IKT ett redskap för lärande Gunilla Thunberg, logoped, Fil Dr DART-kommunikations- och dataresurscenter Göteborg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Arbetsterapi i skolan.
Alternativa verktyg i lärandet
Muntliga nationella prov i svenska
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Att skriva sig till läsning
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Hur bemöter jag personer som använder kommunikationshjälpmedel
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Mål och betygskriterier
Hur använder vi Internet ?. • till att få kontakt med andra.
En reviderad läroplan för förskolan
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Lokal Pedagogisk Planering
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
Word Read Plus 08 talsyntes
Björknässkolan Nacka kommun
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
Språklig medvetenhet.
Italienska för nybörjare
Erfarenheter av ögonstyrd dator som hjälpmedel för samspel och delaktighet för barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning - en pågående studie.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Dolda funktionsnedsättningar
Projekt ”TAKK för Språket”
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Autism och Asbergers Syndrom
Exempel på skriftligt omdöme
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Kommunikationspass Jag heter
Arbetsterapi i skolan.
Egen styrka-projektet
Alternativa verktyg i lärandet Påverkar förutsättningarna i lärmiljön Möjliggöra ökad delaktighet och likvärdighet Öka måluppfyllelsen för eleverna Gunilla.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Alternativa verktyg. Hur kan vi hjälpa eleven? Auditiva böcker – Auditiva Läromedel Auditiv förstärkning vid skrivning Digitalisering/skanning av läroböcker.
AKK – Alternativ och Kompletterande Kommunikation för blivande speciallärare Gunilla Thunberg DART – västra Sveriges kommunikations- och dataresurscenter.
IKT ett redskap för lärande Gunilla Thunberg, logoped, Fil Dr DART-kommunikations- och dataresurscenter Göteborg.
Tankar om återkoppling SANT-teamet i Västerås Barnsimulatormöte Eskilstuna 2015.
Vad är det som avgör om du lyckas med dina studier eller ej?
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret.
Älskade barn i skolan Ett EU projekt medfinansierat av
Lära för livet!.
Kommunikationsstöd för människor på flykt
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Tips för det praktiska ledarskapet
Föräldramöte Tomtebogård
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Vad vi behöver när vi kunskapar
Föreläsning Svenska II
Ale Kommuns avtal NE.se.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Referat och källhantering.
Helhet och allsidighet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Att använda nya Olweus dataweb Uppdaterat 17e oktober 2011
Presentationens avskrift:

IKT ett redskap för lärande Gunilla Thunberg, logoped, Fil Dr DART-kommunikations- och dataresurscenter Göteborg

Dagens föreläsning IKT främst med fokus på språk&kommunikation – men det är ju också grunden! IKT främst med fokus på språk&kommunikation – men det är ju också grunden! Kommer att utgå från ett fall ”Alma”– och denna flickas behov/datorstöd i ett utvecklingsperspektiv (där jag hänger på vissa bitar) Kommer att utgå från ett fall ”Alma”– och denna flickas behov/datorstöd i ett utvecklingsperspektiv (där jag hänger på vissa bitar)

Om Alma 7-årig flicka (vid start) med grav tal- och språkstörning - dyspraxi 7-årig flicka (vid start) med grav tal- och språkstörning - dyspraxi Normalbegåvning Normalbegåvning Tecken och enstaka ljud Tecken och enstaka ljud Logopedmottagning och Habilitering Logopedmottagning och Habilitering Grundskola Grundskola Specialpedagog och stödpedagog (assistent med förskollärarbakgrund) Specialpedagog och stödpedagog (assistent med förskollärarbakgrund)

Först backar vi lite….Alma hade kunnat börja med IKT tidigare……och då främst.. Stöd för bildkommunikation: att ta fram material för utskrift: ex Boardmaker, Communicate InPrint Stöd för bildkommunikation: att ta fram material för utskrift: ex Boardmaker, Communicate InPrint Stöd för teckenkommunikation: material för utskrift av tecken (ovan) samt övning/lek på dator: Teckenhatten Stöd för teckenkommunikation: material för utskrift av tecken (ovan) samt övning/lek på dator: Teckenhatten

…och tillgång till ljud&tal Enkla pratapparater med en stor knapp Enkla pratapparater med en stor knapp Över till…. Pratapparat med några sidor och rutor Pratapparat med några sidor och rutor Vidare till Dynamiskt kommunikationsprogram med inspelat tal och talsyntes där en bild/ljudmiljö kan skapas (videoexempel) Dynamiskt kommunikationsprogram med inspelat tal och talsyntes där en bild/ljudmiljö kan skapas (videoexempel) Och enkla program för språklek ( Och enkla program för språklek (

HUR??? Behov av kommunikativ miljö Kunskap & förståelse Kunskap & förståelse Stimulera Almas samspel – responsiva strategier: Uggla & Räva Stimulera Almas samspel – responsiva strategier: Uggla & Räva Riklig tillgång till bilder och tecken – som används av ALLA! Riklig tillgång till bilder och tecken – som används av ALLA!

1. Titta & lyssna 2. Vänta & förvänta 3. Tolka & bekräfta Responsiv kommunikationsstil T V T – att vara som en uggla

RÄVA – locka barnet att kommunicera – rigga för mer att använda ”list” för att skapa situationer där barnet lockas att kommunicera mer – AKK till hands att använda ”list” för att skapa situationer där barnet lockas att kommunicera mer – AKK till hands utgå ifrån det som barnet kan och tycker är spännande – avvik från rutin – och uggla sedan! utgå ifrån det som barnet kan och tycker är spännande – avvik från rutin – och uggla sedan!

Film från KOMPIS – kommunikation genom pekprat i skolmiljö KOMPIS-metoden: KOMPIS-metoden: –Kunskapspaket som i första hand är tänkt att ges i studiecirkelform på skola. Kommunikation och utveckling Kommunikation och utveckling Strategier: uggla & räva Strategier: uggla & räva Om olika AKK-sätt Om olika AKK-sätt Utformning av bildbaserad AKK Utformning av bildbaserad AKK –Materialpaket 3 olika uppsättningar kartor med innehåll för skolmiljö (idag särskola – mer i framtiden? 3 olika uppsättningar kartor med innehåll för skolmiljö (idag särskola – mer i framtiden?

Utprovning jan-feb - 05 Kommunikationspass Kommunikationspass Widgit –läs – och skrivinlärning med bild och ljud- återkoppling använda skrivmiljö Widgit –läs – och skrivinlärning med bild och ljud- återkoppling använda skrivmiljö Lexia läs- och skrivträning Lexia läs- och skrivträning Reda-ut-häfte, Reda-ut-häfte, liten sportlovskarta liten sportlovskarta Introduktionskort (ID-kort) Introduktionskort (ID-kort) Vid varje träff: Diskussion kring TAKK – ämnesord+grammatik Diskussion kring TAKK – ämnesord+grammatik

Varför dator som skrivstöd? Svårt hålla pennan och forma bokstäver Svårt hålla pennan och forma bokstäver Koncentration och uppmärksamhet Koncentration och uppmärksamhet Visuell kanal Visuell kanal Ljudåterkoppling: kompensation dyspraxi: svårigheter segmentera och syntetisera Ljudåterkoppling: kompensation dyspraxi: svårigheter segmentera och syntetisera Möjlighet förstärka helordsmetodik: bild- och ljudstöd Möjlighet förstärka helordsmetodik: bild- och ljudstöd Kompensera för brister i begrepps/språk- Kompensera för brister i begrepps/språk- förståelse (bildstöd) Programvara: - Widgit symbolskrift (Communicate SymWriter)

Barn med språkliga, kognitiva och/eller motoriska svårigheter SKA INTE lära sig skriva med papper och penna! Barn med språkliga, kognitiva och/eller motoriska svårigheter SKA INTE lära sig skriva med papper och penna! De behöver all energi till att lära sig den skriftliga koden och förstå! De behöver all energi till att lära sig den skriftliga koden och förstå! Tänk på Arne Tragetons forskning! Tänk på Arne Tragetons forskning!

Varför Widgit Symbolskrift (Communicate)? Lättåtkomligt bild och ljud (stora bildbanker!! Lättåtkomligt bild och ljud (stora bildbanker!! över ord med stöd i PCS+Rebus) Lätt lägga till nya bilder/foton och ord Lätt lägga till nya bilder/foton och ord Lätt tillverka skrivtavlor för val av bild/helord Lätt tillverka skrivtavlor för val av bild/helord Möjlighet kombinera med tangentbord Möjlighet kombinera med tangentbord Lätt tillverka lässtödjande material Lätt tillverka lässtödjande material Lätt tillverka bild/kommunikationsmaterial Lätt tillverka bild/kommunikationsmaterial Möjlighet att skicka och läsa e-post Möjlighet att skicka och läsa e-post

Utprovning mars-sep - 05 Kommunikationsbok – pragmatisk (organiserad med tanke på funktionell kommunikativ användning) Kommunikationsbok – pragmatisk (organiserad med tanke på funktionell kommunikativ användning) MicroRolltalk med utbyggd kommunikations- anpassning i Programsnickaren utifrån kommunikationsbok MicroRolltalk med utbyggd kommunikations- anpassning i Programsnickaren utifrån kommunikationsbok

Arbete med konkreta mål – och så blev det: TAKK fortsätter utvecklas: flerordssatser - kompisar TAKK fortsätter utvecklas: flerordssatser - kompisar Kommunikationspass – funkade bra då det behövs Kommunikationspass – funkade bra då det behövs Widgit –skriva dagbok anpassades och funkade direkt Widgit –skriva dagbok anpassades och funkade direkt Reda-ut-häfte – bra start- sedan överflödig Reda-ut-häfte – bra start- sedan överflödig Introduktionskort (ID-kort) – trygghet, många ex Introduktionskort (ID-kort) – trygghet, många ex Kommunikationsbok – kedja! komplement Kommunikationsbok – kedja! komplement MicroRolltalk- gåtor&svar-sida, tangentbordssida användes mest + diktafon och kamera! MicroRolltalk- gåtor&svar-sida, tangentbordssida användes mest + diktafon och kamera!

Om olika kommunikationssätt då?

…och kunde talapparaten bli taltränare? Upplägg med utgångspunkt från två olika program ( Darley apraxiträning, Karlstadmodellen) Upplägg med utgångspunkt från två olika program ( Darley apraxiträning, Karlstadmodellen) Häfte med artikulationsbilder för de ljud som skulle tränas (Maj Holmqvist) Häfte med artikulationsbilder för de ljud som skulle tränas (Maj Holmqvist) Använda spegel: titta och känna på munnen Använda spegel: titta och känna på munnen Utgå från ett ljud + olika vokaler= stavelser Utgå från ett ljud + olika vokaler= stavelser

Upplägg i MicroRolltalk Diktafonfunktionen användes Diktafonfunktionen användes 4-5 stavelser per sida 4-5 stavelser per sida – lyssnaruta – inspelningsruta – avlyssningsruta Olika spel/lekar/aktiviteter för att göra träningen rolig och meningsfull: inspiration från ”Samtal om tal” Olika spel/lekar/aktiviteter för att göra träningen rolig och meningsfull: inspiration från ”Samtal om tal” Träning dagligen i skolan + hemma Träning dagligen i skolan + hemma

Hur gick det? Anna klarade fler o fler stavelser – fler ljud Anna klarade fler o fler stavelser – fler ljud K som Anna ej hittat tidigare dök upp K som Anna ej hittat tidigare dök upp Började använda fler talade ord i kommunikationen Började använda fler talade ord i kommunikationen

Uppföljning maj 06 Byte av lärare på gång + assistent föräldraledig………. Byte av lärare på gång + assistent föräldraledig………. Utbildning i Kommunikation, AKK, Widgit + Micro till ny personal men…. Utbildning i Kommunikation, AKK, Widgit + Micro till ny personal men…. Strul i nya stora klassen och inte samma stöd som tidigare Strul i nya stora klassen och inte samma stöd som tidigare Examensarbete i logopedi – Fransson & Schmidt: jobba med AKK i engelska Examensarbete i logopedi – Fransson & Schmidt: jobba med AKK i engelska

AKK på engelska Översättning av Widgitanpassning skriva dagbok till engelska Översättning av Widgitanpassning skriva dagbok till engelska Översättning av vissa sidor i MircroRolltalken – tillägg vissa sidor som skulle passa upplägget i engelskaboken Översättning av vissa sidor i MircroRolltalken – tillägg vissa sidor som skulle passa upplägget i engelskaboken

Resultat MålUtfallGAS 10 Alma kan, på uppmaning i skolan, uttrycka de fraser som ingår i engelskaundervisningen med hjälp av MicroRolltalk 20 Alma kan, på uppmaning i hemmet, använda de engelska fraserna i sin MicroRolltalk på ett adekvat sätt. 3+1 Alma kan på uppmaning skriva dagbok i Widgit skrivmiljö om vad hon gjort, även utan en kamrat.

Resultat Veckodagbok Widgit Veckodagbok Widgit –Skrev både själv och med kamrat –I hemmet –Berättade gärna om och verkade vara glad över detta moment –Eget initiativ med klasslistan

Resultat Sammanfattning intervju & enkät Sammanfattning intervju & enkät –Mamma: Positivt, möjlighet till delaktighet, socialt, roligare –Specialpedagog: ”att visa att det faktiskt går, på ett så mystiskt språk som engelska, att göra nånting!” –Lärare och stödpedagog: Mer aktivitet i början, svårt att hitta rätt i MicroRolltalken, roligare nu. Inget spontant tal! Svårt med förståelsen.

Och vad tyckte Alma? Samtalsmatta: Samtalsmatta: –Engelskalektion mer positiv –MicroRolltalk uppskattad –Skriva dagbok OK - Bara förstå som fortfarande var negativt efter intervention

Slutsats Denna flicka var hjälpt av AKK i engelskaundervisningen. Studien visar att hon kunde vara mer aktiv och delaktig än före intervention. Denna flicka var hjälpt av AKK i engelskaundervisningen. Studien visar att hon kunde vara mer aktiv och delaktig än före intervention. Kan på detta sätt uppfylla målet i läroplanen. Kan på detta sätt uppfylla målet i läroplanen. Ej direkt överförbart till andra elever, men visar på möjligheten! Ej direkt överförbart till andra elever, men visar på möjligheten!

Och sen då? Talet utvecklades kanon – EPG-plattan gör troligen mycket (men ev också tidigare insatser?) Talet utvecklades kanon – EPG-plattan gör troligen mycket (men ev också tidigare insatser?) Alma använder mest tal – tecken när hon ej gör sig förstådd. Även fått bokstavstavla som komplement – men ingen hit - ännu. Alma använder mest tal – tecken när hon ej gör sig förstådd. Även fått bokstavstavla som komplement – men ingen hit - ännu. Fått tillbaka tidigare resurspedagogen – eget upplägg - uppmuntran till självständighet – ser till att nya egna portabla datorn finns på plats hela tiden Fått tillbaka tidigare resurspedagogen – eget upplägg - uppmuntran till självständighet – ser till att nya egna portabla datorn finns på plats hela tiden ”Tränar” ibland med micro för sig själv (säger efter kommunikationsfraserna)+ ringer nu också med med den. ”Tränar” ibland med micro för sig själv (säger efter kommunikationsfraserna)+ ringer nu också med med den.

Läs- och skrivstöd i ”vanlig programvara” Talsyntesstöd: mer utbyggt i Word men tillgängligt överallt; Internet Talsyntesstöd: mer utbyggt i Word men tillgängligt överallt; Internet ex: Wordreader+, ViTal Daisy – digital uppläsning av mänskligt inläst text Daisy – digital uppläsning av mänskligt inläst text Prediktion och uppsnabbning ex Saida Prediktion och uppsnabbning ex Saida Stavningsstöd ex Stava Rex Stavningsstöd ex Stava Rex Språkstöd: svenska ordboken Språkstöd: svenska ordboken

Här hittar du mer info om AKK och kan bl a ladda ner magisterarbetet om Almas engelskaundervisning!