Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen 134 617 invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Möjligheter, risker och praktik!
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Klicka här för att ändra format LOV att välja Klicka här för att ändra format LOV att välja Facklig dialoggrupp LOV i norra Bohuslän Välkomna till Vann.
Äldre i välfärden.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby
Nya sjukförsäkringen 1 juli 2008
Socialnämndens respektive
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
VÅRD & OMSORG.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Samordnad individuell plan
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Fortsatt översyn kundval inom hemtjänst, ledsagning och avlösning
Budgetdag 2014 Frågor besvaras av Lennart Hansson 08/
Ersättningen för personlig assistans
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Socialstyrelsen, mängd – individstatistik
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
Klicka här för att ändra format LOV att välja Klicka här för att ändra format LOV att välja ”Om man är stor får man vara snäll, om man är liten får man.
Välfärdsteknologi.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Lag om valfrihetssystem – LOV Leena Ekberg. Lag om valfrihetssystem – LOV Syftet  Brukaren i fokus  Maktförskjutning från politiken till invånaren 
Översyn av kundvalet inom hemtjänst, ledsagning och avlösning.
Tidsrapportering för personlig assistans i Skellefteå
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Intern budget 2008 Social – och äldrenämnden Bilaga 1.
Kommunens hantering av styrdokument Redovisning Kommunfullmäktige
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Valfrihet inom hemtjänsten Åsa Samnegård Projektsamordnare LOV Vård och Omsorg, Trosa Kommun.
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
LOV -möjlighet att välja Full koll på LOV? Kungshamn den 14 april 2010 Amie Stobenius.
Organiserandets fundament Samordna Styra Kontrollera Taylor(ism) Arbetsdelning Klara ordervägar Klar ansvarsfördelning Offentlig organisation och styrning.
The Capital of Scandinavia Utvärdering av systemet för ersättning och tidsregistrering Mårten Lindskog
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Program för uppföljning av privata utförare Lena Svensson,
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Lagen om valfrihet - LOV Ett valfrihetssystem för: *Äldre- och handikappomsorg *Hälso- och sjukvård *Stöd och service för funktionshindrade *Övrig socialtjänst.
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Eget val inom hemtjänsten enl. LOV
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Morgondagens primärvård
Bakgrund Ur höjda ambitioner för Linköping ”Servicehusen ska samordnas och få en sammanhållen verksamhet” Avvikelser och allvarliga patientsäkerhetsrisker.
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Bred översyn av det nationella taxesystemet
Valfrihetssystem – en möjlighet för dig?
Projektets syfte Utvärdera om ett gemensamt och integrerat IT-stöd för hälso- och sjukvården (sammanhållen journalföring) ökar patientsäkerhet, kvalitet.
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Välkomna
Att planera och följa upp verksamhet inom
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Anordnarmöte LSS Brukarundersökningen - Peter Linsér, Origo group redovisar resultatet Fikapaus Utvärdering av brukarundesökningen Information.
Verksamhetsplan 2018 Sektor ÄO/HS LSG
Årshjul för revisionen Landskrona kommun
Presentationens avskrift:

Införande och erfarenheter av valfrihetssystem

Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre kommunala nämnder med ansvar för socialtjänst och kommunal hälso och sjukvård: Äldrenämnden Nämnden för funktionshindrade Individ- och familjenämnden Kommunal organisation i form av “Beställare och utförare” sedan 1993 Upphandling i konkurrens av sociala tjänster sedan 1993

Omfattning av privat regi inom det sociala området 2009 Äldreboenden 4 privata utförare driver - Servicehus 6 % - Gruppoende för dementa 40 % - Ålderdomshem 31 % Hemtjänst 6 privata utförare driver 43 % Daglig verksamhet LSS 4% LSS gruppbostäder 5 privata utförare driver 46 % Några verksamheter inom individ- och familj bedrivs i privat regi efter upphandling (exkl. HVB)

Innan införandet av hemtjänstval Hemtjänst upphandlat enl. LOU i geografiska områden sedan 1990-talet - 34 % av hemtjänsten drevs av 4 alternativa utförare ”Maxtaxa” 1 juli 2003 – kund bör betala för utförd tid Anpassa verksamhetssystemet och tekniskt stöd för utförarnas redovisning av utförd tid – ”Ersätta utförarna samt debitera kunderna för rätt utförd tid” Projekt Brukarinflytande Från beviljad insats till beviljad tid Utredning och beslut om införande av hemtjänstval nov 2007 Beslut om nivå på timersättningen till utförarna – 3 % momskompensation till privata utförare

Hemtjänstval 1 januari 2008 Införande av hemtjänstval - ”certifiering” - brukarinflytande September 2008 – system för ersättning till utförarna klart, började få betalt för exakt utförd

Hemtjänstval ff Vad kostar en hemtjänsttimme? Diskussioner, utredning och höjning av nivån på ersättningen för utförd tid till utförarna Oktober 2009 – avgiftssystemet klart, brukarna betalar nu för exakt utförd tid

Införande av LOV April 2009 kommunfullmäktige beslutar om införande av LOV Oktober - november 2009 beslut om införande av LOV för hemtjänsten från 1 jan 2010 (anpassning av nuvarande ”certifieringsbestämmelser”) samt höjning av ersättningen - lika för kommunal som privat Utredningar pågår om möjligheten att tillämpa LOV för fler verksamheter –daglig verksamhet enl. LSS –sysselsättningsverksamheter enl. SoL

Viktiga erfarenheter Verksamheten upphandlad i privat regi – redan etablerad marknad Från beviljad insats till beviljad tid - riktlinjer och biståndshandläggning Förfrågningsunderlaget - krav på tjänsten och dess utförande samt utföraren Ersättningen, avgifter, kontroller mm Verksamhetssystem och teknikstöd för att säkerställa redovisningen av de utförda insatserna Information Personalens arbetssätt Brukarinflytande Uppföljning Vägval