Fungerar också utanför universitetssjukhus