Rätt avgift, rätt registrering och rätt ersättning Carina Wetterberg Processledare/verksamhetsutvecklare Regionkansliet,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredningen Patientens rätt Toivo Heinsoo, särskild utredare.
Advertisements

Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Samordnad vårdplanering
Framtidens bästa primärvård
Vårdval Rehab
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
I Ledningssystem för en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess i VGR anges att: Regionens verksamheter ska ha en aktiv roll i en kring individen.
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
För lite ersättning! Om fel ersättning – ändra besökskostnad i kassan!
…är en samverkansform på nationell, regional och lokal nivå mellan arbetsliv inom vård och omsorg och utbildningsanordnare. Vård- och Omsorgscollege (VO-College)
Medlingsverksamheten Örebro kommun
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Prevention och behandling av undernäring i hemsjukvården Kvalitets och utvecklingsarbete i Stockholms läns landsting Sonja Modin, allmänläkare Centrum.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot primärvård
Projekt eHälsa – Status maj 2013
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Bilpooler i Örebroregionen
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Mätperiod tom Margit Gehrke Flyckt Projektledare.
Patientlagen och information till patienter och närstående
Ledningskraft november Kvoten mellan individer som har under den aktuella perioden hämtat ut ett eller flera olämpliga läkemedel och alla individer.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Lag om valfrihetssystem – LOV Leena Ekberg. Lag om valfrihetssystem – LOV Syftet  Brukaren i fokus  Maktförskjutning från politiken till invånaren 
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Mätperiod 2014 Annika Jansson Projektmedarbetare.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Interna konsekvenser Caj Skoglund Vårdval – interna konsekvenser Ökad krav på långsiktighet i beslut som rör primärvården –Ändrad ersättning,
Vårdval i primärvården
Analys av vård och omsorgstunga målgrupper Styrgrupp Proaktiv hälsostyrning Jos.
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
Södra Länsdelsgruppen 29 april Återinskrivning Örebro Län Grundkrav 4 av 6 månader lägre än 2013 Andel oplanerade återinskrivna minskade totalt.
Vård- och Omsorgscollege (VO-College)
Strategiska perspektiv på verksamheten
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
MÖDRAHÄLSOVÅRD HÄLSOVAL SKÅNE.
Patientlagen Maria Funk Anna-Karin Woodhouse Löfsved.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Mätperiod – Margit Gehrke Flyckt Projektledare
Ersättningssystemet inom primärvården
Region Östergötland Regelbok för vårdcentraler Regionens garanti till medborgarna Regionens krav till vårdgivarna Konkurrensneutralitet
Arbetsmarknadsutsikterna Örebro län Prognos för arbetsmarknaden Fredrik Mörtberg Analysavdelningen.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Ersättning till vårdcentraler från och med Ersättningen består av flera delar ACG Adjusted Clinical Groups CNI Care Need Index Små vårdcentraler.
Processledare Tomas Ahl Tjänsteansvarig Inera Dokumentation från socialtjänst, omsorg och hemsjukvård – hur får vi med den? Processledare Per Brantberg.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Tempen på införandet av e-hälsa
Primärvårdscentrum Östergötland
Neurorehabilitering i Primärvården
Morgondagens primärvård
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Regionkontoret, Centrum för hälso- och sjukvårdsutveckling
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Örebro län
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Kvalitetsarbete diabetes
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Världens första regionala drönarstrategi
Styr- och ledningssystem för specialiserad sjukvård
Kommundirektören och digitaliseringen
Helén Kastemyr Hälsovalsenheten
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Rätt avgift, rätt registrering och rätt ersättning Carina Wetterberg Processledare/verksamhetsutvecklare Regionkansliet,

Min resa – Carina Wetterberg

Historik

Lagen om valfrihetssystem trädde i kraft 1 jan 2010 Riksdagen beslutade 25 febr om obligatoriskt vårdvalssystem som trädde i kraft 1 januari 2010 inom Primärvården - Lag 2008:962 om valfrihetssystem LOV I Örebro kallas vårdvalssystemet - Hälsoval Örebro län Patienten väljer fritt vårdcentral i hela länet. Samma uppdrag och samma ersättning för offentliga och privata vårdgivare. Patienten väljer utförare (listning) och ersättningen följer patienten Alla vårdgivare som uppfyller de av Regionstyrelsen beslutade krav i hälsosystemet har rätt att etablera sig i PV med ersättning från Regionen. Konkurrensneutralitet – Konkurrensverket Uppföljning fortlöpande av krav/uppdrag och resultat

Kännetecken för Hälsoval – Region Örebro län Omfattande uppdrag (Krav- och kvalitetsbok) – Regionstyrelsen Relativt liten ersättning för primärvård jfr med andra landsting Relativt stor andel fast ersättning utifrån antal listade Vissa kostnader finansieras ”centralt” Vissa funktioner/verksamheter och särskilda uppdrag finansieras med riktade medel utifrån politiska beslut Åtskild finansiering för t ex besök nationell taxa och utomlänsbesök Få privata vårdgivare

människor bor i Örebro län (151231) Örebro Karlskoga Lindesberg Kumla Hallsberg Askersund Nora Degerfors Lekeberg Hällefors Laxå Ljusnarsberg Örebro län – 29 vårdcentraler

Ersättningsmodell för vårdcentralernas åtagande I Hälsoval Region Örebro län tillämpas samma regelverk och ersättningar för samtliga vårdcentraler, oavsett driftsform. Krav- och kvalitetsboken – Beslutas av regionstyrelsen ”vårdcentralen är skyldig att ta ut och administrera de av regionens fastställda vårdavgifter” – Avgiftshandboken. Ersättningsmodellen gäller tillsvidare endast folkbokförda i Örebro län.

Ersättningsmodell Fast ersättning sk kapitering per listad 85 % Varav 90 % ålderviktad och 10 % socioekonomi CNI (CNI Care Need Index =förväntad vårdtyngd) Rörlig ersättning Besöksersättning 10 % Mottagningsbesök 112,50 kr Hembesök 339 kr Målrelaterad ersättning 5 % Full ersättning om målet nås och halv ersättning om målet uppfylls till ca 90 %

Bakgrund Verksamhetsplan 2012 – Fokus på analyser av intäkter för verksamheter inom Hälsoval Se till att Krav- och kvalitetsboken samt regelverket för patientavgifter Avgiftshandboken följs Ekonomichef fick uppdraget att se över att det och en grupp bildades

Förstudie Beskriva nuläget och identifiera problemområden Genomgång av redovisning och bokföring Stödsystem och IT-system Förstudien resulterade i en rapport – ”Genomgång av problemområden inom avgifter och kassarutiner April Handlingsplan – ansvariga utsågs för respektive område

Projekt – Rätt avgift, rätt registrering och rätt ersättning

Projektets mål Standardiserat arbetssätt – ett av målen i verksamhetsplanen 2013 Hållbart över tid Effektiva flöden/process mellan olika intressenter God tillgänglighet Bra stödsystem Bra stödorganisation - lättillgänglig information (intranätsida) Hög kompetens (utbildningar till personal) Bra förutsättningar för en god internkontroll Rätt intäkt

Metod – Process – Åtgärder Projektgrupp: Ekonomichef Ekonom, IT-samordnare och patientavgiftssamordnare

Åtgärder våren 2013 Informationsmöten/forum – Patientavgifter Våren 2013 – 2 st (73 % av alla medicinska vårdadministratörer deltog) Information om projektet – avrapporterades kontinuerligt till PV ledningsgrupp, AU, samverkansgrupp, Hälsovalsenheten och ekonomi 5 standardiserade rutiner för besöksregistrering (Läkarbesök, behandling, sjg, prov och intyg) 6 utbildningsdagar (12 utbildningstillfällen) i de olika länsdelarna (95% av alla MVA deltog)

Åtgärder hösten 2013 Forum för patientavgiftsfrågor - 3 informationstillfällen Nya standardiserade rutiner Fakturering av åtgärder i kommunen Indirekt besök Asylsökande kvot- och anhörig Influensavaccinering

Reflektioner och resultat Engagemang, medvetenhet och förståelse ökat Kompetenshöjning - utbildning Patientavgiftsforum Stödorganisation – Patientavgiftssamordnare, intranätsida Korrekt in/utdata Avgiftshandboken Bättre arbetsmiljö Framgångsfaktorer – tydligt mål och avsatta resurser

Kvalitetspris 2014 Motiveringen löd: Ett tydligt och väl genomarbetat projekt som är till nytta för hela Primärvården och våra patienter. ”En bra och tydlig poster med ett budskap som var lätt att ta till sig”

Hur gick vi vidare Informera all personal på personalmöten Nya standardiserade rutiner Utbildning nyanställd personal Internrevision hösten 2014

Internrevision Underlag för revision var 4 standardiserade rutiner. Genomfördes vid 5 vårdcentraler av ekonom samt patientavgiftssamordnare Intervjuer genomfördes med verksamhetschef, medicinsk vårdadministratör, distriktssköterska samt läkare

Resultat Rutinerna inte helt implementerade i alla verksamheter. Kända hos samtliga medicinska vårdadministratörer. Kompetensen ökat och de uppger att de känner större säkerhet i sitt arbete. En effekt av internrevisionen diskussioner kring registrering och rutiner för avgifter har ökat. Förståelsen för vikten av att registrera rätt har ökat inom verksamheterna.

Betalkartor

Var är vi idag? Samlingsfaktura Incheckningstjänst E-frikort Samordnare patientavgifter/kassor USÖ?

Frågor!