PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic 20151105.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Lärandemodell för verksamhetsförlagd utbildning inom sjuksköterskeprogrammet BAKGRUND Hälso- och sjukvården i Stockholm läns landsting utgör en akademisk.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Utbildningar (just nu)
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
SET Social Emotionell Träning
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Examensarbeten och skolutveckling
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Anne-Charlotte Kjerulf FM, auktoriserad arbetshandledare
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Lärarexamen –struktur from ant 2007
TVÅ NYA UTBILDNINGAR Behov Kort o Längre versioner (Leda Scouting) För dig som verkligen vill… (Leda Avdelning) Jag har inte tid! Förutsättningar Intressen.
Välkommen till Instruktörsutbildning, steg 1. [Program, sammanhang] [Förväntningar]
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
PsUUA Helsingborg Mål:
Projekt LÄRMODELLER II vt ht 2016
Skolutveckling genom aktionsforskning
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Tema 1 Emelie Carlsson och Jenny Persson. “The impact of cancer on children's physical, emotional, and psychosocial well- being.” Syfte belysa hur cancer.
OMVÅRDNADSVETENSKAPLIG FORSKNING OCH FORSKNINGSPROCESSEN Tema 1 SJSE17 Hanna Meerveld Maria Stjernfeldt.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
Presentation Alumnstudie 2015 Examinerade från masterprogrammet i medie- och kommunikationsvetenskap JMK/IMS Birgitta Fiedler, Department of.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Fördjupning och examination av VFU
Aleris Bollnäs sjukhus avdelning 5
Coaching.
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Sociologi Introduktion.
Planering i matematikundervisning
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Action Learning.
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Adaptive comparative judgement (ACJ) för formativ bedömning
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic

KARIN KARLSSON VERICA VUCKOVIC PEER LEARNING En pedagogisk modell för handledning av sjuksköterskestuderande under verksamhetsförlagd utbilning i Psykiatri Skåne, Malmö

Peer Learning Teori Praktik VFU Vecksamhetsförlagd utbildning i Psykiatri Skåne Malmö

Peer Learning Att lära i sampel med jämbördiga Nyckelord Samverkan Stöd Reflektion Kritiskt tänkande Feedback

Vad är Peer Learning? ”People from similar social groupings who are not professional teachers helping each other to learn, and learning themselves, by teaching”. Topping K.J. (1996) Theeffectiveness of peer tutoring in further and higher educationn: A typology and review of the literature. Higher Education 32: ‏

Vad är Peer Learning? Jämlika studenter som inte är professionella lärare hjälper varandra att förvärva praktiska och teoretiska kunskaper genom att lära från varandra. Pedagogisk modell där fokus ligger på lärande inte undervisning. Topping K.J. (2005) Trends in Peer Learning. Educational Psychology Vol.25, No.6,pp

Vad är Peer Learning? Peer Learning processen: Kunskapsutbyte mellan studenter Handling Användning av nyförvärvda kunskaper och färdigheter Modifiering av den aktuella kompetensen Ny förståelse skapas Topping K,J. (2005) Trends in Peer Learning. Educational Psychology Vol.25,No.6,pp

Peer Learning internationellt Ssk studenter och handledare: Emotionellt stöd Kommunikation och samarbete Att dela på arbetsuppgifter Lärande genom handling och observation Chojecki et al (2010) Perception of a Peer Learning Approach to Pediatric Clinical Education. International Journal of Nursing Education Scholarhip. Vol.7, Issue 1, Article 39.

Peer Learning internationellt Ssk studenter: Vänskap och lärande under den kliniska utbildningen Överlevnadsstrategier Utveckling av praktisk kunskap Roberts D. (2008) Learning in clinical practice: the importance of peers. Nursing Standard. 23, 12,

Peer Learning internationellt Ssk studenter: Reflektion Självförtroende Självständighet Förståelse för klinisk verksamhet Secom J. (2006) A systematic review of peer teaching and learning in clinical education.

Peer Learning internationellt Ssk studenter och handledare: Samarbete Professionell utveckling Handledning Halse K. Hage A.M. (2006) An Acute Hospital Ward, Densely Populated with Students During a 12-Week Clinical Study Period. Journal of Nursing Education, Vol 45, No.4.

Peer Learning i Sverige Ssk studenter: Att känna sig säker Lärande Konkurrens Stenberg M. Carlson E. (2015) Swedish student nurses perception of peer learning as an educational model during clinical practice in a hospital setting – an evaluation study. BMC Nursing 14:48.

Sverige, Kanada, Australien och Storbritannien Malmö Psykiatriska klinik

Varför Peer Learning? Olika förutsättningar för studenterna att nå lärande mål Varierande möjligheter för studenten att träna praktiska moment i VFU beroende på handledare och placering Studenterna behöver träna problemlösning och reflektion i kliniska moment. Avlasta avdelningarna och handledarna

Strukturen för Peer Learning i Psykiatri Malmö 2 studenter, 1 handledare och 1 backupp handledare. Mål och planering för var och en student. Arbetsmaterialet (exempel på arbetsupp- gifter). Utgå från AsseCe formuläret.

Strukturen för Peer Learning Använda Peer –aktiviteter enligt förslag (anpassa efter verksamheten). Studenterna har gemensam reflektion efter varje arbetspass. Den första veckan är handledaren med men efterhand gör studenterna detta själva. Använda varandras resurs (studenter).

Utvecklingssamtal och slutbedömning görs individuellt. Veckan avslutas med gemensam reflektion tillsammans med handledaren. Reflektiv dagbok rekommenderas. Reflektion utgår från reflektionscykeln. Strukturen för Peer Learning

REFLEKTIONSCYKEL Beskrivning Vad hände? Värdering Vad var bra och vad var dåligt med erfarenheten? Analys Hur kan du förstå situationen? Slutsats Kunde du ha gjort något mera? Handlingsplan Vad skulle du göra om det händer igen? Känslor Vad tänkte och kände du? Gibbs 1988

Peer Learning i Psykiatri Malmö Förändring VT 2010 arbetsgrupp Pilot HT10 och VT11( pilot 1och 2) Implementering VT 11, HT 11 och VT 12 Pilot 16 studenter, 4 handledare Implementering 68 studenter, 36 handledare Utvärderingsenkät 17 frågor

Enkät Psykiatri Malmö Handledare och studenter Enkät med 17 frågor. Frågorna berörde : Peer Learning modellen, arbetsmaterialet, samarbete mellan studenterna, handledarnas funktion, sammarbete med adjunkt och frågade om de vill ha Peer Learning fler gånger. VAS skattning av ovanstående ingick.

Enkät Psykiatri Malmö Handledare och studenter 1 Hur upplevde du modellen? 2 Beskriv upplevda fördelar med modellen. 3 Beskriv upplevda nackdelar med modellen. Hur upplevde du arbetsmaterialet? Tips och råd till förbättringar och /eller nya övningar Hur upplevde du samarbetet med din medstudent? Hur upplevde du din handledare? Hur upplevde du ditt samarbete med din kliniska lärare? Skulle du vilja ha Peer Learning igen?

Resultat Använda varandra som resurs Stöd samtidigt som man stöttar Sporra varandra Man vågade mer Trygghet att vara två Att ställa frågor till varandra Man lär varandra/ser sina egna misstag genom kamraten Tydlig struktur skapar arbets- uppgifter Uppmärksammar fler saker Systematisk tillvägagångssätt Reflektera Karlsson K. Vuckovic V Peer Learning

Resultat Personkemi Inte använda Ni Mindre arbetsuppgifter för var och en Tidskrävande Karlsson K. Vuckovic V Peer Learning

Peer Learning i framtiden Handledare och studenter 3(1) 10(2) 5(2) 9(2) 12(3) 32(6) Karlsson K. Vuckovic V Peer Learning

TACK!