Emelie Stenman:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Advertisements

Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Formellt, skarpt och snyggt
Den vetenskapliga artikeln
Att skriva en artikel.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Vetenskapliga Presentationer
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Jonny Pettersson 19 September, 2000
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Hur presentera och opponera?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
1. Uppgiften presenteras
Bedömningskriterier för studentrapporter
Att starta ett projekt Magnus Falk
Outline för dagens övning
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Att starta ett projekt Magnus Falk
Kandidatuppsats i Statistik F3
Att arbeta vetenskapligt
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Lässtrategier Att läsa på olika sätt.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Formellt, skarpt och snyggt
Skriftlig framställning
Att mäta för att lära - syfte, mål och mått
(Skriv överenskommelsens namn här) ÅÅÅÅ-ÅÅÅÅ Slutrapport (…och lägg gärna en bild här, exempelvis kommunloggan) En överenskommelse inom Västra Götalandsregionen.
Att skriva vetenskapligt
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Informerande tal Syftet med ett.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
X-mottagningen: Väntetider 2001
4 processer att behärska:
Svenska som andraspråk 3
Logo för Sjukhus/Universitet
Att skriva en resonerande text
Att skriva projektplan
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Metodseminarium 1/ Frågeställning + Att strukturera en text (textens olika delar, disposition, och ”tjock” disposition) + att hitta litteratur.
Rubrik, Futura BT Heavy eller Arial alltid vänsterställd, två rader max. 72 pt Författare Slutsats Slutsatsen är den viktigaste delen av din poster,
Seminarium 1 – redovisning/bokföring
Resonerande text Använd din elevbok!
STUDIETEKNIK.
KÄLLKRITIK En metod.
Att skriva essä.
Introduktionsblocket SSA HT-17 Vetenskapligt skrivande
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Bli säker på utredande PM
Att skriva en utredande text
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Presentationens avskrift:

Emelie Stenman:

 Ofta komplicerade ämnen  Siffror, statistik  Upplägg kan sällan påverkas  Liten konstnärlig frihet  Begränsad målgrupp  Språket är underordnat budskapet!

”In many ways, medical writing is its own worst enemy. The reason is that the better the writing, the more invisible it becomes. In contrast to literary writing, where the writing itself is in the foreground and to be enjoyed for its own sake, the aim of medical writing is to transmit complex information and key messages to the reader as unobtrusively as possible” [Stephen de Looze]

 Vilken är målgruppen för ett ST-arbete?  För en vetenskaplig artikel?  För en etikansökan?

FINISHED FILES ARE THE RESULT OF YEARS OF SCIENTIFIC STUDY COMBINED WITH THE EXPERIENCE OF YEARS.

Tips: föreställ dig en specifik läsare Foto: skippyjon

Visa respekt mot läsaren: var tydlig, kom ihåg att redaktörer, reviewers, forskare och läkare ofta är experter på sitt område men att de kan ha en begränsad kunskap i ditt ämnesområde. Var inte rädd för att vara övertydlig.

Lär av journalisterna: - Hålla sig till ämnet - Korta meningar - Enkla uttryck Lästips: Expressen: ”gatuspråkets universitet för folket” [Språktidningen nr ; Googlebart]

 Visa respekt mot läsaren: var tydlig, kom ihåg att redaktörer, reviewers, forskare och läkare ofta är experter på sitt område men att de kan ha en begränsad kunskap i ditt ämnesområde.  ”Lätt att förstå” är inte nog. Målet måste vara ”omöjlig att missförstå”.

Hmm, här var något intressant!

Om du finner ett botemedel mot ebola får du in artikeln i Science utan ansträngning. Om du INTE gör det (d.v.s. de flesta av oss) krävs ansträngning för att få läsaren intresserad. Låt ditt engagemang lysa igenom Undvik: ”Detta arbete är en obligatorisk del i specialistexamen”

 ”Ställtid” "Ställtid är den tid det tar att ställa i ordning, ställa till rätta så att man sedan kan börja göra något.", skriver Bodil Jönsson. Alltså, innan du kan tillgodogöra dig allt du läst i din tentabok och skriva ner en klurig rapport måste du helt enkelt smälta det först. Och kanske skura toaletten, spela dataspel eller något annat medan du gör det. Lätta eller roliga saker har kort eller ingen ställtid, tråkiga eller svåra saker har lång.” [Bodil Jönsson, Tio tankar om tid]

 Börja med disposition  Skriv enstaka meningar under olika rubriker – strunta i om det blir bra  Fixa snygga formatmallar, försättsblad  Gör tabeller och figurer

 Börja skriva när du har ett färdigt resultat  Sammanfatta resultaten i en tydlig mening: - omkring 10–14 ord - ska innehålla ett verb - ska inte vara en titel - ska inte vara en fråga. [Fored & Bonamy, Läkartidningen nr ]

Ischemisk stroke i råtta ökar endotelin- kontrakationen i ipsilaterala cerebrala artärer

Struktur och innehåll

 Introduction  Method  Results (and)  Discussion Svarar på: Varför gjorde vi studien? Vad gjorde vi? Vad fann vi? Vad har det för betydelse? [Fored & Bonamy, Läkartidningen nr ]

 Varför gjorde vi studien? - Endotelinreceptorer har visat sig öka vid olika sjukdomar, en ökning efter ischemisk stroke kan innebära försämrat blodflöde.  Vad gjorde vi? - Vi har gjort en strokemodell i råtta och efteråt analyserat artärerna funktionellt och molekylärt.  Vad fann vi? - Vi fann en ökad endotelinkontraktion samt en ökad mängd receptor-mRNA.  Vad har det för betydelse? - En ökad kontraktion i hjärnans artärer efter stroke kan ytterligare försämra blodförsörjningen och resultera i större hjärnskada.

 Titel  Sammanfattning  Introduktion (Bakgrund)  Material och metod  Resultat  Diskussion  Referenser

 Kort och informativ  Titel (och undertitel) ska tala om vad texten/dokumentet handlar om  Sökord

 Cirka 250 ord  Skrivs ofta sist  Rekommenderad fördelning av innehåll: Inledning, syften10%Huvudsyfte, problem Material och metod30%Studiedesign, viktiga metoder Resultat40%Resultat som är relevanta för budskapet Slutsatser/diskussion20%”Take-home message”

 Hur är introduktionen strukturerad? Känns upplägget logiskt?  Är introduktionen lagom lång?  Är introduktionen lätt att förstå? Om inte, varför?  Är meningarna lagom långa?  Framgår det att studien är viktig? Finns det engagemang? Behöver det finnas?

 Först ett perspektiv: problemet sätts in i sammanhang  Tidigare studier – egna och andras  Tidigare studier – styrkor/svagheter  Syfte Förkortningar skrivs ut första gången: hela uttrycket + förkortning inom parantes. …angiotensinreceptorblockare (ARB). I resten av dokumentet bara ARB

Glöm inte att alltid betona varför en studie eller aktivitet är viktig! T.ex. många drabbade av en viss sjukdom, allvarlig sjukdom, sjukdomen leder till stora samhällskostnader.

 Ofta sist i introduktionen  Om man vill kan man lägga in studiedesignen – kopplar ihop med material och metod. -Vi har gjort en retrospektiv journal- studie för att undersöka om kvalificerad rådgivning kan minska antalet remisser till alkoholmottagning. ©dpcdsb.org

 Hur är metoden strukturerad?  Är metoden lätt att förstå? Varför/varför inte?  Hur har författarna försökt underlätta för läsaren?  Går det att göra om studien genom att läsa metoden?

Studiedesign (rekrytering, målgrupp, inklusions- /exklusionskriterier) Etiska övervägandanden (Randomisering, blindning) Procedur – insamling av data, mätmetoder Utfallsmått: primärt och sekundära Statistik, analysmetod

 Tillräckligt med detaljer och referenser för att andra ska kunna utvärdera studien och även repetera den

 Ålder, kön, födelseland, längd, BMI, annat av betydelse  Varifrån rekryterades patienterna?  Hur gjordes urval? Slumpmässigt?  Inklusions-/exklusionskriterier  Indikatorer: hur definierades diabetes? 30

 Kronologisk ordning  Tester: reliabilitet och validitet (vid t.ex. mätmetoder, enkäter)  Eventuellt argument för val av metod - antaganden  Eventuellt referenser

 Eventuell styrkeberäkning (power)  Signifikansnivå (ofta p < 0,05)  Statistisk metod  Eventuellt analysprogram

 För att ta reda på hur många i upptagningsområdet som hade förmaksflimmer…  Gärna underrubriker 33

 Rekryteringen – hur gick det?  Svar på frågeställningarna  Eventuella subgruppsanalyser/andra ”biresultat”  Eventuell biverkningsrapportering Det ska finnas metoder till alla resultat ”Signifikant” betyder statistiskt signifikant Torr och faktaspäckad

 Tabeller och grafer är fokus  Texten vägleder läsaren i tolkningen av tabeller och grafer  Presentera tabell för tabell

36 Konsekvens i strukturen Material och metoderResultat Procedur 1 Resultat 1 Procedur 2Resultat 2

Tvåhundratrettiosex patienter rekryterades initialt till studien, varav 161 uteslöts på grund av uppfyllda exklusionskriterier. Återstående 75 patienter randomiserades till 1) Placebo (n=25), 2) 5-Loxin (100 mg/dag; n=25) eller 3) 5-Loxin (250 mg/dag; n=25). I placebogruppen fullföljde 23 patienter behandlingen. I den första behandlingsgruppen (100 mg/dag) fullföljde 24 patienter behandlingen och i den andra behandlingsgruppen (250 mg/dag) fullföljde 23 patienter behandlingen.

 Var konsekvent i formen när du presenterar data  Blanda inte %, kvoter och siffror i onödan: ”En tredjedel gick ner i vikt, medan 47 patienter behöll baselinevikten och 33% ökade i vikt.”  Inte 1.56 i tabell och 1.6 i text

Resultatet med andra ord Jämförelse med andra studier Styrkor och svagheter med studien Mekanismer Slutsatser/konklusion –eventuella nya frågeställningar som bör studeras

 Erkänn alltid svagheterna med studien men betona även styrkorna.  När du nämner svagheterna, försök även analysera vad de har för betydelse för resultaten. T ex non-differential bias saknar betydelse för resultaten.

 Välj ett referenssystem och använd det konsekvent, t ex Vancouver ([1] i texten för referens nummer 1 i källförteckningen) Referensprogram:  EndNote, EndNote Web (bra men kostar)  Mendeley, Zotero (gratis)

 6:e februari  Aldo Manuzios dödsdag 1515  Aldo uppfann 2 saker: - Kursiv stil och - Semikolon Lycka till!