Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars 2016 Driftnämnden Regionservice.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Tertialbokslut Tertialbokslut Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Årsuppföljning LSO.
EKONOMIUTBILDNING 2 OCH 8 DECEMBER 2009
Stadsrevisionens modell för intern kontroll
Balanskravsresultat (mkr)
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
God sed – förändringar/nyheter Starev-Syds Erfakonferens i Borås 2011
UPPFÖLJNING Vad behöver verksamheten för att kunna fatta beslut om ekonomiska frågor? Uppföljning av resultat och kapital: - mot budget (jämförelse) -
Valutareservs- förvaltningen – verkställande av de restriktioner som gäller Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Håkan Skyllberg, BDO PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges.
Förändringar i kommunallagen (1990:900)
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Avdelningar/stödenheter T 1
Bokslutsenkät 2007 Aktualitetsdagen Enkät avseende 2006 års bokslut och årsredovisning.
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
Xxx skolans/universitetsförvaltningens miljöledningssystem Möte ÅÅMMDD
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Tertialbokslut Tertialbokslut Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2009 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
MKB-processen i infrastrukturprojekt
(L 1) Perspektiv på ekonomisk analys
Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Håkan Skyllberg, BDO Direktionens säkerställande av IT- säkerhetsskyd d PROTOKOLLSBILAGA C Fullmäktiges protokoll ,
Projektplanering Näranollenergibyggnader
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
NKI nr 2 november 2014 Alingsås lasarett.
NKI nr 2 november 2014 Närhälsan. REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H och Regionservice.
Regionstyrelsens ansvar för uppsikt över övriga nämnder och styrelser
Mål för God Ekonomisk Hushållning Annika Wallenskog.
En ändamålsenlig kommunal redovisning (KomRed) Gunvor Pautsch.
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
Bokslut 2015 Barn- och utbildningsnämnden. Har verksamheten bedrivits inom tilldelad budget, åtgärder? Underskott med -9,5 mkr. Åtgärdsbeting vid befarat.
Revision av årsbokslutet i Stockholms Stadshus AB Magnus Fagerstedt.
Resultat och prognos Maj Maj - Positivt koncernresultat med 709 mnkr Resultat och prognos maj 2016.
SU:s åtgärdsplan Tom september 2015 Intäkter+620 mnkr6,2% Personal inkl. bemanning+349 mnkr5,6% Läkemedel+175 mnkr 16% Material, varor tjänster+141 mnkr9,8%
Ansvarsprövning 2015 Översiktlig granskning av kommunstyrelsen och nämnderna Anneth Nyqvist April 2016 Vilhelmina kommun.
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
Budgetering Vision Verksamhetsidé Mål Nyckeltal. Konkreta mål kan uttryckas i form av nyckeltal Tex. antal personal per boende.
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
HUR FÅR VI TILL EN BRA BUDGET I VÅR FÖRENING? FASTIGHETSÄGARNA STOCKHOLM.
Bokslut 2015.
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda.
God ekonomisk hushållning
Vision Verksamhetsidé Mål Nyckeltal
Länspensionärsråd och tillgänglighetsråd
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Uppföljningsdag 27 februari
Årlig revision Ekonomidag Stockholms universitet
Riskanalysen -grunden för all revision Seminarium 46
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Alla delar av årsrapporten har skickats ut för 2 veckor sedan
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Stickprov inom investering
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Gnosjö kommuns styrmodell
Granskning av årsredovisning 2018
Regional utveckling och samverkan i miljömålssystemet
Presentationens avskrift:

Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice

PwC Revisionsfrågor i granskning av regionens årsredovisning 1.Lämnar årsredovisningen upplysning om verksamhetens utfall, verksamhetens finansiering och den ekonomiska ställningen? 2.Är årsredovisningens resultat förenligt med de mål fullmäktige beslutat avseende god ekonomisk hushållning? 3.Har balanskravet uppfyllts och hanteras eventuella underskott i enlighet med balanskravets regler? 4.Är räkenskaperna i allt väsentligt rättvisande? Med rättvisande avses följsamhet mot lag, rekommendationer och god redovisningssed. 2 mars 2016Region Halland

PwC Granskningens genomförande Intervjuer med nyckelpersoner -Torbjörn Svanberg, förvaltningschef -Monika Liljeroth ekonomichef Granskning av specifikationer och underlag till väsentliga balansposter har skett på regionkontoret där all boksluts- dokumentation för regionens balansräkning funnits samlad. Kompletterande underlag har vid behov inhämtats från respektive förvaltning Analys av resultaträkning Analys av nyckeltal för verksamhet och ekonomi Granskning av om resultatet av måluppfyllelsen avseende god ekonomisk hushållning redovisas på ett sätt som tydliggör graden av måluppfyllelse Region Halland 3 mars 2016

PwC Rättvisande räkenskaper och god redovisningssed Tillämpade redovisningsprinciper är oförändrade jämfört med föregående år Regionstyrelsens riktlinjer för uppföljning 2015 har i huvudsak följts Uppföljning av regionstyrelsens direktiv görs genom beskrivning av aktiviteter och det är svårt att utläsa statusen på de mål som riktats till Regionservice. Bedömning: Vi anser att återrapporteringen av Regionstyrelsen direktiv kan tydliggöras och förbättras. Region Halland 4 mars 2016

PwC Väsentliga balansposter Årets investeringar uppgår till 220,6 mnkr, varav fastigheter och mark 204,9 mnkr och IT-utrustning 10,1 mnkr. Avvikelsen mot budget är -0,8 mnkr (-3,3 mnkr). I balansräkningen finns cirka 244,5 mnkr upptagna som pågående projekt under byggnader och mark, vilket är en ökning med 128 mnkr jämfört med föregående år. Bedömning: Likt föregående år anser vi att det finns tillgångar bokförda som pågående projekt, som borde ha aktiverats. Förfarandet innebär att kostnader skjuts på framtiden. Region Halland 5 mars 2016

PwC Resultat Region Halland 6 mars 2016 Resultat inklusive förvaltningsinterna poster Utfall 2014Utfall 2015Budget 2015Avvikelse Verksamhetens intäkter945,6969,5978,6-9,1 Personalkostnader-296,6-308,1-318,410,3 Material och varor-33,3 -33,6 -30,7-4,9 Tjänster och material-352, ,3-0,7 Övr verksamhetskostnader-93,5-94,9-99,2 4,3 Verksamhetens kostnader ,6-799,68,9 Nettokostnad169,5178,9179,1-0,2 Finansiell intäkt och kostnad-169,4-178,9-179,10,2 Resultat0,1000

PwC Resultatanalys per Affärsområde Region Halland 7 mars 2016 Resultat per serviceområde, mnkrUtfall 2013Utfall 2014Utfall 2015 Administrativ service 1-4,8- GAS 0,51,1 IT-service -2,34,11,8 Kommunikation -0,1-0,60,2 Kostservice -0,1-0,2-4,1 Kurs & Konferens* -0,20,3- Logistik service 0,7-2,3-2,0 Regionfastigheter -0,982,5 Regionupphandling 0,80,20,4 Städservice -1,1-0,6-4,5 Teknisk service 11,10,9 Teleservice 3,6-0,31,8 Stab & personal, Gemensamt -1,7-5,31,9 Totalt Regionservice 0,70,10 * Ingår i området kommunikation 2015

PwC God ekonomisk hushållning – finansiella mål Det finansiella målet är att budgetram ska hållas Utfallet för 2015 visar på att det finansiella målet är uppnått. Bedömning: Resultatet är förenligt med det finansiella målet som fullmäktige fastställt i budget 2015 Region Halland 8 mars 2016

PwC God ekonomisk hushållning – mål för verksamheten Årsrapporten innehåller rapportering av fullmäktiges mål som bryts ner till driftnämndens mål och inriktningar. Det framgår inte tydligt i vilken grad målen bedöms uppfyllda. Målområdena är mer en beskrivning av aktiviteter istället för konkreta resultat och måltal. Bedömning: Vi bedömer att målen inte utvärderas i tillräckligt stor omfattning. Vi anser att målredovisningen kan bli tydligare i vad nämnden har grundat sin bedömning på. Region Halland 9 mars 2016

PwC Intern kontroll Driftnämnden har beslutat om internkontrollplan 2015 där tolv rutiner/processer ingår Internkontrollplanen för 2015 har sin grund i en genomförd riskanalys. Uppföljning av den interna kontrollplanen 2015 har rapporterats till nämnden med beskrivningar om vad som genomförts. En utvärdering av kontrollmomenten görs inte fullt ut. För några av momenten saknas uppgifter om antal stickprov, slutsats och åtgärd. Bedömning: Nämnden behöver utveckla sitt arbetssätt avseende intern kontroll. Bedömning: Vi bedömer att uppföljningen och rapporteringen av intern kontrollplanen har skett. De flesta av kontrollmomenten bedöms som uppfyllda. Vi bedömer att nämnden med anledning av nya verksamheten även behöver beakta risker inom dessa verksamheter. Region Halland 10 mars 2016

PwC Sammanfattande bedömning Årsuppföljningen har i huvudsak tagits fram i enlighet med regionstyrelsens riktlinjer för uppföljning 2015 och god redovisningssed Statusrapportering av direktiven kan förbättras. Räkenskaperna bedöms ge en rättvisande bild. De finns tillgångar bokförda som pågående projekt, som borde ha aktiverats under Förfarandet innebär att kostnader skjuts på framtiden. Årsrapporteringen av måluppfyllelse bedöms utifrån genomförda aktiviteter istället för målvärde och utfall. Nämnden behöver utveckla sitt arbetssätt avseende intern kontroll. Region Halland 11 mars 2016