Flipped Classroom – en möjlighet för kommunikativ språkundervisning? Tore Nilsson, Institutionen för språkdidaktik
En kort definition av Flipped Classroom Informationsförmedling flyttas ut från klassrummet genom inspelade föreläsningar Undervisningstiden används till inlärningsaktiviteter som är sociala och aktiverande Uppgifter före och/eller efter undervisningen
Hur kan det här gå till? Läraren spelar in presentationer som annars skulle ha hållits i klassrummet Läraren väljer ut redan existerande inspelningar Läraren förser eleverna med uppgifter att göra i samband med inspelningarna Filmerna ska inte ersätta läsning av text!
Vad händer i klassrummet? Eleverna blir bättre förberedda Mer tid kan användas till individualisering, interaktion, problemlösning Läraren får bättre möjligheter att göra formativa bedömningar
Hur har Flipped Classroom använts? Innehållsbaserade ämnen matematik, fysik, kemi, etc historia, samhällskunskap, etc Formbaserade ämnen Språk?
Varför Flipped Classroom i språkundervisningen? Intresseväckande Motiverande ”just-in-time teaching” ”teach at the point of need” Individualisering Interaktion och språkutveckling i klassrummet
Teoretisk förankring Kognitiv belastning Stöd Motivation
Inlärningsteoretiska överväganden (Abeysekera & Dawson, 2015) Self determination theory (SDT; Deci & Ryan, 1985) Självbestämmandeteori känsla av kompetens självbestämmande meningsfullhet = skapar inre motivation
Inlärningsteoretiska överväganden Cognitive Load Theory (CLT; Miller, 1956) Kognitiv belastning intrinsic (inneboende) HANTERA extraneous (irrelevant; ovidkommande) REDUCERA germane (träffande; förknippade med) DRA NYTTA AV
Några av språkundervisningens kärnfrågor Målet: eleverna ska vilja och våga använda språket i tal och skrift = kommunicera Inlärarens relativt passiva roll Vikten av att träna/öva/plugga Motivation Kognitiva utmaningar
Vad utgör möjligheter och hinder i språkundervisningen? Diskutera med varandra och försök identifiera någon aspekt som berör motivation respektive kognitiv utmaning i språkundervisningen. Vilka faktorer befrämjar respektive hindrar?
Utmaningen Grammatik för Grundlärare (Lärarlyft II) studenterna ger uttryck för låg tilltro till den egna kapaciteten fasta föreställningar om hur grammatik kan undervisas och läras in ovilja att undervisa på målspråket dominans av yttre motivationsfaktorer
Målen Integration av kunskaper i och om engelska språkdidaktiska kunskaper ökad självkänsla = bättre undervisning Rörelse mot inre motivationsfaktorer
Upplägget Inspelade grammatikföreläsningar Inlämningsuppgift före seminariet Läraren bearbetar uppgifterna Skräddarsyr seminariet Gruppaktiviteter under seminariet Inlämningsuppgift efter seminariet Lärarens efterläsning
Resultat Lärarens iakttagelser Högre genomströmning Bättre studentaktivitet Inkörningsperiod Teknisk kunskap Språkdidaktiska utmaningar utifrån studentrespons Långsiktiga effekter
Resultat Studenters rapporter Meningsfullhet Känsla av att kunna Minskad rädsla Stöd av varandra Noggrann planering
Språkundervisningen i skolan och Flipped Classrom – vad kan man göra? Grammatik Vokabulär Introduktion av nya ämnes/temaområden Hörövningar Eleverna måste få tillfälle att bearbeta materialet genom olika uppgifter
Material och verktyg för Flipped Classroom Egna inspelningar screencast-o-matic.com screencast.com Jing, Snagit, Camtasia Nätresurser teachertube.com; youtube.com TED; Khan Läromedelsresurser
Material och verktyg för Flipped Classroom Podcast, vodcast Bloggar WebQuest (webquest.org; zunal.com) Quizlet (quizlet.com) Subtitling
Vilka möjligheter ser ni? Diskutera med varandra kring något undervisningsmoment som ni ser skulle kunna ”flippas”.
Länkar till mer information om Flipped Classroom och några resurser flippedclassroom.org Pedagog Stockholm EFL Magazine Daniel Barker Mrs Tigerte(a)ch Grammatikpresentationer för Tyska 3
Vad behövs nu? Definitioner och operationaliseringar Forskningsstudier Småskaliga interventionsstudier Metastudier ”Student cognition” Jag behöver er hjälp! Någon som är intresserad?
Tack för mig! http://ileighanne.wordpress.com/2013/01/24/isnt-the-flipped-classroom-just-blended-learning/
Referenser Abeysekera, L. & Dawson, P. (2015). Motivation and cognitive load: definition, rationale and a call for research. Higher Education Research & Development 34(1): 1–14. Deci, E. & Ryan, R. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum. Helgeson, J. (2015). Flipping the English Classroom. Kappa Delta Pi 51(2): 64–68. Hung, H. (2015) Flipping the classroom for Englihs language learners to foster active learning. Computer Assisted Language Learning 28(1): 81–96. Miller, G.A. (1956). The magical number seven, plus minus two: Some limits on our capacity for processing information. Psychological Review 63(2): 81–97.