Välkommen till studentdagen 2016. Nytt nationellt kvalitetssystem för högre utbildning…

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Advertisements

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation har valt oss.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Ny anställningsordning och befattningsstruktur vid LTU Erik Höglund, prorektor.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Bengt-Ove Boström Vicerektor för kvalitetsfrågor Ledamot av SUHF:s expertgrupp för kvalitetsfrågor - som förberett det ställningstagande som.
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Utlandsprocessen Nordiska studiestödskonferensen Helsingfors 8-10 juni 2016 Henrik Strömberg Croné, CSN Chris André Eidsaunet, Lånekassen.
Samfinansiering enligt regleringsbrev HfR-konferens
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR
Kartläggning av studieavgifter – ett regeringsuppdrag Marie Kahlroth, projektledare NUAK-konferens 20 september 2016.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Välkomna!.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Välkommen till studentdagen 2016
Rättssäker examination
Mats Embertsén EQF- SEQF.
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
Förslag till utvärdering av forskning VID GÖTEBORGS Universitet– RED19
DiVA systemägarmöte
Aktuella Utbildnings-frågor
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Tisdag den 21 mars – Samling och kaffe/te med macka
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2016 lyncmöte 12 sept
Lärandeansatsen i Socialfonden
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Uppdraget Tillväxtverket, ESF-rådet och Jordbruksverket ska lämna ett gemensamt förslag till Framstegsrapport till Näringsdepartementet. Rapporten är gemensam.
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam självskattning i förskola och familjedaghem 2017
Naturvårdsverket på RUS Nobelmöte
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Innehåll i och användning av läromedel.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkommen till dialogmöte! #Forskning
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Systembilden. Välkomna Upptaktsmöte utvärdering av förskollärar- grundlärarutbildningar 15 mars 2018.
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Enhetsaudits och andra verktyg –
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Utredningen om ekologisk kompensation
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Forskningsetik – läkaretik
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
LSG Uppföljningsrapport
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Barnkonventionen och barnrättslagen
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Välkommen till studentdagen 2016

Nytt nationellt kvalitetssystem för högre utbildning…

… ska utvecklas i dialog med studenter, lärosäten och arbetsliv

Diskussionspunkter Studentperspektiv Arbetslivsperspektiv Skalan Resultat Jämförbarhet

Uppdraget

UKÄ:s uppdrag Att vidareutveckla och genomföra det nya kvalitetssystemet med utgångspunkt i: regeringens bedömningar – skrivelse Kvalitetssäkring av högre utbildning (2015/16:76). tillämpliga lagar och förordningar (högskolelagen och högskoleförordningen). principer för kvalitetssäkring inom Bolognaprocessen.

UKÄ:s uppdrag Föreslå hur utbildningars kvalitet ska kunna jämföras mellan olika lärosäten. Utreda om ytterligare sanktioner behövs om ett lärosätes arbete med kvalitetssäkring brister. Redovisas 1 oktober 2016.

UKÄ:s uppdrag Årlig återrapportering: Hur väl systemet fungerar med avseende på att säkerställa utbildningars kvalitet graden av kvalitetsutveckling för lärosätena.

UKÄ:s uppdrag Extern utvärdering och uppföljning av det nya systemet tre år efter införandet. Är systemet kvalitetsdrivande? Studenters och arbetslivets erfarenheter i bedömningsarbetet. Redovisas 1 februari 2021.

Fyra komponenter Examenstillståndsprövningar Granskningar av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete – alla Utbildningsutvärderingar – ett urval Tematiska utvärderingar

Utgångspunkter Sammanhållet system. Kontrollerande och kvalitetsdrivande. Utvecklas i samråd med lärosäten, studenter och arbetsliv. Hänsyn till lärosätenas särart och profilering.

Utgångspunkter Arbetslivets perspektiv bör utvecklas och arbetlivsföreträdares roll i granskningarna bör förtydligas. Studenternas roll i granskningarna bör tydliggöras och stärkas. Beakta jämställdhet mellan kvinnor och män.

Kvalitetssystemet

Granskning av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete

Kontrollera att lärosätenas kvalitetssäkringsarbete leder till hög kvalitet. Fokus bör vara att granska att lärosätena säkrar resultaten på utbildningar på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. Bidra till lärosätenas kvalitetsutveckling.

Underlag för bedömning Självvärdering och kompletterande underlag Intervjuer, platsbesök och fördjupningsområden Ev. bakgrundsmaterial, t.ex. statistik som UKÄ tar fram

Fördjupningsområden Ett eller flera fördjupningsområden väljs ut med syfte att ge bedömarna möjlighet att granska hur lärosätets kvalitetssäkringsarbete fungerar i praktiken på några olika nivåer/områden.

Intervjuer och platsbesök Första intervjuomgången: videomöte (Adobe Connect) Andra intervjuomgången: platsbesök för fördjupad granskning av några områden

Bedömargruppen Minst en internationell bedömare Minst en svensk bedömare En student- eller doktorandbedömare En arbetslivsbedömare Samtliga bedömare ska ha erfarenhet av kvalitetssäkringsarbete. Sedvanligt nomineringsförfarande. UKÄ tillsätter bedömare.

Utbildningsutvärderingar

Kontrollera utbildningarnas resultat, dvs. att de uppfyller kraven i lag och förordning. Bidra till kvalitetsutveckling. UKÄ bör genomföra utvärderingar av ett urval av utbildningar på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.

Bedömargrupp och underlag Extern bedömargrupp bestående av ämnes- sakkunniga, arbetslivsföreträdare och student- eller doktorandrepresentanter. Underlag bör utgöras av: -självvärdering -ett slumpmässigt urval av självständiga arbeten -intervjuer

Dialogmöten maj: studentorganisationer – hela systemet 3 och 8 juni: rektorer, kvalitetssamordnare – hela systemet 9 juni: rektorer m.fl. – utbildningsutvärdering, lärarutbildning 10 juni: arbetslivsorganisationer Oktober: rektorer, kvalitetssamordnare – lärosätesgranskningar

Beslut och piloter 2016 Beslut September: kvalitetssystemet (grundstomme) Piloter September: utbildningsutvärderingar (lärarexamina) November: lärosätesgranskningar

Start för ordinarie granskningar 2016: Tematisk utvärdering – hållbar utveckling 2017: Utbildningsutvärderingar, forskarnivå 2018: Lärosätesgranskningar 2018: Utbildningsutvärderingar, lärarexamina

Introduktion till diskussionspunkter

Student- och doktorandperspektiv i UKÄ:s kvalitetsgranskningar Omfattar: 1.Student- och doktorandinflytande – bedöms 2.Student- och doktorandrepresentation i bedömargrupper – som ger studentperspektiv på alla aspekter som bedöms 3.Student- och doktorandintervjuer – utgör en del av underlaget + en studentinlaga vid lärosätesgranskningar

Studenternas erfarenheter och synpunkter i kvalitetssäkringen av utbildningen Studenternas och lärarnas dialog kring kvaliteten i studenternas lärande Student- inflytande

Studentrepresentanter i bedömargruppen ger studentperspektiv genom att bedöma utbildningens: Miljö, resurser och område Utformning, genomförande och resultat Arbetslivsperspektiv Studentperspektiv Jämställdhetsperspektiv

Intervjuer Undervisningen Infrastrukturen Studentstödet Examinationen

Bedömning av resultat

Underlag utbildningsutvärderingar Självvärdering Slumpvis utvalda och avidentifierade självständiga arbeten Kompletterande underlag Intervjuer kompletterar bilden som ges i de olika underlagen.

Underlag utbildningsutvärderingar Slumpvis utvalda och avidentifierade självständiga arbeten - Max 16 arbeten per utbildning - Urval av examensmål/delar av examensmål Granskning av examinationer - Ett urval - Inkludera statistik över studenternas resultat - Bedöma progression och förvärvade kunskaper

Nationell jämförbarhet mellan utbildningar

Jämföra utbildningars kvalitet presentationer på UKÄ:s webbplats gäller myndighetens egna granskningar lärosätena offentliggör sin interna granskningar på sina respektive webbplatser på sikt en ev. länkning till en gemensam webbplats för information om jämförelser av utbildningar frågan om hur det senare bäst skulle organiseras och genomföras är en viktig diskussion för lärosäten, studentorganisationer, UKÄ m.fl.