Landsrapport Sverige 2013 Utbildningspolitiken Konsekvenser av legitimationsreformen 2011: Mer än 1000 överklaganden Introduktionsperioden haltar – svårt få mentorer, ökad arbets- belastning på rektor/förskolechef Nya beslut/förslag… Karriärtjänster för lärare Övningsskolor för lärarstudenterna
Nya beslut/förslag… Karriärtjänster för lärare Övningsskolor för lärarstudenterna Antagningsprov Legitimation inom ramen för lärarutbildningen Skolforskningsinstitut
Landsrapport Sverige 2013 Löneavtalet för skolledare Accept för ”mer än andra” Fyraårigt avtal, Utfall 2012: lägst 4,2%, därefter ej preciserade procentsatser Lokala förhandlingar i varje kommun En del kommuner utfall på 6-7 % Konkurrensfördel gentemot andra organisationer som landat på 2,6%
Landsrapport Sverige 2013 Skolledarkonventet Det första 2009 Lärarnas Hus februari skolledare deltog i föreläsningar Innovativa Skolledarpriset i samarbete med Microsoft 97% nöjda deltagare
Landsrapport Sverige 2013 ”Skolledare ska företrädas av skolledare” Facklig utbildning av skolledarombud Mål för utbildningen: forma sitt uppdrag som skolledarombud inom ramen för Lärarförbundet, så att det fungerar i relation till medlemmar, avdelning och chef ha kunskap om medlemskapets värde och kunna kommunicera det ha kunskap om skolledarnas praktiska och arbetsrättsliga förutsättningar för inflytande
Landsrapport Sverige 2013 Verksamhetsplan och årskonferenser Skolledarföreningen är det självklara valet för Sveriges skolledare (mål 1) Skolledares löner värderas i relation till yrkets komplexitet, ansvar och kunskapskrav (mål 2) Vilka fördelar ser du med ditt medlemskap i skolledarföreningen ? Hur kan jag som anställd skolledare påverka min egen arbetsbelastning?
Landsrapport Sverige 2013 Skolledaryrket är ett yrke i och för utveckling (mål 3) Vad önskar du av Skolledarföreningen för att ha en god handlingsberedskap inför framtiden?