Sv Erasmus+ och Nordplus Språkdagen, tema nordiska språk Ingrid Gran
Sv Denna layout används för UHR:s samarbetslogotyper/underlogotyper. Placera logotyperna enligt exemplen nedan. Ny myndighet 2013 Universitets- och högskolerådet (UHR)
Sv cirka 225 medarbetare Internationella avdelningen Studier och antagning högskola (högskoleprovet) Bedömning av utländsk utbildning Systemförvaltning Främjande och analys – för ökad kvalitet inom högskoleutbildningen UHR – Det här är vi!
Sv Främja internationellt utbyte, samarbete och lärande Stockholm och Visby En del av Universitets- och högskolerådet Internationella avdelningen på UHR
Sv Erasmus+ Nordplus Atlas/Athena Internationell utbytestjänstgöring för anställda i staten Våra program
Sv EU-kommissionen Nordiska Ministerrådet Sida Regeringen Finansiärer
Sv Informerar om olika möjligheter till internationellt samarbete Bedömning av ansökningar och rapporter, utbetalning av medel Stödjer beviljade projekt Analyserar och sprider resultat Våra huvudsakliga uppgifter
Sv Erasmus+- ett europeiskt utbildningsprogram
Sv Tillväxtstrategi som antogs av medlemsländerna och EU- kommissionen Kom till för att hantera de utmaningar som EU står inför den ekonomiska krisen globaliseringsfrågan klimatfrågan frågan om den allt äldre befolkningen. Strategi: Europa 2020
Sv Arbetsmarknad Innovation Social integration Klimat/energi Utbildning Övergripande målen inom EU 2020 handlar om
Sv 1.Minst 95 procent av alla barn från fyra års ålder (och upp till skolålder) går i förskola 2.Andelen lågpresterande 15-åringar i läsning, matematik och naturkunskap är lägre än 15 procent 3.90 procent av alla unga avslutar sin gymnasieutbildning 4.Minst 40 procent av alla åringar har genomgått en eftergymnasial utbildning 5.Minst 15 procent av den vuxna befolkningen år ska delta i det livslånga lärandet Utbildningspolitiska riktmärken Ingår som huvudmål I EU2020
Sv Andelen 20 – 34-åringar som har jobb inom 3 år efter examen ska vara minst 82 procent Minst 20 procent av alla högskolestudenter och 6 procent av 18– 34-åringar med examen från grundläggand yrkesutbildning har studerat eller praktieserat utomlands EU:s utbildningspolitiska riktmärken
Sv Realisera målen om livslångt lärande och mobilitet Förbättra kvalitet och resultat i utbildningen Arbeta för jämlikhet, social integration och aktivt medborgarskap Öka kreativitet och innovation (entreprenörskap) inom all form av utbildning Övergripande mål för Utbildning 2020
Sv Alla EU:s medlemsländer Island Norge Liechtenstein Turkiet Makedonien Programländer Erasmus+
Sv Erasmus+ Ett verktyg för att nå målen
Sv Erasmus+ Erasmus+ vad är det?
Sv Allting hänger ihop EU:s mål Sveriges mål Huvudmannens/ organisationens mål Organisationens mål Individens mål
Sv Starkare policykoppling Strategiska projekt/större påverkan Individuella ansökningar är borta En organisation/skola söker för en grupp personal och/eller studerande Tvärsektoriella samarbeten uppmuntras Internationella (utanför Europa) samarbeten, f.a. högre utbildning Förenkling: - Färre delprogram med samma/liknande regler för de olika sektorerna - Schablonbelopp - Organisationsdata i separat databas - Ackreditering för VET (yrkesutbildning) 100% digitalisering Några utmärkande skillnader mot LLP
Sv Arbeta fram en plan för internationalisering Identifiera utvecklingsbehoven som tillgodoses genom utbyte/samarbete Beskriva hur det man vill göra inom Erasmus+ kopplar till de olika målnivåerna. Vad behöver ansökande organisationer göra? EU:s mål Sveriges mål Huvudmannens mål Organisationens mål Individens mål
Sv Öka studerandes anställningsbarhet Höja kompetensen hos skolpersonal Stärka europeiskt samarbete inom utbildningsområdet Säkra kvaliteten inom utbildningen Erasmus+ mål
Sv Höja nivån på kunskaper och färdigheter särskilt inom nyckelkompetenser Bidra till internationalisering och ökad kvalitet i utbildningen Stimulera framväxt av ett europeiskt utbildningsområde Förstärka den internationella dimensionen Förbättra språkundervisningen och språkinlärningen Specifika mål Erasmus+
Sv Arbetsmarknad Innovation Social integration Klimat/energi Utbildning Övergripande målen inom EU 2020 handlar om:
Sv SkolaVuxYrkesutb.Högre utb. Ungdom (MUCF) UHR – skola, vux, yrkes och högre MUCF (myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor) - ungdom Utbildningsområden
Sv Mobilitetsprojekt (KA1) Kompetensutveckling för personal Praktik för studerande inom yrkesutbildning Strategiska partnerskap (KA2) Strategiska partnerskap för organisationer inom utbildningsområdet Även möjligt med kortare och längre elev/studerande- och personalutbyten som är som är motiverat för projektet Digitalt samarbete genom eTwinning, EPALE Samarbetsprojekt för policyförändring (KA3) Samarbetsprojekt för utveckling och påverkan på policynivå - samarbete kring framtagande av innovativa verktyg och metoder för gemensam europeisk utbildningspolicy Aktiviteter för skola/yrkes/vux
Sv Mobilitetsprojekt – personal för kompetenshöjning inom sin yrkesroll för att uppdatera och få kunskap om arbetsplatser Mobilitetsprojekt - praktik yrkeselever för att öka praktikmöjligheterna utanför Sverige för att ge färdigheter som behövs för övergången skola – arbete Erasmus+ exempel aktiviteter
Sv Mobilitetsprojekt – KA1
Sv
Öka studerandes anställningsbarhet Höja kompetensen hos skolpersonal Stärka europeiskt samarbete inom utbildningsområdet Säkra kvaliteten inom utbildningen Erasmus+ mål
Sv Mobilitetsprojekt – personal för att uppdatera och få kunskap om arbetsplatser för kompetenshöjning inom sin yrkesroll Mobilitetsprojekt - praktik yrkeselever för att öka praktikmöjligheterna utanför Sverige för att ge färdigheter som behövs för övergången skola – arbete Erasmus+ exempel aktiviteter
Sv SKOLA Förskolor Grundskolor Gymnasieskolor Särskolor Specialskolor Kommunala och privata huvudmän kan ansöka som konsortiekoordinatorer (NYTT!) VUX kommunal vuxenutbildning, folkbildning frivilligorganisationer bibliotek museer Vilka organisationer kan söka?
Sv YRKESUTBILDNING En organisation på yrkesutbildningsområdet Koordinatorn för ett nationellt mobilitetskonsortium Organisationer som deltar kan till exempel vara: Yrkesskola/-institut/-center Offentlig eller privat organisation En stiftelse, NGO Vilka organisationer kan söka?
Sv En organisation/skola söker för sin personal En huvudman bildar konsortium och söker för flera förskolor/skolor Kompetensutveckling: Jobbskugga på skola eller annan relevant organisation Delta i kurser Undervisningsuppdrag Undervisa på skola eller annan relevant organisation Mobilitetsprojekt skola – vem söker och vad kan man göra?
Sv Europeiska utvecklingsplanen Europeiska utvecklingsplanen Skolans utvecklingsbehov Urval, förberedelse och uppföljning Erkännande/validering av lärarens/personalens fortbildning (till exempel genom Europass)Europass Spridning och hållbarhet Viktigast att tänka på:
Sv School Education Gateway - En introduktion
Sv Ny europeisk plattform, webbaserad, öppen för alla Erasmus+ verktyg: Kurskatalog Mobilitetsmöjligheter (undervisningsuppdrag, jobbskuggning) Strategiska partnerskap School Education Gateway (SEG)
Sv Strategiska partnerskap (KA2)
Sv Syftet med ett strategiskt partnerskap Se och reflektera Utbyta metoder och arbetssätt Förändra Utveckla något tillsammans
Sv Ett projekt som ska - utveckla, överföra och/eller implementera nya arbetssätt - inom en organisation eller på lokal, regional, nationell eller europeisk nivå Mål strategiska strategiska partnerskap
Sv Entreprenörskap, digitala färdigheter och språkkompetens (modersmål och främmande språk) Utveckling av nya metoder särskilt för multikulturella miljöer Förstärka digital integration genom till exempel Open Educational Resources (OER) Horisontella prioriteringar strategiska partnerskap exempel
Sv Öka kompetensen hos lärare och inom lärarutbildningen Basfärdigheter – matematik, naturvetenskap och läs- och skrivförmåga Tidiga skolavhopp (early school leaving) Stärka kvaliteten på förskoleområdet Prioriteringar SKOLA
Sv Stärka samarbetet mellan utbildning och arbetsliv Reducera kompetensgap och stärka matchning mellan utbildningens utbud och arbetsmarknadens behov Öka genomsynlighet och överförbarhet mellan yrkesutbildningssystem - ECVET och EQAVET Göra yrkesinriktad fortbildning tillgänglig för alla Kompetensutveckling för lärare och handledare - APL i fokus Prioriteringar YRKES
Sv Basfärdigheter för specifika målgrupper av vuxna Validering av icke-formellt och informellt lärande samt yrkes- och utbildningsvägledning Innovativa sätt att nå ut till enskilda vuxenstuderande och nya undervisningsmetoder Kompetensutveckling lärare Utvärdering av effektiviteten i vuxenutbildningspolitiken på nationell, regional och lokal nivå Prioriteringar VUX
Sv Vilken fråga är mest angelägen? Vad är själva problemet? Varför internationalisering? Vilket angreppssätt? Var/Med vem? Vilket konkret slutmål i projektet? (Hur skall projektet ha förändrat organisationen?) På vilket sätt kommer det att göra skillnad? Vilken garanti för uthållighet efter projektet? Överförbarhet? Tänk strategiskt
Sv Relevans i förhållande till de centrala EU-målen och målen i Erasmus+ Kvalitet projektets utformning och genomförande samt sammansättning och samarbetsplan Påverkan – i vilken utsträckning resultatet är användbart för er själva och för andra och hur ni gör det tillgängligt Bedömningsguiden Viktigast att tänka på
Detaljer ansökan
Sv Erasmus+ aktiviteter förskola/skola Mobilitetsprojekt - för kompetenshöjning hos lärare och skolpersonal från förskolan upp till gymnasiet Strategiska partnerskap – för samarbete mellan skolor, lokala eller regionala förvaltningar och andra sektorer eTwinning – eTwinning en säker plattform där lärare och elever i Europa kan mötas, utveckla samarbetsprojekt och dela idéer.
Sv Vad är ett kontaktseminarium? Hur söker man? -Ett kontaktseminarium innebär att du, på plats någonstans i Europa, träffar kollegor från andra länder för att hitta partners för kommande Erasmus+ samarbeten. -Olika teman – olika utbildningsområden -Skola, VET, vuxen -Sök via vår hemsida där länkar finns till intresseanmälanwww.utbyten.se -Ett komplement till pågående ansökan –nya vägar Kontaktseminarier Erasmus+ 2015/2016
Sv -Vilka behov har er organisation? -Vad vill ni förbättra/förändra? -Hur kopplar ni behoven till tematiskt område för seminariet? -Hur ser er European Development Plan ut? -Vilket stöd har ni från er ledning? -Varför vill ni samarbeta internationellt? Tänk efter när ni ska söka plats på ett kontaktseminarium:
Sv Ansökan görs via formulär på vår hemsida Beskriv varför ni vill åka på det aktuella seminariet, hur det kopplar till era behov, hur långt ni har kommit i era internationaliseringstankar, vilka partners ni söker och hur ni tänker arbeta vidare med projektidén efter seminariet UHR betalar er resa och er seminariekostnad Resa till och från flygplats betalar er egen organisation Resan bokas via UHR Efter seminarium ska rapport fyllas i och närvarointyg skickas in Ansökan
Sv kontaktseminarier/ kontaktseminarier/ kontaktseminarier/Aktuella-kontaktseminarier/ kontaktseminarier/Aktuella-kontaktseminarier/ Kontakt Ingrid Gran Länkar till kontaktseminarieinfo
Sv att-designa-projektet-ratt-fran-borjan att-designa-projektet-ratt-fran-borjan att-designa-projektet-ratt-fran-borjan/ att-designa-projektet-ratt-fran-borjan/ kontaktseminarier/Aktuella-kontaktseminarier/ Nu kollar vi in….
Sv KA1 – 2 februari 2016 KA2 – 31 mars 2016 KA1 – 2 februari 2016 KA2 – 31 mars 2016 Deadlines ansökningar 2016
Sv ETTÅRSPROGRAMMET
Sv Nordplus Nordiska språk Exempel på aktiviteter: Forskning Konferenser Ordboks- och terminologiarbete Publikationer Språkteknologiska projekt Läromaterial Exempel på aktiviteter: Forskning Konferenser Ordboks- och terminologiarbete Publikationer Språkteknologiska projekt Läromaterial
Sv Målgrupper: universitet och högskolor, organisationer, föreningar privata företag, skolor Två huvudsyften: Stödja aktiviteter som stärker barn och ungas förståelse av nordiska språk – primärt danska, norska och svenska Stör till utveckling av material, metoder och strategier som stärker förståelsen av nordiska språk på alla nivåer i utbildningsystemen Nordplus Nordiska Språk