Skogsstyrelsen. Skogsstyrelsen är en förvaltningsmyndighet under Näringsdepartementet Sven-Erik Bucht Landsbygdsminister med ansvar för frågor som rör.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

Tvärvillkor Vanligaste bristerna 2009 Larm i stallar m.m. om djurskydd Nya tvärvillkor 2011 Livsmedelssäkerhet Bevattningsregler.
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Skyddsjakt på älg som skadar skog
Statligt ädellövstöd Stödet täcker 60 – 80% av den kostnad som Skogsstyrelsen har godkänt för åtgärden Stödet gäller åtgärder i befintlig ädellövskog Foto.
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Uppföljningsgruppen Dialog om miljöhänsyn
Dialog om skogsbruk och kulturmiljövård
Tillägg till översiktsplanen •Tillägg kan göras för t.ex. en planeringsfråga som tidigare inte har tagits upp i översiktsplanen. •Genom tillägget görs.
Dialog om miljöhänsyn Slutseminarium 27/2 2013
Skogsgödsling En översikt Folke Pettersson.
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Miljömålsberedningen Miljömålen i förändring – exemplet långsiktigt hållbar markanvändning Rolf Annerberg Miljömålsberedningens ordförande.
Översynsgruppen Presentation av mig och att detta är en fortsättning på det arbete som påbörjades Beslutades 2011 och trädde i kraft 1 januari 2012.
Kulturmiljöfrågor i PBL
Lag om skydd mot olyckor
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Biologisk mångfald.
Levande skogar.
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Människan eller naturen i centrum?.  Syftet med rapporten är att klargöra avsikten med de nationella miljökvalitetsmålen och belysa möjligheterna och.
Strandskydd och miljöpolitik
Åtgärder i jord- och skogsbruk för att minimera utsläpp/slambildning i Vattnet Ralf Johansson, LRF och Lena Peribert, Södra
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Jordbrukspolitikens stöd till anläggning och restaurering av våtmarker
1. Begränsad klimatpåverkan
Ny strandskyddslagstiftning
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Dialog om miljöhänsyn Seminarium 6. Dialog om miljöhänsyn - Mål ­Ökad samsyn om sektorsansvaret ­Utvecklade sätt att beskriva målbilder för bra miljöhänsyn.
Vem ansvarar för miljön?
Översyn av det utvidgade strandskyddet Västra Götalands län.
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
Advokat Anders Linnerborg
1 3 viktiga anpassningar, specifikt för arbetgrupperna: 1. Anpassa riktlinjer och utbildningar utifrån målbilderna. Hänsynskrävande biotoper, kantzoner.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Miljömålen och förorenade områden
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Förbifarten.
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Kulturminneslagen - KML FREDRIK BERG kap 1 § KML Hänsyn Vi har alla ett delat ansvar för att skydda och vårda vår kulturmiljö ”Den som planerar.
Naturvårdsgruppen - Dialog om miljöhänsyn
Exempel från MKB 2012 Sökande: ”Emil Svenssons trä och skrot”.
Foto: Eskil Birkne Foto: Michael Ekstrand Foto: Foto: Michael Ekstrand.
Kerstin Lundin-Segerlund Miljömålsarbete i Norrbotten Jörgen Naalisvaara ”Norrlandsmöte”, Umeå 19 oktober 2011.
Skogen Tävlingen.
Översyn av naturreservatens föreskrifter. Naturvårdsverket: ”Varje naturreservat är unikt och har därför egna föreskrifter för att bevara naturvärdena.”
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
En ändamålsenlig kommunal redovisning (KomRed) Gunvor Pautsch.
ERSÄTTNING FÖR MARKINTRÅNG I SKOGEN. Ekonomi & Skatt Juridik Affärsrådgivning Fastighetsförmedling lrfkonsult.se KONSTITUTIONELLA FÖRUTSÄTTINGAR ₋ Regeringsformen.
Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
LEVANDE SKOGAR Om skogsindustrins arbete med biologisk mångfald.
Målkonflikter om skogens sociala värden? Politiska målsättningar Skogen och skogsmarken ska utnyttjas effektivt och ansvarsfullt så att de ger en uthålligt.
Länsstyrelserna Agneta Jonsson och Jenny Olsson
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Inrätta tätortsnära, kommunala naturreservat!
Nya ärendetyper på Mina sidor - Gemensam inlämningsfunktion
INFOGA SIDFOT (PROJEKTNAMN, AVSÄNDARE, ÄMNE ...)
Skogskunskap med LRF Studiehandledning
6.1. För de särskilda bevarandeområdena skall medlemsstaterna vidta nödvändiga åtgärder för bevarande, vilket om så krävs innefattar utarbetande av lämpliga.
Miljömålen består av tre slags mål
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Ny virkesmätningslag (VML)
Nationellt genomförande av EU-förordning om invasiva främmande arter
Förslag till årsmötet /Jan-Åke Dahlberg
Vi tar ansvar i skogen SVENSKA PEFC.
Miljömålen består av tre slags mål
Presentationens avskrift:

Skogsstyrelsen

Skogsstyrelsen är en förvaltningsmyndighet under Näringsdepartementet Sven-Erik Bucht Landsbygdsminister med ansvar för frågor som rör skog. 2

Vår uppgift Skogen är Sveriges viktigaste naturtillgång och en värdefull resurs. Vår uppgift är att verka för att landets skogar sköts så att målen i den svenska skogspolitiken uppnås. 3

Skogspolitiken Den gällande skogspolitiken beslutades av riksdagen i stora drag 1993 (proposition 112/93:226) 2008 kom ”En skogspolitik i takt med tiden” (proposition 2007/08:108) som bekräftade skogspolitiken från

Skogspolitiken Skogspolitiken vilar på två jämställda mål, produktionsmålet och miljömålet. Som sektorsansvarig myndighet samarbetar vi med företrädare från skogsbruket och miljövården för en uthålligt god avkastning och en rik och varierande skogsmiljö. 5

Sektorsansvaret Det skogliga sektorsansvaret innebär att åtgärder som krävs för att bevara skogslandskapets natur- och kulturmiljövärden är ett gemensamt ansvar för myndigheterna och skogsbruket. 6

Frihet under ansvar Den svenska skogspolitiken ger skogsägarna stor frihet att agera inom givna ramar. Med friheten följer också ansvaret att aktivt arbeta för att våra gemensamma mål uppnås. 7

Tillsyn Skogsvårdslagen Miljöbalken Kulturminneslagen Virkesmätningslagen Frö- och planthandel Timmerförordningen Foto: Michael Ekstrand 8

1993 års skogsvårdslag Den nuvarande skogspolitiken beslutades av riksdagen Skogsvårdslagens reglering av virkesproduktionen minskade i omfattning, vilket ledde till att avverkningsmöjligheterna ökade. Skyldigheten att röja och gallra togs bort. I återväxterna accepteras lövskog i högre grad än tidigare. Kravet att inneha skogsbruksplan försvann också. I stället stärktes vissa miljöregler, t.ex. infördes en skyldighet att i avverkningsanmälan även redovisa vilken miljöhänsyn som planeras. Miljöförändringar har uppmärksammats genom 1979 års skogsvårdslag, och blev än tydligare genom 1993 års skogsvårdslag som markerar att den biologiska mångfalden inte skall påverkas av avverkning. Två jämställda mål fastställs för miljö och produktion.

5 § SVL Skyldighet att anlägga ny skog 1. Markens virkesproducerande förmåga tas inte tillvara 2. Marken ligger outnyttjad 3. Skogens tillstånd är uppenbart otillfredsställande

5 § SVL Föryngringsåtgärder Krav på tid: Plantering, sådd eller åtgärder för naturlig föryngring ska ha utförts senast år 3 efter avverkningsåret. Med år avses tiden fr.o.m. 1 juli ett år t.o.m. 30 juni året därpå.

5 § SVL Krav på tid föryngringsåtgärder Med år avses 1 juli ett år till 30 juni året därpå (år 0,1,2,3) Exempel på krav på tid (3:e året) Avverkning 1:a halvåret Åtgärd senast 30 juni 2015 Avverkning 2:a halvåret Åtgärd senast 30 juni 2016

6 § SVL Föryngringsåtgärder Krav på föryngringsåtgärder När det behövs för att få tillfredsställande återväxt och för att denna ska utvecklas väl kan följande krav ställas: Skärm-/fröträd i tillräckligt antal Sådd eller plantering Hjälpplantering Avverkning av restskog Hyggesrensning Markberedning Åtgärder mot försumpning Utglesning av skärm Plantröjning

8 § SVL Ansvarig för anläggning och vård av ny skog Skogsmarkens ägare alltid ansvarig

30 § SVL Hänsyn till naturvårdens och kulturmiljövårdens intressen

Kort historik Miljöhänsyn infördes i SvL i mitten på -70 talet då främst som landskapsvård 1979 års lag kom miljöhänsynen på allvar för växter och djur då relativt detaljerade regler 1994 ny SvL med större frihet samtidigt som produktion och miljö blev 2 jämställda mål. Har sedan dess haft ungefär samma utformning. Reglerna finns i 30 § startade ett arbete med att se över 30 § som resulterade i en del nya föreskrifter /allmänna råd

Översynen av 30 § under Översynen har gjorts i två etapper Del 1 (2012) innebar förtydliganden avseende främst mark och vatten och skogsbilvägar, hänsyn vid stubbskörd och en tydligare struktur. Del 2 av översynen nu klar gäller från1 mars 2014 och innebär i första hand omskrivning av avsnitten kring växt- och djurarter och prioritering av hänsyn

30 § SVL föreskrifter Några viktiga formuleringar i föreskrifterna. –Föreskrifterna gäller ”vid all skötsel av skog, på mark som omfattas av skogsvårdslagen.” –”gäller i det enskilda fallet i den utsträckning de inte är så ingripande att pågående markanvändning avsevärt försvåras” Skador ska förhindras om det är möjligt utan att pågående markanvändning försvåras i annat fall begränsas så långt det är möjligt inom ramen för intrångsbegränsningen. Hänsyn ska skyddas vid kommande åtgärder

Skogsstyrelsens tillämpning av 30 § skogsvårdslagen beträffande Miljöhänsyn som ska tas utan ersättning

Bakgrund Enligt 30 § skogsvårdslagen ska hänsyn tas till naturvårdens och kulturmiljö- vårdens intressen vid skötsel av skog Kraven på hänsyn får inte vara så stora att pågående markanvändning avsevärt försvåras inom berörd del av fastigheten

Modell för uträkning För att undvika att vi ställer så stora krav på hänsyn att toleransnivån överskrids har vi tagit fram en beräkningsmodell.

30 § SVL Intrångsbegränsningen

Vad räknas med i intrånget? I intrånget ingår i första hand värdet av sparade träd I intrånget ingår även krav på återställande I intrånget räknas inte åtgärder för att förhindra skada (försiktighetsåtgärder) med. –Det innebär att ”normalt” räknas inte kostnaden för passage över vattendrag och förhindra skada på kulturlämning med i intrånget (det senare normalt små kostnader) I intrånget räknas inte framtida produktionsbortfall, t.ex. krav på att lämna en skyddszon oplanterad

Hänsyn till arter -Skador till följd av skogsbruksåtgärder ska förhindras eller begränsas i livsmiljöer och på substrat där det förekommer prioriterade fågelarter, vilka framgår av bilaga 4, samt arter markerade med N eller n i bilaga 1 till artskyddsförordningen (2007:845) eller som betecknas som akut hotade, starkt hotade, sårbara eller nära hotade. - Anges bl.a. tidpunkt för störningskänslig period för rovfåglar

Foto: August Thomasson I föreskrifter till 30 § SVL har vi pekat ut prioriterade fågelarter: –Bilaga 1 enligt fågeldirektivet –Rödlistade –Negativ populationsutveckling Fåglar

Prioritering 30 § Endast göras om hänsynen går över intrånget Prio 1 fåglar enligt bilaga 4 SvL arter eller enligt N och n arter i artskyddsförordningen Prio 2 hänsynskrävande biotoper, naturvärdes- träd eller kantzoner

Återställande efter skada krav 30 § Värdefulla kulturmiljöer skall återställas när så är möjligt Stigar skall rensas och lagas….. Vattendrag och diken ska rensas och deras naturliga lopp återställas. Diken ska rensas från virke i överfart och felaktigt avslutade diken ska åtgärdas. Allvarliga körskador ska återställas om det inte innebär en ökad negativ påverkan på vattnet.

Miljöbalken Naturvårdslagen och andra miljölagar skapade 1998 miljöbalken. Syftet med balken - Människors hälsa och miljön skyddas mot skador - Värdefulla natur- och kulturmiljöer skyddas och vårdas - Den biologiska mångfalden bevaras - God hushållning tryggas - Återanvändning och återvinning främjas

Miljöbalken Miljöbalken innehåller det rättsliga skyddet för naturen Ex. Nationalparker, naturreservat, biotopskydd Införlivade EU-direktiv, ex Natura 2000 –Art- och habitatdirektivet –Fågeldirektivet

Samråd 12:6 lag/förordning Lagtexten /förordningstext Åtgärder som kan komma att väsentligt ändra naturmiljön ska anmälas för samråd till berörd myndighet. Skogsstyrelsen är tillsynsmyndighet för skogsbruksåtgärder Myndigheten får meddela föreskrifter om vilka åtgärder som ska anmälas och vad en sådan anmälan ska innehålla.

Skäl att ta fram föreskrifter 12:6 Bättre efterlevnad av regelverket Tydligare avgränsning av vad som ska anmälas och vad en anmälan ska innehålla Enhetligare tillämpning Tydlighet för domstolar om vad som gäller

Föreskrifterna SKSFS 2013:3 Trädde i kraft 1 april § Allmänt om anmälningsskyldigheten 2 § Definitioner 3 § Allmänt om anmälans innehåll 4-10 §§ Beskrivning av de sju anmälningspliktiga åtgärderna

Åtgärder som ska anmälas Skogsbruksåtgärder i områden med mycket stor betydelse för flora och fauna (nyckelbiotoper) Viss dikesrensning Maskinell Skogsgödsling och askåterföring Viss stubbskörd Anläggande av skogsbilvägar / traktorvägar (>300m) Vissa basvägar Obs även andra åtgärder som kan komma att väsentligt ändra naturmiljön berörs av anmälningsplikten