Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Advertisements

FMS gör människor Fysiskt Mentalt Socialt starka
Tjänstemännens moderna arbetsliv – Tar arbetsdagen aldrig slut
Att samverka i arbetsmiljöarbete
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Kommunen, en attraktiv arbetsgivare
Ett arbete med att etablera
Arbetsmiljölagen och SAM -Systematiskt arbetsmiljöarbete
Tjänstemännen i det moderna arbetslivet Daniel Gullstrand, Unionen.
– Anette Blomqvist – Ulrica Larsson – Erik Westerlund – Ledarskapsutveckling över gränserna Case Högsby kommun.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Sanna Godenäs Pia Olsson Annika Bertling
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas

Hälsofrämjande ledarskap och medarbetarskap
Process: Lönekriterier
Medarbetarundersökning 2012
CASE Nässjö Ledarutveckling över gränserna
Ungas uppfattning om välfärdssektorn Meningsfulla jobb med möjlighet att göra skillnad. Roliga och spännande jobb med goda framtidsutsikter och.
V.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Personalpolitisk inriktning
Ledningsfunktion i omvandling Maria Wolmesjö
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
Norrtälje Östra förskoleområde  Förskolechef. Strategiskt ansvar. Personal, ekonomi, arbetsmiljö och pedagogiskt ansvar. Arbetsuppgifter.
Arbetsmiljöutbildning/ information SWEP International AB Khosrow Adibzadeh, Unionen.
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Ny AFS from 31 mars 2016: Organisatorisk och social arbetsmiljö Monica Östman och Kristin Larsson Personalavdelningen.
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
Ledarutveckling över gränserna Elisabet Lang Sociala avdelningen, Aneby Michaela Lindh Socialförvaltningen, Vimmerby Pär Jansson Kultur- och fritidsförvaltningen,
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
MEDARBETARUNDERSÖKNINGEN Enkäten Ny forskningsbaserad medarbetarundersökning – relevanta forskningsbaserade frågeställningar färdiga “Medföljande” metod.
Vetlanda Kommun Vård och omsorgsförvaltning Funktionshinderomsorgen
SAMTALSMODELL och din lön i Skellefteå kommun
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Kompetensförsörjning Anställningstrygghet
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Arbetsmiljö.
Att starta, planera och driva projekt
Kännetecknande för det goda arbetet
Heby kommuns kvalitetspolicy
Systematiskt arbetsmiljöarbete – grunden för ett hållbart arbetsliv
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Min psykosociala Arbetsmiljö
Rapport psykosocial skyddsrond
Din lön och din utveckling
Omställningen av hälso- och sjukvården
Innehåll Inledning Om Suntarbetsliv
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Medarbetarundersökning 2018
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Rapport psykosocial skyddsrond
Vi är varandras arbetsmiljö
Park- och naturförvaltningen
Partsorganisationerna som står bakom Suntarbetsliv.
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Presentationens avskrift:

Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING ÖVER GRÄNSERNA MAJ 2016

Uppdrag – Psykosocial arbetsmiljö Undersöka Kinda kommuns chefers upplevda psykosociala miljö

Förberedelse  Kinda kommuns övergripande arbetsmiljöpolicy  Samtal med Kinda kommuns HR-avdelning  AFS 2015:4  främja en god arbetsmiljö  förebygga risker för ohälsa på grund av organisatoriska och sociala förhållanden i arbetsmiljön

Metod  5 anonyma intervjuer utifrån intervjuguide  Sammanställning och sammanfattning  Positivt i den psykosociala arbetsmiljön  Mindre bra i den psykosociala arbetsmiljön  Förbättringsområden

Intervjufrågor

Resultat - Fördelar  Flextidsavtal, möjlighet att arbeta hemifrån.  Ersättare vid längre frånvaro.  Bra informativt och trevligt bemötande vid nyanställningar.  Bra kollegor  En coachade chef  Tydlig roll/tjänstebeskrivning  Tydligt verksamhetsmål  Att stöd finns vid kränkande särbehandlingar.  Trygghet i sin yrkesroll, erfarenhet och kompetens.

Resultat - Fördelar  Bra balans mellan förväntningar och krav.  Bra ledningsgrupp  Bra och stöttande chef, bra stöd från HR- avdelning.  Roligt att arbeta i liten kommun då tjänsten gör att chefen får var inne på flera olika områden.  Bättre karriärmöjligheter.  I en mindre kommun upplevs organisation blir mer tydlig.  I en mindre kommun finns bra möjligheter till att påverka mål för verksamheten.  Fördelaktigt att vara bosatt i kommunen.  I rollen och arbetsuppgifterna finns ”lagom med stress och press”.

Resultat - Nackdelar  Ny verksamhet.  Svårighet att förankra målen i verksamheten bland medarbetarna.  Svårigheter att tydliggöra medarbetarnas roller och få dom självgående.  Övertidsjobb.  Ständiga avbrott i arbetet.  Saknad av nätverk bland chefer.  Pendling.  Ständigt tillgänglig. Svårighet att själv sätta gränsen på hur tillgänglig man ska vara som chef.  Förväntas att man som chef i en liten kommun ska ”rodda” i många.  Stödfunktioner finns i kommunen men de har inte tid att hjälpa till

Resultat - Nackdelar  Svårt att hitta rätt förvaltningstillhörighet.  Många chefer är pendlare utifrån. -inte samma engagemang.  Förtroendet för tjänstemännen från politiskt håll upplevs ha minskat.  Otydlighet i målbild både från politik och ledning.  Alla omfattas inte uttalat av någon form av flextidsavtal.  Upplevelsen av många SKA-krav.  Avsaknad av bra chefs stöd.  Otydlighet i vart man ska vända sig i olika situationer/ärenden.  Fysisk placering av kontoret upplevs långt bort från andra chefskollegor.  Arbetsklimat som bygger på ”VI” och ”DOM” känsla (chefer mot medarbetare) uppfattas som negativt.

Resultat- förbättringsområden  Skapa nätverk för chefer i kommunen.  Samarbetet mellan politik och tjänstemän måste bli bättre.  Jobba aktivt med att sätta Kinda på kartan.  Viktig uppgift för ledning är att implementera hur betydelsefullt det är att var och en gör ett bra arbete - konkurrensutsatta.  Bygga upp en jourverksamhet.  Skapa checklistor för att få en större tydlighet i handlingsplaner och policys.

Resultat- förbättringsområden  Övergripande kommunala handlingsplaner, blanketter mm behöver förnyas och uppdateras.  Mer administrativt stöd till chefer.  Större resurser för att kunna genomföra uppdraget. Realistisk diskussion om balans mellan åtagande och vad som faktiskt går att genomföra med befintliga resurser.  Tydligare gränsdragning mellan instanser. Vem gör vad?  Ledningen bör utöva mer och tydligare coachande ledarskap.  Politiken behöver bli tydligare i vad uppdraget ska innebära.

Slutsats  Struktur och tydlighet underlättar i alla led  Ett bra samarbete och bra kommunikation med närmaste chef och andra chefskollegor är viktigt  Individuellt vad man upp lever som stressande och/eller utmanande  Direktiven från politik och ledning måste vara tydlig  De arbetade mer än 40 timmar per vecka

Tips på förbättringar  Mentorskap för chefer  Enlighet för cheferna i kommunen gällande arbetstider, flextidsavtal, tillgänglighets krav, tydlig info och välkomnande rutiner vid nyanställningar.  Tillgång till nätverksforum  Tydliga tjänstebeskrivningar  Tydliga verksamhetsmål  Tydliggörande för rollerna, från politik till tjänsteman  Uttalad delegationsordning  Journummer kvällar nätter och helger, förslagsvis till räddningstjänst