Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Dorota Lembrér Licentiand
Välkomna till Masterutbildningen
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Den svenska förskolan.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna!.
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
1 Bäst i klassen – proposition om ny lärarutbildning Anders Olsson.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Biomedicinarprogrammet
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Termin 1-4Enligt studiegång Termin 5-6Listning. Kurser som skall läsas under termin 5 eller 6 Omvårdnad, examensarbete 15 Hp Profil (teori och VFU) 15.
Vetenskap för lärare Fil.dr Annika Elm Fristorp Bitr. Sektionschef
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Implementering av nya läroplaner
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Språk och interkulturell kommunikation
Audiologiutbildningen i bilder Audionom-/magisterprogram sedan1998 Masterprogram i audiologi sedan 2009.
IPKL-möte, måndagen den 25 februari 2013, kl i BE015
Lärande, kommunikation och IT
Biomedicine and Methods in Medical Diagnostics Biomedicin och metoder inom medicinsk diagnostik Master program 120 hp inriktning Klinisk laboratoriemedicin.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
LAU325 VT 2015 Välkommen !.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
BARNSKÖTARUTBILDNING
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
KURSVAL HT specialiseringar – 12 inriktningar Religionshistoria och religionsbeteende- vetenskap Islamologi Judaistik Religionshistoria.
Kursanmälan ht 2015 Information inför
Välkommen till profilinformation inför åk 4 för DPU VT2015.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
DITT LIVS RESA BÖRJAR HÄR Blekinge har nära till kontinenten Vi finns på tre kustorter i Blekinge Karlskrona Ronneby Karlshamn Ca 20 minuters restid.
Förordningstext Speciallärarexamen
År 3 År 1 Studiegång Förskola, 210 hp (kull 11) År 2 UK8 970A01 970A02
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
Utfasning av LP01. Utfasning av LP – uppdrag från nämnden att se hur LP01 kan fasas ut skapa strukturer för utfasning.
Nämndplan 2015.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig ********* Anna Spetz, kursadministratör Björn Flising, studievägledare Liv.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Andreas Gunnarsson, studierektor/kursansvarig, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Ulrika Agby, studievägledare/administratör,
Utveckling av masterutbildning i eHälsa
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
åk1 HT Vecka Vecka 44-2 VT Vecka 3-12 Vecka 13-22
BA-programmet HT17-VT18 (obligatoriska kurser = mörkröda, vit fetstil)
Information till Webb och Multimediaprogramstudenter
Vad är vetenskap? Forskningsprocessen MI-programmets inriktningar
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Magisterexamen i Fysioterapi vid Mälardalens högskola
Grundlärarutbildningarna
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Masterprogrammet i Barn- och ungdomsvetenskap Vänder sig till dig som är verksam inom förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskola samt socialpedagogiska barn- och ungdomsverksamheter. Utbildningen erbjuder kunskaps- och kompetensutveckling inom forskningsfältet barn- och ungdomsvetenskap och är format kring tre teman: -Förskolepedagogik -Fritidspedagogik -Ungdom Skillnaden mellan inriktningarna består av olika fokusering beroende på ålderskategori, yrkesverksamhet och kunskapsområden. Programmet är utformat så att du som student kan kombinera innehållskurser från de tre inriktningarna inom det samlade kunskapsområdet barn- och ungdomsvetenskap.

Vart leder utbildningen? Programmet är upplagt på fyra år och omfattar 120 högskolepoäng på halvfart. Utbildningen leder till en masterexamen inom huvudområdet Barn- och ungdomsvetenskap /Magisterexamen efter halva tiden (60 hp). Programmet utgör en möjlig påbyggnadsutbildning för pedagoger verksamma inom förskola, förskoleklass, fritidshem och det allmänna skolväsendets olika stadier samt andra pedagogiskt verksamma utövare med koppling till dessa yrkesområden. Utbildningen är tänkt att lägga grunden för en förmåga att kvalificerat och självständigt leda och bedriva utvecklings- och förändringsarbete inom dessa verksamhetsområden. Masterexamen inom programmet ger behörighet att söka forskarutbildning inom barn- och ungdomsvetenskap, pedagogik och pedagogiskt arbete som inom kulturvetenskapliga och socialvetenskapliga forskningsfält.

Arbetsmarknad efter examen Stor efterfrågan på förskollärare och fritidspedagoger som vidare- och/eller kompetensutvecklat sig I Skollagen införs exempelvis begreppen utbildning och undervisning även i förskolan. Förskollärarna har fått ett förtydligat ansvar som ansvariga för undervisningen. I förskolan och fritidshem gäller att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Översikt av kurser År 1-2 Introduktionskurs Barn- och ungdomsvetenskap 7,5 hp Valbara kurser med inriktning mot Förskolepedagogik, Fritidspedagogik eller Ungdom, 30 hp Metod och metodologi, 7,5 hp Uppsatskurs magister, 15 hp År 3-4 Obligatoriska kurser 15 hp Obligatorisk kurs 7,5 Obligatorisks kurs 15 hp Teorikurs 7,5 Uppsatskurs master 15/30 hp

Programmets upplägg år 1 exempel ht 2013/vt 2014 Programmet är upplagt på fyra år och omfattar 120 högskolepoäng på halvfart. Introduktionskurs PDA 500 7,5 hp 28/8 - 23/10 Valbara kurser: Förskola: PDA 518 – Children’s play and learning in a goal oriented practice (kursen går delvis online och på engelska) 15 hp. Kursledare: Niklas Pramling. 3/9 – 18/12 PDA 513 – Fördjupning av tal- och skriftspråkslärande i förskola, förskoleklass, fritidshem och de tidiga skolåren. 15 hp. Kursledare: Elisabeth Mellgren. Kursperiod 4/11 – 23/3. Fritidspedagogik: PDA 531 – Vardagsliv och fritid i det senmoderna samhället, 15 hp. Kursledare Johan Söderman. Kursperiod 4/11 – 23/3 Ungdom: PDA 542 Norm, normalitet och normkritisk pedagogik, 15 hp. Kursledare: Anette Hellman. Kursperiod 4/11 – 23/3 Vt 2014: PDA 504: Metod och metodologi I, 7,5 hp. Kursstart prel. V 2013 Kursledare: Thomas Johansson.

Programmets upplägg år 2 exempel ht 2013/vt 2014 År 2: - Inriktningskurser, 15 hp - PDA 519, Examensarbete (uppsats) 15 hp. Möjlighet att avsluta programmet efter 60 hp och ta ut en magisterexamen

Programmets upplägg år 3 exempel ht 2014/ vt 2015 Obligatoriska kurser inom programmet: PDA 504: Teorier om lärande, utveckling och identitet 7,5 hp. PDA 506: PDA Spel och simuleringar som miljöer för lärande, 7,5 hp. PDA 505: Interkulturell pedagogik 15 hp.

Programmets upplägg år 4 exempel ht 2015/vt 2016 PDA 507: Policy och systematiskt kvalitetsarbete, 15 hp. Examensarbete 15 hp.

Har du frågor: Kursadministratör: Fatma Hrnic-Ejupovic Studievägledare: Lena Wendt Studierektor: Pia Williams