Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Samverkan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skyddsombuds- utbildning
Advertisements

Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Skyddsombudets uppgifter.
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Åter till arbetet Fackliga riktlinjer för förebyggande arbetsmiljöarbete, arbetsanpassning och rehabilitering Bild 1 – Åter till arbetet ”Åter till arbetet”
Vem blir skyddsombud? Engagerad och intresserad av sin arbetsplats
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Verksamhet och arbetsliv i utveckling
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Systematiskt arbetsmiljöarbete för god psykosocial arbetsmiljö
Arbetsmiljölagen och SAM -Systematiskt arbetsmiljöarbete
Otydliga lagar om skadlig stress i arbetslivet
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Lokalt kollektivavtal om samverkan
Örebro läns läkarförening
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
Örebro läns läkarförening
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde
Arbetsanpassning och rehabilitering
Information från skyddsombuden vid DSV
Samverkan Göteborg. Samverkan -Syftar till  Uppfylla lagkrav  att främja effektivitet, förnyelse och kvalitet i stadens förvaltningar och bolag genom.
FAS 05 FÖRNYELSE- ARBETSMILJÖ- SAMVERKAN.
Skyddsombudets roll.
Ansvarsroller för arbetsmiljön
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde 1 § Lagens ändamål är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt att även i övrigt uppnå en god arbetsmiljö.
Samverkan  Syftar till  Uppfylla lagkrav  att främja effektivitet, förnyelse och kvalitet i stadens förvaltningar och bolag genom ett arbetssätt där.
Case Central samverkan i Eksjö kommun 1-3 oktober 2013
Välkommen till STs utbildning för nya förtroendevalda!
Rättigheter och skyldigheter för fackliga förtroendemän
Hanteringsordning. och. samverkansstruktur. för
Skyddsombudet uppgifter
Politikerna har dessa uppgifter. Politikerna har dessa uppgifter Se till att verksamheten drivs i enlighet med arbetsmiljölagen och föreskrifterna för.
Personalpolitisk inriktning
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
Rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete- och hälsoarbete på arbetsplatsen i AFH Vi är Nordens största lärarorganisation och Sveriges fjärde största.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
 Syftar till o Uppfylla lagkrav - Att främja effektivitet, förnyelse och kvalitet i stadens förvaltningar och bolag genom ett arbetssätt där frågor får.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, likabehandling och samverkan Barn- och utbildning 2015 SAM är arbetsgivarens arbete med att undersöka, riskbedöma, åtgärda.
Till detta bildspel finns ett pratmanus som du får fram om du ställer dig i visningsläge ”anteckningssidor”. Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben,
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
Samverkansavtalet 2011 Material APT Personalstaben, HR Arbetsgivarfrågor och support Samverkansavtalet Bygger på: FAS 05 Medbestämmandelagen (MBL) Arbetsmiljölagen.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Samverkan. Förhandlingar Inflytandeförhandlingar Intresseförhandlingar Tvisteförhandlingar Kollektivavtalsförhandlingar.
HÖG LÅG Intresse Engagemang Delaktighet Möjlighet att påverka TID Inflytandeparadoxen.
FAS 05 Förnyelse Arbetsmiljö Samverkan.
Vaddå elevskyddsombud?
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Arbetsmiljö Människa Arbetsplats Arbets- miljö.
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Arbetsmiljö.
Kännetecknande för det goda arbetet
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Varför ska vi samverka?.
Samverkansavtal 2017 Största förändringarna
ARBETSTEKNIK I VÅRDEN FÖRFLYTTNINGSKUNSKAP Uppföljningsutbildning
ArbetsmilJö Här kan det stå en övertitel, typ Samhällsmarknadsdagen
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Ledarskap och arbetsgivarrollen
Detta är samverkan Syfte och förutsättningar.
Presentationens avskrift:

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Samverkan

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal FORMELL GRUND FÖR SAMVERKAN Medbestämmandelagen Arbetsmiljölagen Förtroendemannalagen Diskrimineringslagen FAS 05

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Medbestämmandelagen En typisk medbestämmandefråga är en fråga där arbetsgivaren har ensidig rätt att besluta Arbetsgivarens informationsplikt Vid viktigare förändring som berör verksamhet och arbetstagare Konkret underlag – inte under idéstadiet. Exempel: - Hur verksamheten utvecklas /organiseras - Ekonomi - Personalpolitik

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal ARBETSMILJÖLAGEN Arbetsmiljölagen (ramlag) Arbetsmiljöförordningen Arbetsmiljöverkets föreskrifter Systematiskt arbetsmiljöarbete

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Helhetsbilden av arbetsmiljö regleras av Ansvar och befogenhet ”Arbetsgivaren ska vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att medarbetare utsätts för ohälsa eller olyckor” Samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare Dialog och delaktighet Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) Undersöka. Åtgärda. Handlingsplan. Följa upp. Tillsyn Arbetsmiljöverket - rutin

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Arbetsmiljöbegreppet Arbetsgivaren måste ha en sammanhållen bild av hur Teknik Arbetsorganisation Arbetsinnehåll påverkar medarbetaren fysiskt, psykiskt och socialt. Följa med utvecklingen i samhället Ska kontinuerligt följas upp på arbetsplatsträffar, i samverkan (skyddskommitté) på område, förvaltning och på kommunledningsnivå

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Förtroendemannalagen Arbetsgivare ska underrättas om vilka som utsetts till fackliga förtroendemän. Facklig förtroendeman har en omfattande rätt till ledighet för sitt uppdrag. Ansökan om ledighet krävs. Rätt till ledighet från arbetet för att fullgöra det fackliga uppdraget (FML 6§) Rätt till betald ledighet för att fullgöra det fackliga uppdraget (FML 7§) Sekretess vid förhandling/information om part begär det

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Facklig förtroendeman Ska vara anmäld till arbetsgivaren som facklig förtroendeman Företräder den fackliga organisationen och dess medlemmar ”ingen egen personlig rätt till information. Rätten tillkommer den fackliga organisationen” Skyddsombudets uppgift är att vaka över ohälsa och risker i arbetslivet Ska vara anmäld till arbetsgivaren som skyddsombud Företräder alla anställda på arbetsplatsen, även oorganiserade och ska tillsammans med chef (arbetsgivaren) verka för en tillfredställande arbetsmiljö. Har samma ställning som facklig förtroendeman och utöver detta ”egen och personlig rätt till information” Rätt att ta del av de handlingar och att få de upplysningar som han eller hon behöver för sitt uppdrag som skyddsombud. ”I princip allt som kan ha betydelse för arbetsmiljön”

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Diskrimineringslagen ”Arbetsgivare och arbetstagare ska samverka för att främja jämställdhet och likabehandling”

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Personalpolitiska programmet PPP Respekt Delaktighet DIALOG Ansvar

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal FAS 05 Förnyelse, Arbetsmiljö, Samverkan ”Samverkan ska knytas nära verksamheten för att öka medarbetarnas inflytande och delaktighet och särskilt ge möjlighet att påverka i frågor som rör den egna arbetsplatsen”

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Förutsättningar Samverkan ”Ömsesidig vilja att hitta gemensamma lösningar och att ta tillvara på medarbetarnas potential” ”Effektiva och strukturerade möten”

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Samverkanssystemet:

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Arbetsplatsträffen Alla medarbetare, även chefer, ska ges möjlighet att regelbundet och återkommande delta på apt (FAS 05 1 gång/månad) Så många frågor som möjligt ska behandlas av medarbetare som direkt berörs i sitt arbete i dialog med sin chef ”Daglig arbetsledningsrätt”

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Effektiva möten Förberedelser inför mötet Kallelse, dagordning, underlag, Mål – vad ska uppnås under mötet Mötesregler Mötesmetoder Dokumentation Avslutning

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Innan mötet: Väl förberett – i god tid innan Kallelse/Dagordning/underlag Möjlighet att komma in med frågor innan

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Mötets struktur: Närvaro Sekreterare Genomgång dagordning ex Förra mötet Aktuell Information Inkomna ärenden Utrymme för dialog Övriga frågor? Avsluta med att sammanfatta vad ni kommit överens om. Dokumentation Arbetsgivarens ansvar att föra frågor och information vidare i organisationen.

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Mötesregler Vilka ordningsregler gäller för era möten? Exempel: Passa mötestider Respektera dagordningen Stänga av mobil och dator Aktiv närvaro Begär ordet när du vill säga något Prata en i taget

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Samverkanssträff & Skyddskommitté AML 6 kap 9 § Samrådsorgan Ordförande och sekreterare utsedd av arbetsgivaren Minst ett skyddsombud ( 2 elevskyddsombud) Arbetsgivaren fattar beslut dvs chef som leder mötet

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Skyddskommitté ska medverka vid planering och uppföljning av åtgärder för en tillfredställande arbetsmiljö följa den allmänna utvecklingen i frågor som rör ohälsa och olycksfall Företagshälsovård Följa upp det systematiska arbetsmiljöarbetet - Handlingsplaner Lokaler Frågor om nya arbetsmetoder, problem, organisation Utbildningsbehov arbetsmiljö Rehabilitering - arbetsanpassning

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Kommunens samverkansorganisation Områdessamverkan OSG Skyddskommitté och MBL Chef för området, en representant från varje fackförbund inom området. Minst ett skyddsombud Minst 4 ggr/år Förvaltningssamverkan FSG Skyddskommitté och MBL Förvaltningschef, en representant från varje fackförbund inom förvaltningen. Minst ett skydsombud Minst 4 ggr/år Central samverkan Skyddskommitté och MBL Kommunledning, en representant från varje fackförbund. Minst ett skyddsombud Minst 4 ggr/år Arbetsplatsträffar regelbundet FAS 05 ca 1 g/månad

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Medarbetare RUS Chefsgrupp APT Medarbetare APT Områdessamverkan minst 4 ggr/år Förvaltningssamverkan Minst 4 ggr/år Central samverkan Minst 4 ggr/år Ärenden behandlas på rätt nivå Blankett för inkommande ärenden

Våren 2015: Vecka 7 Förvaltningssamverkan Vecka 11 Central samverkan Vecka 14? Områdessamverkan (Rektorsområde, Distrikt VSF) Vecka17 Förvaltningssamverkan Vecka 21 Central samverkan Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Inplanerade tider under året för samverkan 2015 Hösten 2015: Vecka 35? Områdessamverkan (Rektorsområde, Distrikt VSF) Vecka 37 Förvaltningssamverkan Vecka 41 Central samverkan Vecka 44? Områdessamverkan (Rektorsområde, Distrikt VSF) Vecka 46 Förvaltningssamverkan Vecka 50 Central samverkan

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Central samverkan Huvudskyddskommitté Övergripande strategier Riktlinjer Personalpolitik Rehabilitering, arbetsanpassning Rekrytering Introduktion lönepolitik Arbetsplatsträff: Arbetsinnehåll Uppdrag och mål SAM Verksamhets och utvecklingsfrågor Lönekriterier Mångfald och jämställdhet Info samverkansgrupp Övriga frågor relaterade till arbetsplatsen Tas INTE i samverkan: Personalfrågor som övertalighet, omplacering, rehabilitering, Lönesättning, Kollektivavtal tvister Samverkansgrupp OSG, FSG Skyddskommitté Ekonomi och budget Organisation Personalplanering Uppföljning SAM Kompetensutveckling Aktiva åtgärder för jämställdhet Info apt Info CSG

Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal Rutiner enligt vårt samverkansavtal Arbetsplatsträff (apt) och samverkansträff: Kallelse med dagordning skickas ut med underlag 14 dagar innan Ärenden lämnas in i god tid innan. –Minst fem arbetsdagar innan. Arbetsgivaren ska hinna bereda och avgöra vart frågan hör hemma. Mötesregler –saknas i riktlinjerna varje grupp gå igenom –Möjlighet till dialog viktig Ordföranden alltid chef (repr arbetsgivaren) Sekreterare (arbetsgivaren) Minnesanteckning (apt och samverkan) –Tillgänglig för alla - hur? –Alltid chefs ansvar att lyfta frågor vidare –Arbetsgivaren ansvarar för att information förs vidare Protokoll för MBL-fråga (Samverkan) –Skickas till förhandlingschef efter underskrifter

Sammanfattning Regelbundna arbetsplatsträffar för medarbetare och chefer Samverkansträffar (skyddskommitté) minst fyra gånger per år enligt tidplan. Inför nästa samverkansträff/arbetsplatsträff: Inför effektiva möten med dialog enligt skiss Mötesstruktur Kallelse/dagordning/tid för inkommande ärenden Mötesregler Förbered mötesdeltagarna (särskilt apt) på vad som förväntas Förvaltningschef ska ha koll på förvaltningens SAM - Rutin Följs upp i kommunledningens SUS (Styrning, uppföljning, stöd) Kko Kommunledningsförvaltningen - Personal