Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Advertisements

Retorik – Läran om konsten att övertyga
”strid” med ord, meningsbyte
Den viktiga konsten att tala
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Insändare Insändare hittar man oftast i tidningar. Alla kan skriva insändare och i en insändare tycker man något. Ofta om en speciell fråga Det kan vara.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Self Service NET2 -Set up Spara gärna denna manual på din PC eller skriv ut materialet för senare stöd. | +46.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
RETORIK Så bygger du ett bra tal. RETORIK Konsten att påverka andra människor Kunna genomskåda andras budskap Varför köper vi en viss produkt? Varför.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
 MålvakterBackarForward  JohannaLozzanMatilda O Kapten  EllinorOliviaFanny B  ElinMiaJulia  Elin LAnnaEmma  ArvenHanna  MarieElin  Ebba TJozzan.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
Hur man använder EasyWorship del 1
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Inför nationella provet i svenska
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Det nya medielandskapet och vinklade budskap
Återberättande text Kurs C.
Svenska som andraspråk 1
Insändare Vad kan vi om insändare?
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Artefakter.
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
KORT KJOL Christina Wahldén.
Föräldramöte Hägglunds F07/08
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Den retoriska arbetsprocessen
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Argumenterande text.
Retorik för kvinnor Talarens Namn Datum Vänsterpartiets kvinnonätverk
Motivera en åsikt Kommunikativ förmåga.
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Veckans mål: Slutsats och diskussion Material och metod Källförteckning.
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Iris Rosengren Larsson
Jag har valt att läsa: ____________________________
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
- Att vara personlig och beröra
Textgenrer.
Medarbetareinformation
Källkritik och historiska källor
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Föräldrarmöte P07 Säsong 2016
Inför nationella provet i svenska
Ärendetyper Visning av de olika frågor du kan lägga till i ett formulär.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Om Tro.
Vad tänker du om alkohol och andra droger?
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Argumentera

Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl för och emot!

Påstående och argument Ett påstående innebär att du uttalar dig om något (”Det är ute med blåa jeans”) Skäl och bevis för eller emot något kallas argument (”Det är ute med blåa jeans eftersom alla modetidningar……”). Syftet med att argumentera är att övertyga.

Konsten att övertyga 300-talet f.Kr. Retorik en vetenskap i Grekland Aristoteles grundare Föra fram en tes På ett övertygande sätt och argumentera för den En bra argumentation har en bara balans av: Logos (saklighet, kunskap) Pathos (känsla, engagemang) Ethos (skribentens trovärdighet)

Logos… …handlar om fakta och om att tala till läsarens förnuft. Därför är det viktigt att vara saklig och använda fakta. Pathos…Ethos… ….handlar om att läsaren ska kunna lita på att du är trovärdig och att du vill väl med din text. Det gör man genom att uttrycka sig på ett ärligt och schysst sätt. …handlar om att beröra din läsare. Därför är det viktigt att använda värdeladdade ord. Ett starkt pathos gör läsaren engagerad.

Olika slags argument Sakargument handlar om fakta, sådant som du kan kontrollera genom uppslagsverk, undersökningar, statistik m.m. (”BRIS bör få större bidrag, eftersom flera än hundra barn ringer varje dag”) Värderande argument handlar om vad man känner och tycker. (” BRIS bör få större bidrag för jag gillar dem”)

Personargument innebär att du talar om den andres personliga egenskaper, inte om den saken som egentligen gäller. (” Jag röstar på moderaterna för att deras partiledare är snyggast”) Majoritetsargument bygger på att du hänvisar till ”alla andra” (”Alla andra föräldrar låter sina barn vara ute efter midnatt”)

Övning: Vilken typ av argument? ”HIF är Sveriges bästa fotbollslag eftersom de vann högsta serien och är Sveriges lag i Europacupen. De är bäst därför att de har fräcka dräkter och spelarna är ursnygga. Dessutom är stämningen i laget bra och spelplanen är den mest välskötta i landet. För övrigt har HIF spelat flera säsonger i högsta serien än något annat lag” Vilket är påståendet? Vilka sakargument finns i texten? Vilka värderande argument finns?

Övning: Leta argument Tänk dig att din rektor vill att ni ska ha införa skoluniform. Du och dina skolkamrater vill inte det. Vilka argument för och emot skoluniform kan du komma på? Skriv en egen lista med dina argument för och emot. Lista argumenten på tavlan Diskutera vilka argument som är bäst för att övertyga rektorn. Välj tre argument som är allra bäst.

Ett exempel på en argumenterande text - uppbyggnad Lösviktsgodis – ett hot mot vår hälsa (text i häftet) Vi läser tillsammans Vilken tes för Katarina H-J fram? Vad är det hon vill förändra? Vilka förklaringar till problemet presenterar hon? Vilka fakta använder hon som stöd för sina argument? Vem ställer hon till svars för problemet? Vilka förslag på lösningar presenterar hon? Vilka är debattartikelns mottagare?

Övning med din bänkkamrat Ni ska nu ÖVA på att göra en DISPOSITION till en argumenterande text enligt mall Ni kan välja en av följande rubriker: Förbjud försäljning av energidryck till ungdomar Godisreklam borde vara förbjudet Inför betyg tidigare Inför rösträtt för ungdomar vid 16 års ålder

Övning: Debattartikel Arbeta 2 o 2 eller enskilt Du väljer vem du vill arbeta med. Utgå från den mall som finns i dina anteckningar Slå upp sidan 21 i häftet. Välj ett ämne. Börja skriva. Ni får ….. minuter till uppgiften.

Träna på att argumentera i skrift Läs häftet Att skriva argumenterande text. Gör viktiga anteckningar. Sid 1 t.o.m. sid 7 = Studieteknik. Hoppa över frågorna på sidan 2 och 3. Studera debattartikelns uppbyggnad på sidan 10 t.o.m.12. Diskuterar även frågeställningarna med din bänkkamrat. Gå in på länken: Kopiera artikeln Skolans struktur tar kål på elevernas motivation och klistra in den i dina anteckningar. Försök att ta ut de olika delarna. Gör tydliga markeringar på samma sätt som i häftet.