Aktuellt från SKL Ann-Sofie Eriksson. SKL stöd till kommunerna  Bevaka kommunernas intressen  Ge stöd / råd  Hjälpa till med utvecklingsarbete.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Några utgångspunkter  Bostadsförsörjningen är ett gemensamt ansvar mellan stat och kommun  Staten ger ekonomiska och rättsliga förutsättningar, kommunen.
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Hinder och förutsättningar för bostadproduktion på gruvorter
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Enhetschef Fastighetsutveckling
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Stöd för analys och förbättring
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
Socialdepartementet Hur kan processerna för stadsutveckling och byggande effektiviseras? Stefan Attefall, bostadsminister Kiruna 9 juni 2014.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Cornelia Björk & Lena Kulin Contextio Ethnographic November 2012
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Stimulansmedel ”Försöksverksamheter kring de mest sjuka äldre” Förslag om en gemensam ansökan från Vårdsamverkan Fyrbodal med dess samtliga ingående parter.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Välkomna till en dag om eArkiv
Vänsterpartiet Halmstad halmstad.vansterpartiet.se Halmstad – Inte till salu! Bostadspolitik för Halmstads kommun Motion om.
Oktoberrapport Oktoberrapport
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Får jag lov? Om planering och byggande
Björn Hasselgren, PhD Remissammanställning Bokriskommittén.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Klas Eklund 8 december Dåligt fungerande bostadsmarknad Bostadsbrist Stor brist på hyresrätter Svårt komma in på marknaden Blockerade flyttkedjor.
Idéburet Offentligt Partnerskap
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Regional Innovativ GIS- och E- tjänstsamverkan Samarbetsprojekt mellan 5 kommuner i Västernorrland; Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand, Timrå, Sundsvall,
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
PBL - översynen PBL kom 1987 Ändrat finansieringssystem 1993 Förändring av risk och roller Idag marknadsorientering Förändra PBL !
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Boende för seniorer i Björkvik
Pågående eller nyligen avslutade statliga utredningar
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
VÄLKOMNA Klimatsamverkan Skånes Fossilfrihet på väg – i Skåne! Johannes Elamzon Social hållbarhet
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
Asylsökande och kommunmottagna, utfall och prognos Källa: Migrationsverket.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Kommunalt övertagande av huvudmannaskap för allmän plats och upplösning av vägföreningar ”Vägföreningsprojektet” i Norrköping Anna Kuling, fd.
Hur bygger vi mer för fler? Institutionella förutsättningar för ett ökat bostadsbyggande- En jämförande studie mellan Tyskland och Sverige Anna Granath.
Thomas Kalbro Fastighetsvetenskap, KTH Seminarium, Cannes, 16 mars 2016 Myter om plan- och bygglagen.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Exploateringsavtal och LOU Är det någon som vet vad som gäller?
Presentation fristående förskolor
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Bostadsplaneringen i Västerås
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Risk- och sårbarhetsanalyser
Forskningsprojekt i E2B2 Energimyndigheten
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Förbättra klubbkvalitet
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Aktuellt från SKL Ann-Sofie Eriksson

SKL stöd till kommunerna  Bevaka kommunernas intressen  Ge stöd / råd  Hjälpa till med utvecklingsarbete

Utgångspunkter för SKL:s bostads- politiska arbete - analysen  Det behövs betydligt fler nya bostäder än vad som byggts och byggs!  Det behövs en politik för att bygga nytt, för att öka rörligheten i beståndet och för att kunna erbjuda alla goda bostäder  Det behövs en ny social bostadspolitik som omfattar åtgärder både på efterfråge- och utbudssidan!  Kommunerna har ett grundläggande ansvar att skapa förutsättningar för alla att leva i goda bostäder!

SKL:s Initiativ gentemot staten  Ökat bostadsbyggande – undanröja hinder (bl a riksintressen, strandskydd, bullerregler), effektivisera planprocessen samt verka för bättre statliga kreditgarantier på svaga bostadsmarknader  Ökad rörlighet – verka för minskad/förändrad reavinstskatt, stämpelskatt mm (”flyttskatten”)  Stärkt efterfrågan – verka för höjt bostads- bidrag och bostadstillägg, bosparande och startlån

SKL:s initiativ: Ramavtalsupphandling av prispressade bostäder Uppdrag  Ramavtalupphandling för kommunala avrop av standardiserade hållbara bostadshus med hög kvalitet som kan uppföras snabbt till lägre kostnad Organisering  Projektägare: SKL och SKL Kommentus/AffärsConcept  Referensgrupp med representanter från kommuner och SABO-företag  Intressentgrupp med representanter från Sveriges Byggindustrier, Föreningen Byggherrarna, SABO, Fastighetsägarna, Sveriges Arkitekter och Sveriges stadsarkitektörening Förväntat resultat Upphandlingen  har stimulerat utvecklingen av koncept för byggsystem för bostäder  har sänkt kostnaden  har kortat tiden till färdig bostad  motsvarar del av behovet av nya bostäder

Finns intresse hos er kommun att utnyttja avtalet?

Villkor för intresse  Priset, kvalitén, energikrav, estetik  Inte för låg standard, ska kunna ha en långsiktig användning  Att avtalen ger möjlighet till lokala anpassningar  Flexibilitet i lägenhetsstorlekar, antal våningar antal lägenheter m.m.

Tidplan AprilAnsökan om att få lämna anbud Maj-augFramtagande av förfrågningsunderlag och dialog med utvalda leverantörer Aug-oktDe utvalda leverantörerna får inkomma med anbud Okt-novUtvärdering av anbud och tilldelning

Kommunen väljer metod och upprättar taxa SKL tar fram underlag till taxekonstruktion

Den som vill bygga är skyldig att ansöka om lov. Kommunen är skyldig att handlägga ansökan. Lagen säger hur. Handläggningen kräver resurser från kommunens sida. Lagen ger kommunen rätt att via taxa ta ut avgifter från den som ansöker, för att täcka kommunens kostnader för handläggningen Om kommunen inte tar ut en avgift som täcker kostnaderna för handläggningen, måste den skattefinansieras.

Tydligare koppling till PBL Mer tillgängligt upplägg för beslutsfattare, sökande och förvaltning Tydligare gång för hur kommunen ska använda underlaget Enklare att göra fasta avgifter Tydligare koppling till handläggningen av ärendet och kommunens arbetsinsats

Öppna jämförelser inom detaljplaneområdet  SKL gör Öppna jämförelser inom detaljplaneområdet för första gången under 2016  Syftet är att uppmuntra kommunerna till att analysera sin verksamhet, lära av varandra, förbättra kvaliteten och effektivisera verksamheten

 Få indikatorer.  Rör i huvudsak tidsåtgång och planläggningsaktivitet.  Enkät ute för närvarande.

Rundabordssamtal om regelförändringar inom PBL-området  Genomfördes under april  Syftet var att diskutera vilka förändringar i regelverket kommunerna anser skulle leda till tidsvinster, smidigare arbete och enklare processer  Resultaten sammanställs nu.  Både förslag till justeringar i lagstiftningen, och förslag till utbyggd vägledning

Tre skrifter med goda exempel och några råd

Tre skrifter - exempel från Uppsala detaljplaner som möjliggör flexibilitet vid utbyggnad styr genom markanvisningar och bygglovsprocessen detaljplaner ofta över större områden med flera markanvisningar (vanligen lägenheter) ny arbetsmetod för att få fler aktörer: från 7 till 45 aktiva byggherrar på fem år

Tre skrifter - exempel från Kr okom bygger i lägen där folk vill bo och leva prioritering av kvalitativ skola och förskola förvärvar attraktiv mark för att kunna driva egna projekt och åker- och skogsmark för att byta mot attraktiva bostadslägen serviceplan för att tillgodose och främja kommunal och kommersiell service på landsbygden

Tre skrifter - exempel från Halmstad samhällsbyggnadsmodell som förkortar tiden från idé till avslut Markförvärv och markbyten som samspelar med inriktningen i ÖP prioritering av uppdragen förvaltningsövergripande arbete i planärenden samordningsgrupp behandlar ärenden före politiska beslut

Framgångsfaktorer Var tydlig i riktlinjer och policys för kommunala markanvisningar. Våga ha höga kvalitetsambitioner Identifiera hur strategiska markförvärv för olika behov blir mest effektivt Säkerställ att alla förstår vad som behöver belysas Arbeta med genomförandefrågor så tidigt som möjligt i den fysiska planeringen, helst redan i ÖP och FÖP

Statsbidrag - Kommunbonus  För att stödja kommunerna i arbetet ökat bostadsbyggande  Kommuner har rätt att söka för varje bostad som omfattas av ett startbesked från byggnadsnämnden under en tolvmånadersperiod (1 augusti – 31 juli)  Bidrag oberoende av storleken på eller typ av bostad -delat i två potter  pott A på 60 % av totala statsbidraget (för ,1 miljarder kronor) till de bostäder som byggs som motsvarar behov av bostäder hos nyanlända i respektive kommun  pott B de resterande 40 % (740 miljoner kronor för 2016) går till bostäder som byggs utöver behovet hos nyanlända