Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR Karin Olsson, RFHL-Oberoende Göteborg
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
CHPS AB Stockholm Hornsgatan 180, Stockholm Hos oss får du lära dig att:  Skapa och förändra.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
SPF ARVIDSJAUR Norrbotten C:a 150 medlemmar MEDLEMSAKTIVITETSFÖRNYELSE (MAF-12)
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Konsten att leda sig själv
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
ERGONOMI Vad är det?.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Affärssystem som en aktör Linda Askenäs Linköpings universitet.
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
I transit – ensamkommande barn berättar
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Introduktion till matematik studierna på LTH
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Att skriva efter en litteraturdiskussion
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Anställningsintervjun
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Välkommen till utbildning som yrkesföreläsare! Vad gör Tria Trias samarbete med ST, SKTF och Unionen Yrkesföreläsningar Ditt uppdrag Hur går det till?
Ledarskap i multiprofessionella organisationer
Hej. Allt är inte så lätt som det låter Även om man är vuxen och har förstått, är det inte säkert att man gör som man blir tillsagd.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Hälsofrämjande arbetsplats
Elev loggbok.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Enkätundersökning: Feriearbetarna De ungas upplevelse av arbete inom Vård och Omsorg inom Göteborgs Stad Erika Rodríguez Lindgren.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Min verksamhet som mentororganisation. Att vara mentororganisation Associationer till betydelsen av ”mentor” Ledare Föreläsare Hjälp-stöd-stöttning Rådgivning.

Något att tänka på när man söker pengar
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
Svenska som andraspråk 3
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Tips för det praktiska ledarskapet
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Varför behöver vi politik?
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
Våga prata om psykisk ohälsa!
Osynliga i historien.
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Workshop Arbetsplatslärande.
Handels om ”hyvling” - domen i AD den 30 november 2016
Sveriges Trafikskolors Riksförbund
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
De nya svenskarnas röst !
Jesu lidande och död.
Presentationens avskrift:

Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik

Har deltagit Göteborgsfontänen Fountain House Stockholm Malmö Fontänhus Falkenbergs Fontänhus Lunds Fontänhus Bryggan Helsingborg Örebro Fontänhus Båstads Fontänhus Nyköpings Fontänhus Medlemmar 66 Anställda 31 Fontänhuset Sköndal Motala Fontänhus

Socionomstudenter 152

Föreläsningar

Exempel på teman ► ► Brukarmedverkan ► ► Makt och jämställdhetsfrågor ► ► Platsers betydelse ► ► Kroppsspråk ► ► Bemötande och förtroende ► ► Ledarskap ► ► Visioner ► ► Återhämtning och socialpsykiatri ► ► Fontänhusideologi

Arbete i Fontänhuset

Att ta ställning och stå för sin åsikt Värderingsövningar

Diskussioner

Social samvaro

Redovisningar

Alla skriver något positivt på varandras ryggar

Teori - praktik

”När jag kom hem och läste i boken så kände jag igen, det var ju det vi gjorde på kursen idag” (student)

”Jag har fått bekräftat att jag har tänkt på många aspekter, som jag hört på föreläsningen, här i Göteborg.” (medlem)

”Att få bolla min egen profession i en mer akademisk/teoretisk miljö ger nya perspektiv på min yrkesroll” (handledare)

Stärka Fontänhus

► När jag kom till projektveckan så hade jag inte gått igenom Fontänhusskolans folder men lärde mig mer under hela veckan genom att prata med andra fontänare ► Jag har lärt mig att se på verksamheten ur ett annat perspektiv än medlemmens. Svårt att göra det.

”Det var intressant att se hur Fontänhusets verksamhet fungerade. Jag tycker att det finns ett tydligt empowerment och KASAM- perspektiv vilket gör mig väldigt glad och hoppfull. Jag kommer att rekommendera den för människor som jag möter i mitt kommande yrkesliv”(student)

► Stärka medlemmar socialt och/eller i att våga ta steget ut i arbete eller studier

Om självförtroende ”Ja, det har det ju (förändrats), eftersom … jag vågar ju. Och det stärker mig. Jag kan föra mig, jag behöver inte vara så rädd för saker och ting, vara ute i samhället”

► ”Redovisa inför en grupp fick mig att hoppa av Komvux en gång i tiden. Nu tycker jag det gick utmärkt.” ► ”Jag har orkat HELA veckan och klarat av allt det sociala. Vågat vara privat.”

Kompetensutveckling för anställda ► öka kunskapsnivån och på så sätt förbättra möjligheter att stödja medlemmar på ett kompetent sätt

”Genom att få berätta om vad arbetet som handledare innebär gör även att jag själv ser mitt arbete ur ett annat perspektiv. Detta är otroligt viktigt för min egen utveckling och därmed min kompetens i min yrkesroll”

”Något som gjorde stort intryck på mig var föredraget med Julius. Om handledarens roll. Det kan jag fortfarande tänka på (…) Det var hur viktig handledarens roll är (…) Jag tror att man behöver en sådan här inspiration rätt så ofta”

Syfte Påverka ► attityder gentemot människor som drabbats av psykisk ohälsa

Fördomar; psykisk ohälsa Mina fördomar / föreställningar har utmanats och jag har faktiskt blivit förvånad över min egen förvirring av hur mycket kompetens personer besitter”

”Det som var väldigt bra var att ni inte var tydliga med vem som var handledare och vem som var medlem. Det tyckte jag var jätte-jättebra. Det var sjukt frustrerande men bra. Det är väldigt viktigt att utsätta oss för det, det visar så tydligt hur man kategoriserar och hur man bemöter utifrån vad man anpassar sig till, liksom”

Fördomar; psykisk ohälsa ”jag hade för många fördomar helt enkelt! Vi kan göra skillnad, tillsammans !”

Syfte Påverka ► attityder och fördomar mot studenter och studier

”Ja, jag hade väl en förutfattad mening att på ett universitet är det på ett visst sätt, lite snobbigare, lite … ja, men nu vet jag hur det egentligen är, man har en förutfattad mening om allt möjligt. Sedan när man kommer dit så märker man att det är inte som man tänkte sig”

► Att bättre förbereda studenterna för deras kommande yrkesliv

”Utan tvekan. Nu kan jag luta mig mot den kunskap jag har fått … och när den inte räcker så vet jag att den som sitter mitt emot mig vet allt om sin situation, det är bara att fråga.”

”Framför allt har jag nog lärt mig att i större utsträckning möta människan precis där den är och på sina egna villkor. Det har redan visat sig i mitt arbete. Jag har nog dessutom en helt annan syn på psykisk ohälsa än tidigare. Och så har jag sett hur mycket kärlek, empati och värme gör för välmåendet och det är någonting jag alltid kommer att bära med mig”