Kvalitetsredovisning ht-2014 vt- 2015 Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Samtala om böcker.
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
En förskola att förundras i!
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Ett temainriktat arbetssätt
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Systematiskt kvalitetsarbete Björnkällan, Sjöhagen och Skogstorp
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Läroplansnätverk förskolan
BFL Bedömning för lärande
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Norrtälje södra förskoleområde Länna förskola Köpmanholm förskola Frötuna förskola 2015/2016 Alla har förutsättningar att lyckas!
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Barnkonventionen i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Fritidshem på Knappekulla
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Vilken avdelning går ditt barn på?
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Vilken avdelning går ditt barn på?
Trygghet, trivsel och glädje
Vilken avdelning går ditt barn på?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
”Förskolebarnens röst”
Presentationens avskrift:

Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen

Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens förmåga att se att olikheter berikar… Vi ville att barnen skulle utveckla respekt för varandra och varandras sätt att tänka… Vi ville ge barnen inflytande och möjligheter att uttrycka sina åsikter och tankar i en tillåtande miljö…

Lärmiljön i fokus Vi ville att det skulle finnas något för alla och möjligheter att använda olika uttryckssätt…

Tillsammans Våra tankar om miljön ledde till olika projekt som alla har handlat om respekt, förståelse ochsamarbete…DEMOKRATI!!!!

Att vara tillsammans, känna glädje ochsamhörighet…läraav varandra. Att hitta varandra i kreativa sammanhang.

Utveckling och lärande Läroplanens separata delar visar vi som en helhet utifrån våra projekt…

Spindelprojektet Projektet startade utifrån några barnsnyfikenhet förvilda djur ochintressetspredsig i barngruppen…

Engagemang, Nyfikenhet, Kunskap Barnen ville lära sig ”allt” om spindlar och har använt olika uttryck. De har samarbetat, kommunicerat sina tankar och idéer…

Barnen har använt olika uttrycksformer i sitt lärande som bild, lek, sång och musik, digitala verktyg.

Pedagogisk dokumentation öppnar olika möjligheter till ett kooperativt meningsskapande. Barnens tankar och de gemensamma reflektionerna är drivkraften…

Odlingsprojektet Barnen har fått utforska och fördjupa sig i sina intresseområden…

Några av aktiviteterna underodlingsprojeket.

Mycket har hänt… Språkligförmåga…lekamed ord, lyssna, argumentera, skriva.

Matematiskförmåga…undersöka, reflektera, lösa problem, räkna.

Kreativitet, yoga och trygghet…

Ta dig tid att njuta av stigen du vandrar på och uppskatta stället du befinner dig på, härifrån är allt möjligt… -KevinHall-