Flipped Classroom – en möjlighet för kommunikativ språkundervisning?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Språk –och kunskapsutvecklande arbete i alla ämnen Sigtuna
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Maria Lönnemark och Håkan Pettersson Institutionen för ORKI
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Inlärningsmiljö för att öka motivation
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Studenters språkutveckling i högre utbildning En utmaning för högskolans lärare Lotta Bergman.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Lokal Pedagogisk Planering
18 mars * Fika * Vad? * Varför? * Hur? * Väcka intresse * Motivera * Diskutera * Skapa flippgrupp.
En PowerPoint om PowerPoint
Enkät “Teknikmedierad student- lärarinteraktion i högskolekurser” Survey “IT in higher education” Ja, jag är verksam inom kurser vid GU och kan tänka mig.
IKT och digital kompetens är en viktig grund för elevernas lärande och kunskapsutveckling. Skolan har ansvar för att alla barn och ungdomar, även barn.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Tema Kär och galen.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Mall för alignmentmatris
Skolutveckling Sfi Norrköping 2014 Flippade undervisningsmoment B-kurs på distans med fysiska träffar
Läroplansträff Välkomna!.
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Skolutveckling via digitala medier
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Motivation is the direction and intensity of effort
KUNSKAPSÖVERSIKT = en sammanställning av vetenskaplig och/eller erfarenhetsbaserad kunskap inom ett område.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
på föräldramöte för år 3-6!
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Att jobba språkutvecklande
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Välkommen till SUA 2014 Tillfälle 2.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Nätverket Svenska nus skolbesök
Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Planering i matematikundervisning
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
ON DEMAND Vetenskapligt språk.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Språkforskningsinstitutet I fokus för konferensen står:
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
SKL och barnkonventionen
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Föräldrainformation av familjewebben
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Presentationens avskrift:

Flipped Classroom – en möjlighet för kommunikativ språkundervisning? Tore Nilsson, Institutionen för språkdidaktik

En kort definition av Flipped Classroom Informationsförmedling flyttas ut från klassrummet genom inspelade föreläsningar Undervisningstiden används till inlärningsaktiviteter som är sociala och aktiverande Uppgifter före och/eller efter undervisningen

Hur kan det här gå till? Läraren spelar in presentationer som annars skulle ha hållits i klassrummet Läraren väljer ut redan existerande inspelningar Läraren förser eleverna med uppgifter att göra i samband med inspelningarna Filmerna ska inte ersätta läsning av text!

Vad händer i klassrummet? Eleverna blir bättre förberedda Mer tid kan användas till individualisering, interaktion, problemlösning Läraren får bättre möjligheter att göra formativa bedömningar

Hur har Flipped Classroom använts? Innehållsbaserade ämnen matematik, fysik, kemi, etc historia, samhällskunskap, etc Formbaserade ämnen Språk?

Varför Flipped Classroom i språkundervisningen? Intresseväckande Motiverande ”just-in-time teaching” ”teach at the point of need” Individualisering Interaktion och språkutveckling i klassrummet

Teoretisk förankring Kognitiv belastning Stöd Motivation

Inlärningsteoretiska överväganden (Abeysekera & Dawson, 2015) Self determination theory (SDT; Deci & Ryan, 1985) Självbestämmandeteori känsla av kompetens självbestämmande meningsfullhet = skapar inre motivation

Inlärningsteoretiska överväganden Cognitive Load Theory (CLT; Miller, 1956) Kognitiv belastning intrinsic (inneboende) HANTERA extraneous (irrelevant; ovidkommande) REDUCERA germane (träffande; förknippade med) DRA NYTTA AV

Några av språkundervisningens kärnfrågor Målet: eleverna ska vilja och våga använda språket i tal och skrift = kommunicera Inlärarens relativt passiva roll Vikten av att träna/öva/plugga Motivation Kognitiva utmaningar

Vad utgör möjligheter och hinder i språkundervisningen? Diskutera med varandra och försök identifiera någon aspekt som berör motivation respektive kognitiv utmaning i språkundervisningen. Vilka faktorer befrämjar respektive hindrar?

Utmaningen Grammatik för Grundlärare (Lärarlyft II) studenterna ger uttryck för låg tilltro till den egna kapaciteten fasta föreställningar om hur grammatik kan undervisas och läras in ovilja att undervisa på målspråket dominans av yttre motivationsfaktorer

Målen Integration av kunskaper i och om engelska språkdidaktiska kunskaper ökad självkänsla = bättre undervisning Rörelse mot inre motivationsfaktorer

Upplägget Inspelade grammatikföreläsningar Inlämningsuppgift före seminariet Läraren bearbetar uppgifterna Skräddarsyr seminariet Gruppaktiviteter under seminariet Inlämningsuppgift efter seminariet Lärarens efterläsning

Resultat Lärarens iakttagelser Högre genomströmning Bättre studentaktivitet Inkörningsperiod Teknisk kunskap Språkdidaktiska utmaningar utifrån studentrespons Långsiktiga effekter

Resultat Studenters rapporter Meningsfullhet Känsla av att kunna Minskad rädsla Stöd av varandra Noggrann planering

Språkundervisningen i skolan och Flipped Classrom – vad kan man göra? Grammatik Vokabulär Introduktion av nya ämnes/temaområden Hörövningar Eleverna måste få tillfälle att bearbeta materialet genom olika uppgifter

Material och verktyg för Flipped Classroom Egna inspelningar screencast-o-matic.com screencast.com Jing, Snagit, Camtasia Nätresurser teachertube.com; youtube.com TED; Khan Läromedelsresurser

Material och verktyg för Flipped Classroom Podcast, vodcast Bloggar WebQuest (webquest.org; zunal.com) Quizlet (quizlet.com) Subtitling

Vilka möjligheter ser ni? Diskutera med varandra kring något undervisningsmoment som ni ser skulle kunna ”flippas”.

Länkar till mer information om Flipped Classroom och några resurser flippedclassroom.org Pedagog Stockholm EFL Magazine Daniel Barker Mrs Tigerte(a)ch Grammatikpresentationer för Tyska 3

Vad behövs nu? Definitioner och operationaliseringar Forskningsstudier Småskaliga interventionsstudier Metastudier ”Student cognition” Jag behöver er hjälp! Någon som är intresserad?

Tack för mig! http://ileighanne.wordpress.com/2013/01/24/isnt-the-flipped-classroom-just-blended-learning/

Referenser Abeysekera, L. & Dawson, P. (2015). Motivation and cognitive load: definition, rationale and a call for research. Higher Education Research & Development 34(1): 1–14. Deci, E. & Ryan, R. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. Helgeson, J. (2015). Flipping the English Classroom. Kappa Delta Pi 51(2): 64–68. Hung, H. (2015) Flipping the classroom for Englihs language learners to foster active learning. Computer Assisted Language Learning 28(1): 81–96. Miller, G.A. (1956). The magical number seven, plus minus two: Some limits on our capacity for processing information. Psychological Review 63(2): 81–97.