Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Samtala om böcker.
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Muntliga nationella prov i svenska
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att träna Läsförståelse
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Föräldramöte 12 september 2011
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Skolan, fantasin och bilderna
Mål och betygskriterier
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Anne-Marie Körling Till utlandsskolor Ht gråsugga.
SVENSKA.
Vi undersöker kraft och rörelse
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
How to learn a Second Language?
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Respekten för människan
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Idrottspsykologi.
Hur du tar hand om din kunskap
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Den viktiga konsten att tala
Berättande text.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Kommunikationsprocesser
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkomna till styrd helpdesk
Lära för livet!.
Textlösa bilderböcker
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Kroppsspråk, röst och artikulation
Planering november – kurs D Tema kultur
Svenska – skriva berättelser
Berättande text.
Etik- planering.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Måndag den 5 februari 2018.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Helhet och allsidighet
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen

V å r f ö rm å ga att ber ä tta g ö r det m ö jligt att reflektera ö ver livet och inte bara vara i engagerad i det. - Katherine Young

Ur läroplanen för svenska Eleverna ska få tilltro till sin språkliga förmåga Eleverna ska få uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Eleverna ska träna muntligt berättande. Veta hur gester och kroppsspråk påverkar framställningen. Eleverna ska tränas i språkliga strategier för att minnas och lära. Olika texter bl. a sagor och myter.

Muntligt berättande i undervisningen

Berättargenrer Fantasi/Improvisation Traderade berättelser – tradition Berättelser ur livet

Narrativitet i tre nivåer Tänkande Kommunikation Undervisningsform

Comenius “ En god talare eller diktare undervisar, griper och roar p å samma g å ng, fast detta ä r tre olika saker. ”

Vad är muntligt berättande? Berättelsen Början - mitten med en handling - slut. Temporalitet Kausalitet Koherens Plot - intrig Berättandet Möte Kontroll - talutrymme Gemenskap Kroppsspråk Närvaro i rum - här Närvaro i tid - nu

Gna Know Knowledge Kunna Kunskap Gnarus Narrate Narrativ ”Berätta”

Språkutveckling We seek causality - Jerome Bruner - Sammanhang Goda lyssnare - narrativt sätt att tänka – förstå Utvecklar fantasin - Einstein Väcker berättarlust Lätt att minnas – berättarstrukturer Delaktighet Rösten – närvaron Förebild

Grupp och person Gemensamma upplevelser Respekt – får någonting av berättaren Berätta minnen - individer i grupp Lugn – närvaro Lyssnande klimat

Enkla tips när du berättar I Mötet i fantasin Möt lyssnaren – du har ansvar för berättelsen ”Tro” på din historia då gör lyssnaren det också. Lev dig in i historien. Lek med fantasin och framkalla inre bilder. Jämför med något i din och lyssnarens gemensamma verklighet. Berättande är mer än ord Använd kroppen. Gör det som känns naturligt. Inte teater. Då ser dom bara dig i värsta fall och inga inre bilder. Rösten – pauser, gestaltning, tempo, volym. Ögonkontakt!

Enkla tips när du berättar II Annat att tänka på Undvik långa beskrivningar. Kul att läsa men inte att lyssna på. Muntligt berättande bygger på händelser. Bekymra din inte över språket. Oron för det gör berättelsen platt. Sträva mot naturlighet. Läs inte! Försök inte att återskapa den skrivna texten exakt utan sätt liv i den genom att berätta den med egna ord.

Lärande Minne Mening Motivation

Tre sätt att gå vidare med berättelsen Samtal Illustration Nav

Frågor på berättelsen Berätta Låt eleverna skriva frågor och en höjdpunkt. Ordna frågorna t ex tidsordning, olika ämnesområden. Identifiera smala, breda och djupa frågor. Svara på frågor: a) Svara på fakta frågor och ge eleverna ett häfte med både frågor och svar. b) Förbered en lektion att svara på frågor som kräver viss fördjupning. c) Diskutera frågor av öppen karaktär utan rätt eller fel svar ofta etiska.

Ur läroplanen Språk är människans främsta redskap för att: tänka kommunicera lära

Ur läroplanen Genom språket: utvecklar människor sin identitet uttrycker känslor och tankar förstår hur andra känner och tänker.

We tell stories, we listen to stories, and we create stories. We have to. If we did not we would not be human. We tell stories, we listen to stories, and we create stories. We have to. If we did not we would not be human. J P Lewis 2006

Vid slutar med att börja… كان ياما كان یک زمانی Era una vez Bilo jednom Ethoa lethoa Bir warmus bir yakmus Once upon a time Det var en gång