FoU programmet Undervisning i förskolan Svedala. Program 2 10 minPresentation 5 min SKA, SBL och UndiF – delar av ett sammanhang 25 minFilm om FoU-programmet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Den estetiska inriktningen
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Nu har våren kommit till Pollux
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
En reviderad läroplan för förskolan
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Ett temainriktat arbetssätt
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Språklig medvetenhet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Projektledning.
Läroplansträff fritidshem
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
Läroplansträff Välkomna.
Nämndplan 2015.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Kultur i förskola och skola Kulturnyckeln – kommunal satsning som utgör en bas Skapande skola – statliga medel från Kulturrådet som man söker varje år.
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan. UPPSTARTSPROCESS VT janNationell styrgrupp Övergripande ritning för terminens arbete 15 janNationell processledargrupp.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
VÄLKOMNA TILL NALLENS FÖRÄLDRAMÖTE Information Presentation av personal. Stängningsdag under hösten 26 oktober.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
Ifous Undervisning i förskolan MASTERPLAN. Bakgrund 2 Dagens förskola står inför nya förutsättningar, utmaningar, behov och krav som tydliggörs i nationella.
”Vi är med mitt i forskningen” Förlaga till Poly – ”flerstämmigt vi” ”Vi är med mitt i forskningen”
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Mål och styrning Läroplansmålen
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Nationellt seminarium
”Förskolebarnens röst”
Dialogmöte förskoleklass
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Fritidslyftet år 2 läsår 16/17
Presentationens avskrift:

FoU programmet Undervisning i förskolan Svedala

Program 2 10 minPresentation 5 min SKA, SBL och UndiF – delar av ett sammanhang 25 minFilm om FoU-programmet Undervisning i förskolan 20 minSpännande begrepp 10 min paus 10 minMål och lokal organisation UndiF 20 minEnkäten 1h 10 minLesson study: metod och samplanering (inkl 10 min paus) 10 minSammanfattning och avslutning

Presentation 3 Processledare Susan Henriksson, Erlandsdals fsk Stödfunktioner Michael Rystad & Annika Johansson, Utbildning Nyckelpersoner Fm: Vanja Strömstedt, Angelika Asterhed & Sandra Florén, Floraparkens fsk Terese Andersson, Tofta fsk Malin Engström, Örtagården fsk Lenita Norlén & Maria Malmberg, Tegelbrukets fsk Em: Åsa Brorsson, Anette Nilsson & MarieLouise Åkesson, Frejaparkens fsk Cecilia Glans, Marbäcks fsk AnnMarie Florén, Rödluvans fsk Michaela Åblom, Värby fsk Semira Mesic, Fröhusets fsk

En del av ett större sammanhang 4 Systematiskt kvalitetsarbete med fokus på förutsättningarna för och dokumentationen av små barns lärande

5 Film om forskningsdelen i programmet, producerad av MAH

Spännande begrepp… 6  Undervisning/undervisa i förskolan  Lärare i förskolan  Lektion i förskolan  Bedömning i förskolan

Forsknings- och utvecklingsprogram 7 FoU-program som löper över tre år och omfattar två parallella och samtidigt interagerande spår Utvecklingsarbete i medverkande förskolor/kommuner Forskningsprojekt Malmö Högskola

8 Mål – på individ och förskolenivå

LOKAL ORGANISATION 9 LOKAL STYRGRUPP FLG + Processledaren NYCKELGRUPP Processledaren + Nyckelpersoner Frejaparken (3) Marbäck (1) Mumindalen Rödluvan (1) Erlandsdal Tofta (1) Hattstugan Värby (1) Fröhuset (1) Klöverstugan Floraparken (3) Tegelbruket (2) Örtagården (1) STÖD MR, AJ Antal nyckelpersoner

10 Förberedelse Genomförande Uppföljning Nationellt seminarium Lokal styrgrupp Nyckelgrupp Lokalt seminarium Process på förskolorna Månadsvisa nyckelgruppsmöten Månadsvisa styrgruppsmöten Seminarium på respektive förskola Lokal styrgrupp Nyckelgrupp

Informationskanaler 11 Vetenskapliga artiklar Förskollärare bloggar

Undervisning i förskolan - kartläggning av nuläge  Enkät bakgrund  Syfte  Svarsfrekvens

13 Vad kan känneteckna undervisning i förskola?

14 Vad kan känneteckna en undervisande förskollärare?

Bikupa: Kan vem som helst undervisa? Sker undervisning kl ? När sker undervisning? Kl…..

Vad kan känneteckna bedömning och sambedömning i förskola? 16

Vad kan känneteckna en organisation och ett ledarskap som verkar för undervisning i förskolor? 17

Bikupa: Bedömning och sambedömning Organisation och ledarskap

Vad kan känneteckna undervisning i musik? 19

Vad kan känneteckna undervisning i matematik? 20

Vad kan känneteckna undervisning i språk/flerspråkig kommunikation? 21

Sammanfattning  Enkätens ursprung  Svarsfrekvensen  Resultat  Bikupa/kollegialt lärande  Nästa enkät - förändrat resultat

Lesson Study  Vad är Lesson Study  Historik  Mål - samtolkning  Samplanering – vad, hur och vem  Filma  Sambedömning – utvärdering  Exempel på Lesson Study

Lesson study – musik: Stödredskap cykel 1, planering Kommun: Svedala Förskola: Avdelning: Mål – Samtolkning: (Vad vill vi att barnen ska lära sig på lektionerna?) Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, rörelse, sång och musik, dans och drama (Lpför 98/10) Dynamik – från svagt till starkt i rörelse Samplanering (Vilka aktiviteter och undervisningsmaterial kan engagera barnen och hjälpa dem att lära sig det vi vill att de ska lära sig?) ­­­­­­­­ Vad (innehåll) Lyssna på Bergakungens sal för att se hur barnen rör sig utifrån dynamiken i stycket. Hur (form) Förskolläraren startar ett klassiskt musikstycke, som vi inte tidigare använt på förskolan. Alla sinnen kommer förhoppningsvis att stimuleras tack vare att detta stycke är så tydligt i sin dynamik. Vem (aktör) Förskolläraren, Musikstycket, Barnen

Film 1

Uppföljning, dokumentation, sambedömning Vad (Innehåll) Barnen rör sig inte efter dynamiken svagt och starkt Hur (form) Musikstycket är tydlig i sin dynamik svagt och starkt, men förskolläraren använder inte sittkroppspråk, har inte ögonkontakt med barnen och gör ingen mimik som betonar dynamiken. Vem (aktör) Förskolläraren, musikstycket, barnen

Lesson study – musik: Stödredskap cykel 2, planering Kommun: Svedala Förskola: Avdelning: Mål – Samtolkning: (Vad vill vi att barnen ska lära sig på lektionerna?) Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, rörelse, sång och musik, dans och drama (Lpfö 98/10) Dynamik – från svagt till starkt ­­­­­­­­Ny förskollärare som undervisar i en ny barngrupp Samplanering (Vilka aktiviteter och undervisningsmaterial kan engagera barnen och hjälpa dem att lära sig det vi vill att de ska lära sig?) ­­­­­­­Vad (innehåll) Lyssna på Bergakungens sal för att se hur barnen rör sig utifrån dynamiken i stycket. Hur (form) Förskolläraren startar ett klassiskt musikstycke, som vi inte tidigare använt i gruppen. Alla sinnen kommer förhoppningsvis att stimuleras tack vare att detta stycke är så tydligt i sin dynamik. För att förstärka dynamiken måste förskolläraren agera. Vem (aktör) Förskolläraren som använder sitt kroppsspråk, Musikstycket, Barnen

Film 2

Uppföljning, dokumentation, sambedömning: 29  Vad Flera av barnen blev inspirerade av läraren  Hur Läraren tog ögonkontakt med barnen. En del barn härmade lärarens rörelsemönster medan andra hade sitt eget uttryckssätt. Flera av barnen kände av dynamiken både genom rörelse och genom att uttrycka – Det känns kusligt! Vår sambedömning är att det är viktigt att läraren har en god uppfattning om hur vi påverkar. Det betyder att jag som lärare måste förändra och utveckla min lektion för att nå målet. De barn som inte agerade fullt ut tillhör en annan avdelning. Hur ska vi kunna göra lektionen annorlunda för att nå även dessa?  Vem Förskolläraren, musikstycket, barnen

Påbörja samplanering! 30

Tack för idag! Lycka till med ert utvecklingsarbete! Vi ses igen i höst! 31