Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Musik, ljud och teknik i Lpfö 98 rev 2010 ”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik […]” (s.7) ”Multimedia.
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Utredning 1:1 satsning Norrbotten Bild: Peter Gärdenfors 1:1 satsningar okt 2012 Från flanotavlor till interaktiva skrivtavlor och surfplattor.
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
WORKSHOP MED IPAD OCH APPAR
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Stöd för analys och förbättring
Läsplatta i undervisningen
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Processtödjare 16/
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Förmågor & Centralt innehåll
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Vi är digitala immigranter – nu kommer infödda digitalister
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
EU:s åtta nyckelkompetenser
VART SKA VI…?.
Lite Fakta, mer Inspiration och mest workshops
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
observation förutsägelser experiment förenklingar.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Läroplansträff Välkomna!.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Lärares planeringsarbete!
Nya förutsättningar för lärande
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Björknässkolan Nacka kommun
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Ny teknik i klassrummet Nätad dator med DVD-spelare och 1 GB RAM-minne Projektor Ljudsystem (förstärkare + högtalare) Trådlös mus + tangentbord + räknare.
Förskoleklassen Torpshammar
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Skolsatsning 2012 och dess följeforskning – ett exempel från Malmö Mariann Enö Malmö högskola FoU Malmö-utbildning.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
Läroplansträff Välkomna!.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
IKT och lärplatta i förskolan
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Nationella it-strategier – styrdokumentsförändringar Christian Magnusson Undervisningsråd, avdelningen för läroplaner
Ale Kommuns avtal NE.se.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp av it?  Vad gör myndigheten på området?

Elever om användandet (%) ÄmneOftaSällan eller aldrig Matematik Naturkunskap/teknik Engelska Samhällskunskap Svenska

forskning om it- användandets effekter ✤ fram t.o.m nästan bara upplevda effekter ✤ översikt 2006 MSU ✤ PISA 2009 ✤ Holcomb 2009 (varsin/1:1) ✤ Hylen/Grönlund 2010 (varsin/1:1, 40 studier)

Olika analysmetoder används i studier Mätbara effekter Kunskapstester, mätning av före och efter Strukturering av beskrivande data för analys Analys av andra studier, data, statistik Upplevda effekter Enkäter Intervjuer Fokusgrupper Praktikfall Observationer

IT ger effekter på elevers utveckling och inlärning På lärande och betygsutveckling På motivation och engagemang På nätverkande och samarbete mellan elever För elever med särskilda behov

Effekter på elevers motivation Särskilt tydligt i klassrum som fokuserar på lärandet som process IT ger ett ökat fokus på tolkning av information, och ger snabbare återkoppling Integration av IT under lektionen förstärker lärandet

Effekter på elevers samarbete Ökad självständighet Förbättrat arbete i grupp Ökad kunskapsdelning

Övriga effekter på elever Stöd till elever med funktionshinder Minskad frånvaro Förbättrat beteende i skolan generellt Förbättrad attityd till lärande

Bättre resultat med egen dator (?) ✤ tydlig förbättring av resultat på vanliga test ✤ inga mätningar av andra kompetenser ✤ bättre och längre texter ✤ tillfällig nedgång noterad år 1 ✤ 5-8 år innan full effekt visar sig (Silvernail) ✤ en del studier påvisar inga mätbara effekter

Skolverkets bedömning  informationsteknikens möjligheter i lärandet bör utnyttjas mer effektivt  det är viktigt att identifiera hur ämnesundervisningen kan bli bättre med hjälp av it  lärare behöver mer kompetens- utveckling  tekniska lösningar behöver ses över  skolan behöver tillgång till fler och bättre digitala lärresurser

Skollagen Nordic Photos ”Eleverna ska utan kostnad ha tillgång till böcker och andra lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning…” 10 kap. § 10

Lpfö 98, rev ”Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas… ” ”--- utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa ---” Nordic Photos

Lpfö 98, rev Lgr11 Gy2011 Nordic Photos Eleverna ska kunna använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande Eleverna ska kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt

Innehåll Lgr11 ”Eleverna ska kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt.” Nordic Photos

Kursplaner Kolla källans wiki Några exempel: skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material fotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram (årskurs 3) vidare ska eleverna genom undervisningen ges möjligheter att utveckla kunskaper i att använda digital teknik för att kunna undersöka problemställningar, göra beräkningar och för att presentera och tolka data.

Digital kompetens: säker och kritisk användning av informationssamhällets teknik i arbetslivet, på fritiden och för kommunikationsändamål. Den underbyggs av grundläggande IKT- färdigheter, det vill säga användning av datorer för att hämta fram, bedöma, lagra, producera, redovisa och utbyta information samt för att kommunicera och delta i samarbetsnätverk via Internet

Digital kompetens Nordic Photos Kunna och vilja använda it - i skolan, på fritiden, i arbetslivet Förmåga att hantera och kritiskt värdera information Färdigheter att kommunicera, skapa och utbyta information

Vi jobbar också med ✤ kompetensutveckling ✤ pedagogiskt ledarskap ✤ lärresurser ✤ spindeln spindeln ✤ LRE LRE ✤ tillgänglighet tillgänglighet

Tack!  Peter Karlberg   IT i skolan IT i skolan  rlberg rlberg