Läraryrket – professionalisering – lön - arbetsvillkor Gunnar Finnbogason 4. september 2006.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Konstruktivismens syn på krig och konfliktorsaker
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Föräldramöte 12 september 2011
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Nya Elementar!.
Hur tänka och göra som processtödjare
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Socialpsykologi.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Kommunalt huvudmannaskap i praktiken
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Tillsammans kan vi förbättra resultaten i skolan Anna Ekström, Generaldirektör Skolverket.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Respekten för människan
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Nämndplan 2015.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Frivilligverksamhet Hot eller möjlighet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkomna till styrd helpdesk
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Fritidshem på Knappekulla
Integritet läroplansanalys.
Sociologi Introduktion.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Utveckling och lärande
Lärande (i) organisationer
Presentationens avskrift:

Läraryrket – professionalisering – lön - arbetsvillkor Gunnar Finnbogason 4. september 2006

Marknadsanpassning av skolsystemet – den nya ideologien som påverkar ny syn på skolan (1) Nyliberalismen för fram en marknadssyn på medborgarskap – motsatsen till idéerna om medborgelige rättigheter Inom nyliberalismen ses medborgaren som en ekonomisk vinstgivande individ, styrd av egenintresse I denna nya marknadsdominerande stat hålls individen – snarare än nationen – ansvarig för sin egen välferd

Marknadsanpassning av skolsystemet – den nya ideologien som påverkar ny syn på skolan (2) Målet med den nya ideologien är att forma,,privatiserade” medborgare, som i första hand ser till sitt eget bästa Den nyliberala modellens privatiserade, konsumtionsstyrda grupper av medborgare odlas fram i ett osäkerhetens samhälle som skapar ängslan och tävlan Valfrihet- konkurrens- marknadsanpassning

Ungdomar – vill leva i nuet – mer om att vara än att bli Från -Vill ha en given struktur -Motiveras utifrån -Auktoritetsbundna -Vill smälta in -Uppfylld av plikt -Trogen (Lönn och Olafsson, 1997: Morgondagens konsument) Till -Vill ha egen strukturer -Motiveras av inre drivkrafter -Auktoritetsföraktande -Vill synas -Uppfylld av utmaningar -Rörlig

Under 1990-talet har den islänska skolan genomgått stora förändringar: ansvaret har flyttats från staten till kommuner (det gäller för- och grundskolan) decentralisering – avreglering målstyrning i stället för regelstyring ekonomiskt marknadstänkande har trängt in i skolans värld ökade valmögligheter viktigt att kunna jämföra olika skolors prestationer dvs. standardiserade ex ökad konkurrens

Kritik av dagens skola barn och ungdomar lär sig icke någonting i skolan mobbarna har makten skolk och kaos karakteriserar skolans vardag skolans vardag domineras också av disciplinproblem lärarna är maktlösa och saknar redskap att ingripa lärarutbildningen är inte tillräklig

I stället vill man öka: kontroll i skolan mera prov och tester hårdare tag kvarsittning och avstängning av elever makt åt rektorer och lärare

Professionalisering Med samhällsförändringar och ökad kunskap förändras de krav som ställs på lärarna. Det gäller synen på lärarens roll, uppgifter och läraryrkets innehåll.

Ny lärarroll,,Läraren måste övergå från att vara en traditionell kunskapsförmedlare till att utforma miljöer för elevers lärande och samtidigt vara en motor i utveckling och förnyelse av pedagogik och utbildning, en ledare i läroprocessen.” (EGSIE – Education Governance and Social Integration and Exclution)

I profession bergeppet ingår följande aspekter: kommunikation – lärare/elev/föreldrar bygger på kunskap (teoretisk, erfarenheter kompetens självständighet

Diskussionen kring professionalisering har fokuserad på följande: lön respekt själva yrket - innehållet utbildning – lärarutbildning status i samhället

Löner och avtal kollektiva avtal lokala avtal individuellt avtal

Att vara professionell lärare (1) Sälvständiga lärare. Historiskt: -För kriget var läraren mycke fri i sitt arbete med elever -Efter kriget måste lärarna mera än förut ta hänsyn till föreskrifter dvs. läroplan och... (Sigurjón Mýrdal: Hugmyndir um fagmennsku íslenskra kennara.) Hur självständiga är egentligen läraren i dag?

Att vara professionell lärare (2) Förpliktelse och ansvar i professionellt arbete. Primera förpliktelser Kompetens förpliktelser - att ha kunskap i ämnet - etisk kompetens Pliktelser gentemot kollegor (Sigurður Kristinsson: Ábyrgð og skyldur fagstétta)

Att vara professionell lärare (3),,The new-professionalism” - samarbete med individer, grupper och samhälle för att definera, beskriva och lösa deras problem -kommunisera – förmåga att förstå elevernas värld -helhetssyn både på arbetet och kunskap -självkritik – viktigt för att kunna utveckla sitt eget arbete (Trausti Þorsteinsson: Fagmennska kennara)

Fyra viktiga hörnstenar för lärande: Att lära sig veta (att söka kunskap) Att lära sig göra (att tillämpa kunskap) Att lära sig vara (att utveckla en stark känsla för det personliga ansvaret att nå gemensamma mål – att brottast med sin existens) Att lära sig leva tillsammans (syftar till demokrati, gemenskap och kosmopolitisk identitet) (Delor, J. 1996: Learning: The treasure within)

Att vara professionell lärare. Lärarförbundets definition (1). ständigt söka kunskap för att förbättra sin praxis självutvärdering – utveckla sin egen praxis att skapa ny kunskap baserad både på teorier och erfarenheter och förmedla till andra att delta i skolans fortbildning och förmedla nya idéer

Att vara professionell lärare. Lärarförbundets definition (2). att ha samråd och samarbeta med alla inblandade i skolans värld att vara öppen, forska, förnya och utveckla undervisningen och delta i forskning och utvärdering av skolarbetet att se till att diskussionen kring yrkets profession är öppen, kritisk och ärlig att se konflikter och problem som uppstår i skolarbetet som möjlighet i stället för hinder i att utveckla skolarbetet

Att vara professionell lärare. Lärarförbundets definition (3). att arbeta i enlighet med etiska regler att aktivt delta i att utforma skolans visioner och framtidssyn

Kritik av den,,nya skolan.”,,Den danska grundskolan bedrives emellertid som om en extremt individuell självdaning vore möjlig.”,,Läraren ska inte stå för något, inte vara en förebild.”,,Eleven ska i stället finna sin egen väg, och lärarens enda uppgift är att göra eleven uppmärksam på det.”

Kritik av den,,nya skolan.”,,Det finns ingen kulturell erfarenhet av livet i en gemensam värld att föra vidare.”,,Det ska snarare bli en Robinson Crusoe som knappt kommer att ha någon använding för det som det har lärt sig,...”,,Skolan är ett hemtrevligt drivhus...” (Peter Kemp: Världsmedborgare)

Att undervisa i kunskapssamhället,,Dagens lärare upplever sig vara fångade mellan tre konkurrerande intressen och krav.” 1.Att vara katalysatorer för kunskpssahället och alla de möligheter och framgångar som detta samhälle utlovar. 2.Att vara motvikter till kunskapssamhället och dess hot mot delaktigheten, tryggheten och samhällslivet.

Att undervisa i kunskapssamhället Att vara offer för kunskapssamhället, i en värld där de stigande förväntningarna på utbildning bemöts med standardiserade lösningar som tillhandahålls till en minimikostnad. (Andy Hargreaves: Teaching in the Knowledge Society)