Regionala kollektivtrafikrådet 23/2 2012
1 Roller och ansvar
Organisationer och forum RKTM Regional kollektivtrafikmyndighet KTN Kollektivtrafiknämnd RKR Regionalt kollektivtrafikråd DKR Delregionalt kollektivtrafikråd
Illustration av parternas roller
Politiska forum - samverkan kring kollektivtrafikens strategiska utveckling
Politiska forum - samverkan kring kollektivtrafikens strategiska utveckling
Politiska forum - samverkan kring kollektivtrafikens strategiska utveckling
Politiska forum - samverkan kring kollektivtrafikens strategiska utveckling Trafikföretag
Politiska forum - samverkan kring kollektivtrafikens strategiska utveckling Trafikföretag InvånareResenärer
Kollektivtrafksekretariatet i Västra Götaland, 11 personer 1.Ulrika Bokeberg, kollektivtrafikdirektör 2.Jörn Engström, stadstrafik (Stadstrafikavtalen) 3.Linda Billberg, utredningar (Göteborg) 4.Maria Larsson, analyser, statistik 5.Sara Persson, utredningar (Sjuhärad) 6.Calle Blomberg, ekonomi 7.Sara Boke, assistent (slutar i maj/juni) 8.Leif Magnusson, marknad, miljö 9.Martin Elofsson, utredningar (Fyrbodal) 10.Jan Efraimsson, utredningar (Skaraborg+RKR) 11.Tomas Zeljko, informatör + 1 nämndsekreterare
Regionalt kollektivtrafikråd (RKR) 1.I samråd formulera förslag till beslut gällande strategiska inriktning i Trafikförsörjningsprogram 2.I samråd formulera förslag till beslut gällande övergripande strategiska frågor såsom prisstrategi, miljöstrategi och tågstrategi. 3.De delregionala representanterna har befogenhet att företräda samtliga kommuner i respektive delregion. 4.De delregionala representanterna har ett ansvar för förankringen till respektive delregionalt kollektivtrafikråd. Beskrivning: mötesplats för region- och kommunpolitiker (8+8) för dialog kring strategiska frågor för kollektivtrafiken i Västra Götaland.
Delregionalt kollektivtrafikråd (DKR) 1.utveckla delregionala målbilder i dialog med regionen 2.behandla förslag strategisk inriktning för Trafikförsörjningsprogram 3.behandla övergripande strategiska frågor såsom prisstrategi, miljöstrategi och tågstrategi 4.ha befogenhet att företräda samtliga ingående kommuner i dialog med Regionala kollektivtrafikrådet Beskrivning: ansvar för att skapa möten mellan kommunpolitiker i respektive delregion.
2. Mötestillfällen under ett normalår
jan feb okt nov dec sept mars aug april maj juni juli KTN behandlar årlig inriktning och uppföljning trafikförsörjningsprogram Remiss dec-mars. KTN fastställer sin årliga beställning till Västtrafik Regionfullmäktige tar budgeten och kollektivtrafikens omfattning för kommande år fastställs Års-snurran för ett normalår KTN behandlar delårsbokslut aug KTN behandlar årsredovisningen RKR DKR Dialog årlig inriktning Input årlig inriktning Dialog strategier mm
3. Strategisk inriktning för trafikförsörjningsprogram
Strategiska dokument Verksamhetsplan (treårig) Trafikförsörjningsplan (ettårig) Målbild 2025 (KF dokument) Kollektivtrafikprogram 2016 (KF dokument) Trafikförsörjningsprogram (lagkrav 1/ ) ersätts
Strategisk inriktning
Förbättra trafikens attraktivitet och öka fyllnadsgraden Omfördela och effektivisera Nödvändiga åtgärder proaktiva åtgärder ökad turtäthet proaktiva åtgärder ny trafik - flerstegsprincipen Strategisk inriktning
Kommunal- förbundens utpekade huvudstråk
Det storregionala perspektivet – en rundare region Prioriterade stråk enligt kommunalförbundens prioriteringar
Prioritering – var utveckla trafik? Prioriterade stråk = stomme/ strukturerande Stadstrafiken som en viktig potential Andra stråk med hög potential för ökat resande Utveckla basutbud/ utred servicenivå
Frågor att besvara 1.Är det övergripande målet relevant? 2.Fångar målstrukturen in de viktigaste målen för kollektivtrafiken i Västra Götaland? Saknar ni något mål? 3.Är strategierna relevanta? 4.Saknar ni någon strategi? 5.Vilka strategier bedömer ni som viktigast att prioritera för att vi ska nå målen?
PROCESS OCH TIDSPLAN TRAFIKFÖRSÖRJNINGPROGRAM 23/2 Regionalt kollektivtrafikråd: Godkänner underlag för samråd 22/3-12/4 Delregionala kollektivtrafikråd: Ansvarar för samrådsprocessen med kommunerna. Samlar in och sammanställer synpunkterna som lämnas till det regionala kollektivtrafikrådet för beaktande. 19/4 Kollektivtrafiknämnden: Dialog i nämnden om Trafikförsörjningsprogram 20/4 Regionalt kollektivtrafikråd: Beaktar inkomna synpunkter för att i samråd lämna ifrån sig förslag till strategisk inriktning för trafikförsörjningsprogram 31/5 Kollektivtrafiknämnden: Beslutar om förslag till Trafikförsörjningsprogram 19/6 Regionstyrelsen: Beslutar om förslag till Trafikförsörjningsprogram 18/9 Regionfullmäktige: Fastställer trafikförsörjningsprogrammet
4. Lägesrapport av tågstrategin
TÅGSTRATEGI tidshorisont fyra strategiska årtal År 2016: Regionens kommande Trafikförsörjningsprogram År 2021: Slutår för nationell och regional infrastrukturplan År 2028: Västlänken och delar av Götalandsbanan finns År 2035: All nödvändig infrastruktur på plats
Den geografiska avgränsningen är Västra Götaland med utblick mot Karlstad, Örebro, Jönköping, Värnamo, Halmstad och Halden / Sarpsborg / Fredrikstad
PROJEKTORGANISATION
Resandemål – en tredubbling Utmaning: Hur skall vi klara resandemålet med dagens järnvägskapacitet?
FÖRVÄNTAT RESULTAT Trafikeringsstrategier för år 2016, 2021, 2028 och 2035 Behov av fordonsinvesteringar under perioden Behov av infrastrukturinvesteringar Beskrivning av ekonomiska konsekvenser -för att driva aktuell tågtrafik -för att bygga ut infrastrukturen Samsyn och bred förankring
5. Pris- och sortimentstrategin
6 Förslag till mötesdatum 2012 (RKR) 20/4 30/8 23/11
Prioritet Åtgärda akut kapacitetsbrist runt om i länet (tunga pendelstråk och stadstrafik) -Västsvenska paketet; ökad trafik vid införandet av trängselskatt -Ökad kapacitet i regiontågstrafiken och pendeltågstrafiken -Trafikera ny järnväg (Tvåstad-Gbg, Älvängen-Gbg)