Orebro.se Basgrupper Grupp 1 Anna Bengtsson, Anja Leszczynska, Maria Lander, Ulrika Wedding, Malin Myhrberg, Anders Hallman, Anna Eva Ohlsson, Erik Sundeman,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Orebro.se Basgrupper Grupp 1 Anna Bengtsson, Anja Leszczynska, Maria Lander, Ulrika Wedding, Malin Myhrberg, Anders Hallman, Anna Eva Ohlsson, Erik Sundeman,
Advertisements

Orebro.se Basgrupper Grupp 1 Anna Bengtsson, Anja Leszczynska, Maria Lander, Ulrika Wedding, Malin Myhrberg, Anders Hallman, Anna Eva Ohlsson, Erik Sundeman,
Strokerehabilitering Håkan Carlsson Leg. Sjukgymnast VO Neurologi och rehabiliteringsmedicin.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Matematik i Svedala SKL:s PISA2015 avstämningsmöte.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Orebro.se Basgrupper Grupp 1 Anna Bengtsson, Anja Leszczynska, Maria Lander, Ulrika Wedding, Malin Myhrberg, Anders Hallman, Anna Eva Ohlsson, Erik Sundeman,
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Orebro.se Vilket uppdrag har du som förstelärare idag? Om du inte har något specifikt uppdrag, vad brinner du för? Logga in på classlab.com och svara!
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordningsförbundens dag 24 oktober 2016
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Föreläsningar i SMGAO Jan-Olof Åberg
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Action Learning HeLP.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Lokalt Vård- och omsorgscollege STRÄNGNÄS årshjul
Gymnasiearbete 100 p.
- Basgrupper och handledare
Svenska Brukshundklubben
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Utvärdering Mötesplats Goda exempel
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Din lön och din utveckling
Vilka är vi som deltar idag?
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Språkinlärning på talets grund
Individuellt lärande tillsammans
Lärares planeringsarbete!
Planering: Samverkan vid in- och utskrivning från sluten Hälso- och sjukvård i Skaraborg Jeanette Andersson Skaraborgs kommunalförbund/Vårdsamverkan
Välkommen till föräldramöte på Skärgårdsstadsskolan 4-6 och fritidshemmen Skolledningen presenterar personalen och verksamheten
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Vid vår konstdragning den 1/12 vann följande personer
Systematiskt kvalitetsarbete
Välkomna till nätverksträff för äldreomsorgs/hälso- och sjukvårdschefer / GR GR / 7 december 2018.
För Färentuna skola och fritids
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Implementering, utvärdering och systematisk uppföljning
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Gymnasiearbete 100 p.
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Fortbildning för pedagoger
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Presentationens avskrift:

orebro.se Basgrupper Grupp 1 Anna Bengtsson, Anja Leszczynska, Maria Lander, Ulrika Wedding, Malin Myhrberg, Anders Hallman, Anna Eva Ohlsson, Erik Sundeman, Eeva Matikainen Grupp2 Anna Lena Kanto, Jörgen Larsen, Ann-Christin Heerman, Daniel Broadley, Camilla Andersson, Christina Kjellsdotter Ander, Bertil Eliasson, Peter Stenberg, Liselotte Bragd Grupp 3 Maria Lemon, Sofie Holmqvist, Bodil Holmström, Christer Blom, Marie Åhrling, Petronella Ekström, Christer Backlund, Magnus Riseby Grupp 4 Lisa Fredriksson, Ewa Lena Therus, Liselotte Höppe Persson, Anneli Carlsson Starmark, Anders Hagsten, Ola Åkerlund, Peter Larsson, Torbjörn Jansson Grupp 5 Rickard Pauly, Anna Karin Hedlund, Mårten Persson, Anna Larsson, Per Johansson, Therese Viberg, Joacim Zetterman, Magnus Åkerblad, Grupp 6 Maria Ersmark, Annika Walter, Anne-Sophie Skalin, Therese Maran, Anne Granfelt, Ola Jävergård, Kenth Rohlén, Åke Lindqvist Grupp 7 Kerstin Eklund, Malin Granath, Erland Skommevik, Jessica Hallonqvist, Magdalena Stenman, Marie Gilbertsson, Helena Salo-Ohlsson, Emma Strömqvist Lund Grupp 8 Anna Forsman, Marie Rex, Lars Tuvestad, Ulrika Duvman Rydén, Pernilla Pettersson, Malin Myhrberg, Elisabeth Lindgren Röjler, Emma Herou

orebro.se Program för dagen Återblick-fortsättning Sammanställning av basgruppens arbete Utvärdering av nätverksarbetet FIKA Föreläsning med Per Kornhall -Situationen i Sverige - varför det är viktigt att utveckla skola och undervisning -Förstelärarrollen Lunch på Conventum (fika 15.00) Föreläsning med Per Kornhall -Vetenskap och beprövad erfarenhet - vad är det? -Kollegialt lärande och professionsutveckling kopplat till skolutveckling Wifi: CONVENTUM-SMART Lösen:conventum2016

orebro.se Återblick-arbetsgång Träff 1 9 sep ”Vi är bra” Träff 2 5 nov ”Tillsammans” Träff 3 20 jan ”Förändring” Träff 4 21 april ”Fortsätt…” -Summering och analys -Återkoppling till processledningsgruppen -Planering av nätverksträffar -Omvärldsbevakning

orebro.se Förväntningar, fantasier, föreställningar, utmaningar Skolverkets rapport: Vad gör försteläraren? Möjligheter och utmaningar för det kollegiala lärandet reflekterande team kring utmaningar i uppdraget. Introduktion av ett kollegialt lärande för förstelärare, i basgrupperna. Träff 1

orebro.se Att få konkreta samtalsverktyg för att leda kollegialt lärande, modell; glädje framgång. Hur är min roll idag, hur kan den se ut framöver? Uppdrag, fyll din roll utifrån dina erfarenheter samt Skolverkets rapport kring framgångsrika exempel. Kollegialt lärande utifrån basgruppens egna behov och önskemål. Träff 2

orebro.se Kollegialt lärande utifrån basgruppens egna behov och önskemål. Att möta motstånd i förändringsarbete Open space, en modell för förändringsarbete, skapa gemensam dialog om förstelärarens roll och uppdrag Träff 3

orebro.se Kollegialt lärande utifrån basgruppens egna behov och önskemål. Utvärdering av nätverket Föreläsning med Per Kornhall Träff 4

orebro.se Fortsättning…….. Nätverksträffar 16/17 Torsdag 15 september Onsdag 16 november Torsdag 26 januari Onsdag 26 april Innehåll: Basgrupp med gemensamt försteläraruppdrag ex språkutvecklande arbetssätt, hälsa, etc Gemensam kompetensutveckling för att driva skolutveckling

orebro.se Arbete i basgrupper 1. Nuläge i basgrupperna, ex kap 4-7 i Förstelärare, skolutveckling 2. Utvärdering tillsammans kring basgruppen och dess kollegiala lärande; Reflektera kring arbetssätt ni valt i er basgrupp, vad har det tillfört er? Har ni tagit med det i ert uppdrag på respektive skola? Har det gett några effekter? Reflektera kring innehåll, fokus/avgränsning och kommunikation (portalen)

orebro.se Utvärdering individuellt forstelarareorebro.weebly.com