Inspiration – reflektion – diskussion tema möten bemötande material från Sjukhusbiblioteken med Patientforum på SUS.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Integrative Model of Group Development (IMGD)
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Svenska som andraspråk 1
Fritidshemsnätverk 27/9 Skohuset
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Del 4:1 Samhällets ansvar Svensk lagstiftning
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Erfarenhetsutbyte 25 november
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Om grupper/team & grupprocesser
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
Din lön och din utveckling
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
9...
Äldreomsorgens nationella värdegrund – ett vägledningsmaterial
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Elliot Dahl Maria Karlsson.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Barnkonventionen.
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Personcentrerad vård - en etisk utmaning
Regiongemensam elevenkät 2016
Diagnos och delaktighet
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Övergripande struktur för
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Mänskliga rättigheter -
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Alla drabbas inte av cancer men alla blir berörda av cancer.
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Struktur i modellen, 5 steg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

inspiration – reflektion – diskussion tema möten bemötande material från Sjukhusbiblioteken med Patientforum på SUS

Litteratur och film – stöd i bemötandefrågor Sjukhusbiblioteken med Patientforum har med utgångspunkt från Socialstyrelsens skrift ”Att mötas i hälso- och sjukvård” satt samman ett bildspel med litteratur- och filmtips på tema möten och bemötande som ett stöd i arbetet med till exempel värdegrundsfrågor. Region Skånes värdegrund är Välkomnande, Drivande, Omtanke/Respekt. Bildspelet kan ses eller läsas som enbart inspiration. Bildspelet och det medföljande arbetsmaterialet kan användas kompetensutvecklande som underlag för samtal i grupp. Materialet reflektera – diskutera finns att låna på Sjukhusbiblioteken med Patientforum.

LÅNA EN PÅSE! reflektera – diskutera – material Varje påse innehåller 8 exemplar av samma bok eller 1 exemplar av en film Socialstyrelsens skrift ”Att mötas i hälso- och sjukvård” Sjukhusbiblioteket med Patientforums material (boktips och arbetsmaterial)

Litteraturens och filmens många möjligheter Litteratur och film ger oss möjlighet att uppleva det som ligger utanför det självupplevda och har resurser att vidga och fördjupa vår livskunskap och människokunskap. Vi kan förflytta oss till situationer bortom vår egen livsvärld, föreställa oss situationer vi inte själva upplevt och leva oss in i andra människors beteenden och reaktioner. Denna föreställningsförmåga är en förutsättning för den förmåga till empati som är en svårdefinierad del i all vårdpersonals yrkekompetens och förhållningssätt.

Litteraturens och filmens möjligheter – ett annorlunda sätt att arbeta med bemötandefrågor Att reflektera och diskutera utifrån en litterär text ger utrymme för egna tolkningar. Litteraturen ger ingångar till reflektion och diskussion som sedan kan landa i den egna vardagen. Självklart kan man läsa böcker eller se film på egen hand och få ny förståelse för omvärlden, men det ger helt andra möjligheter till fördjupad förståelse när man samtalar om det man läst eller sett med andra. Att se en film eller läsa delar av en bok och sedan reflektera och diskutera tillsammans med andra utifrån olika perspektiv, ”glasögon” eller frågeställningar, synliggör att vi kan se på samma fenomen på olika sätt. Det kan ge nya perspektiv, fördjupad kunskap om sig själv i relation till andra och bidra till att utveckla nya mellanmänskliga verktyg i rollen som vårdare i mötet med patienter och närstående.

Litteraturens och filmens möjligheter – att sätta samman en reflektionsgrupp En lämplig gruppstorlek är 3-8 personer. Kom överens om vem som skall vara gruppledare. Gruppledaren har till uppgift att se till att gruppen håller sig till ämnet och att diskussionen förs framåt genom att emellanåt sammanfatta diskussionen. Det är bra om ni kommer överens om att låta det som sägs stanna i rummet av respekt för varandra. Det ger en känsla av trygghet och gemenskap. Skapa goda förutsättningar för reflektionsgruppen genom att: avsätta tillräckligt med tid (1,5 -2 timmar är lagom). Räkna med att det kan behövas lite tid för att summera det som sagts innan man skiljs åt. stänga av telefoner om det är möjligt. byta miljö. Fråga gärna Sjukhusbiblioteket om hjälp att boka en lokal.

Litteraturens och filmens möjligheter – att arbeta med text och film Tanken med texterna är att de ska vara katalysatorer för fortsatta reflektioner kring egna erfarenheter. Poängen är att reflektera över möten och bemötande med texten som grund, det finns alltså inga facit, inga krav på att komma fram till något eller ens att läsa hela texten. Alla bär vi på uppfattningar och fördomar, vare sig vi är medvetna om dem eller ej. Respektera varandra och fundera tillsammans. Undvik att kritisera varandra. I en tillåtande atmosfär finns möjlighet att ytterligare förklara varför man har de tankar man ger uttryck för. Texterna kan läsas i förväg eller tillsammans i gruppen, om tid finns kan man läsa högt i gruppen. Arbetar ni med film som material är det bra om man ser filmen tillsammans. Använd er av frågeställningarna som finns i Socialstyrelsens ”Att mötas i hälso- och sjukvård” eller de extra frågor som finns i påsen. Ni kan också ställa egna frågor till text eller film.

Jag ska egentligen inte jobba här Sara Beischer 19-åriga Moa berättar om sin första tid som anställd på ett äldreboende. Om att möta döden, äcklas av kropps- vätskor och om att lyckas glädja någon genom att skapa en trygg miljö. Boken finns att låna som reflektera - diskutera - material

Stundande natten Carl-Henning Wijkmark Fyra män ligger i en sal på sjukhuset och väntar på att dö. Fram träder en berättelse om att förbereda sig på att inte längre finnas. Fyra olika sätt att ta sig an avslutet på livet. Och om vårdpersonalens roll i processen. Boken finns att låna som reflektera - diskutera - material

Fjärilen i glaskupan Jean-Dominique Bauby När Jean-Dominique Bauby är i 40-årsåldern drabbas han av stroke och blir totalförlamad. Det här är hans berättelse om att leva som i en glaskupa där den enda möjligheten till kommunikation är att blinka med ena ögat. Boken finns att låna som reflektera - diskutera - material

Klinisk blick Pia Dellson I poesiform funderar läkaren Pia Dellson kring läkarens möte med patienten. Det handlar om hur läkaren tänker och känner inför döden, om hur patienten blir ”den förstorade levern” istället för ”Olof” och om att behålla sin empati trots alla tunga krav. Boken finns att låna som reflektera - diskutera - material

Vården inifrån : när sjuksköterskan blir patient Petra Lilja Andersson, Ami Hommel Berättelser utifrån fem sjuksköterskors upplevelser av att själva bli patienter. Är vården utformad för patientens bästa? Boken finns att låna som reflektera - diskutera - material

Förlossningen Måns Wadensjö En person som nyss anställts som vårdbiträde berättar om hur det går till att hitta och förhålla sig till reglerna på en förlossningsavdelning. Reglerna som sitter i väggarna och bestämmer hur allt ska göras …

Den skamlösa nyfikenheten Astrid Seeberger Hur når man och hur hjälper man någon som inte vill? Den ”skamlösa nyfikenheten” handlar om människokunskap och bildning och om att vårda och värdera det mänskliga mötet. Astrid Seeberger är njurläkare och belyser det mänskliga mötet mellan läkare och patient.

I kroppen min : resan mot livets slut och alltings början Kristian Gidlund Författaren får magcancer och börjar skriva en blogg samtidigt som cellgiftsbehandlingen startar. Att skriva blir hans sätt att hantera sin nya livssituation. Bloggen har nu blivit en bok. En självutlämnande berättelse om att vara sjuk och att dö.

Inspiration och referenser Att mötas i hälso- och sjukvård : ett utbildningsmaterial för reflektion om bemötande och jämlika villkor. Socialstyrelsen, Reflektion i lärande och vård : en utmaning för sjuksköterskan / Mia Berglund, Margaretha Ekebergh (red.) Studentlitteratur, 2015

reflektera – diskutera – materialet finns att låna på Sjukhusbiblioteken med Patientforum Malmö Telefon: e-post: Lund Telefon: e-post: