VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
ATT UTVECKLA KOMPETENS I VAD SOM SKA BEDÖMAS OCH HUR Martina Lundström universitetsadjunkt LTU och pedagogista i Piteå kommun.
Exempel utifrån ett antal målområden
Systematiskt kvalitetsarbete 2012/2013
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
En reviderad läroplan för förskolan
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Förskolan Lokala arbetsplan.
Naturvetenskap och teknik i förskolan
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Ett temainriktat arbetssätt
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Läroplansnätverk förskola
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkommen till Verksamhetstyrelsen i Sävast!
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Ett Arvsfondsprojekt i Åre kommun Målgrupp är alla barn1-9 år + deras personal.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
VERKSTAN PÅ LILLSTIMMET AKTIONSFORSKNING 07/08. AKTIONSFORSKNING LILLSTIMMET Skapande verksamhet VAD VI GÖR Promenad Sångsamling Hallen Blöjbyte Fri lek.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Välkomna till styrd helpdesk: Språk & kommunikation 28/
Lustfylld och meningsfull matematik i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Styrd helpdesk Normer och Värden
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Utveckling och lärande
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet

I mycket hög grad (8)I hög grad (6)Tillräcklig (4)Inte tillräcklig (2) Normer och värden Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar öppenhet, respekt, solidaritet och ansvar, förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra, sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen, förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av social bakgrund och oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning, och respekt för allt levande och omsorg om sin närmiljö. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt och långsiktigt med normer och värden där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med normer och värden sker systematiskt både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med normer och värden sker kontinuerligt och i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med normer och värden vilar genomgående på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt utifrån aktuell forskning. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för normer och värden. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av normer och värden används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med normer och värden där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med normer och värden sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med normer och värden sker kontinuerligt och i samarbete med hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med normer och värden vilar genomgående på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för normer och värden. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av normer och värden används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar med normer och värden där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med normer och värden sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med normer och värden sker i samarbete med hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med normer och värden vilar huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera och följa upp varje barns utveckling och lärande utifrån målen för normer och värden. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av normer och värden används i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande. Förskolans pedagoger arbetar med normer och värden vid enstaka tillfällen där barngruppen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med normer och värden sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med normer och värden informeras till hemmen vid enstaka tillfällen. Arbetet med normer och värden vilar endast på erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande men inte utifrån målen för normer och värden. Resultatet av dokumentationen av normer och värden används inte i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

I mycket hög grad (8)I hög grad (6)Tillräcklig (4)Inte tillräcklig (2) Utveckling och lärande Språk och kommunikation Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld, utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv, utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra, utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner, utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa, Förskolans pedagoger arbetar systematiskt och långsiktigt med språk och kommunikation där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med språk och kommunikation sker systematiskt både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med språk och kommunikation sker kontinuerligt och i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med språk och kommunikation vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt utifrån aktuell forskning Förskolans pedagoger arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för språk och kommunikation. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av språk och kommunikation används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med språk och kommunikation där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med språk och kommunikation sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med språk och kommunikation sker kontinuerligt och i samarbete med hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med språk och kommunikation vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för språk och kommunikation. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av språk och kommunikation används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar med språk och kommunikation där varje barn ges möjlighet att utvecklas utifrån målen. Arbetet med språk och kommunikation sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med språk och kommunikation sker i samarbete med hemmet vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med språk och kommunikation vilar huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera och följa upp varje barns utveckling och lärande utifrån målen för språk och kommunikation. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av språk och kommunikation används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Förskolans pedagoger arbetar med språk och kommunikation vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med språk och kommunikation sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med språk och kommunikation informeras till hemmen vid enstaka tillfällen. Arbetet med språk och kommunikation vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande men inte utifrån målen för språk och kommunikation Resultatet av dokumentationen av språk och kommunikation används inte i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

I mycket hög grad (8)I hög grad (6)Tillräcklig (4)Inte tillräcklig (2) Utveckling och lärande Matematik Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring, utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar, utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp, utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang, Förskolans pedagoger arbetar systematiskt och långsiktigt med matematik där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker systematiskt både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med matematik sker kontinuerligt och i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med matematik vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt utifrån aktuell forskning. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för matematik Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av matematik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med matematik där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med matematik sker kontinuerligt och i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med matematik vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för matematik. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av matematik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar med matematik där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med matematik sker i samarbete med hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med matematik vilar på huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera och följa upp varje barns utveckling och lärande utifrån målen för matematik Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av matematik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Förskolans pedagoger arbetar med matematik vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med matematik informeras till hemmen vid enstaka tillfällen. Arbetet med matematik vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande men inte utifrån målen för matematik Resultatet av dokumentationen av matematik används inte i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

I mycket hög grad (8)I hög grad (6)Tillräcklig (4)Inte tillräcklig (2) Utveckling och lärande Naturvetenskap och teknik Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra, utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen, utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap, utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar, utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap Förskolans pedagoger arbetar systematiskt och långsiktigt med naturvetenskap och teknik där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med naturvetenskap och teknik sker systematiskt både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med naturvetenskap och teknik sker kontinuerligt och i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med naturvetenskap och teknik vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet utifrån aktuell forskning. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för natur o teknik Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av natur o teknik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med naturvetenskap och teknik där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med naturvetenskap och teknik sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med naturvetenskap och teknik sker kontinuerligt och i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med naturvetenskap och teknik vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för normer och värden. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av natur o teknik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar med naturvetenskap och teknik där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med naturvetenskap och teknik sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med naturvetenskap och teknik sker i samarbete med hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med naturvetenskap och teknik vilar på huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera och följa upp varje barn utveckling och lärande utifrån målen för normer och värden. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av natur o teknik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Förskolans pedagoger arbetar med naturvetenskap och teknik vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med naturvetenskap och teknik sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med naturvetenskap och teknik informeras till hemmen vid enstaka tillfällen. Arbetet med naturvetenskap och teknik vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande men inte utifrån målen för normer och värden. Resultatet av dokumentationen av natur o teknik används inte i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

I mycket hög grad (8)I hög grad (6)Tillräcklig (4)Inte tillräcklig (2) Utveckling och lärande Lek Mål : Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama, utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära, Förskolans pedagoger arbetar systematiskt och långsiktigt med lek där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med lek sker systematiskt både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med lek sker kontinuerligt och i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med lek vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet utifrån aktuell forskning. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för lek. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av lek används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med lek där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med lek sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med lek sker kontinuerligt och i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med lek vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för lek. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av lek används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar med lek där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med lek sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med lek informeras till hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med lek vilar huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera och följa upp varje barn utveckling och lärande utifrån målen för lek Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av lek används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Förskolans pedagoger arbetar med lek vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med lek sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med lek informeras till hemmen vid enstaka tillfällen. Arbetet lek vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande men inte utifrån målen för lek Resultatet av dokumentationen av lek används inte i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

I mycket hög grad (8)I hög grad (6)Tillräcklig (4)Inte tillräcklig (2) Utveckling och lärande Skapande Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama, utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande, Förskolans pedagoger arbetar systematiskt och långsiktigt med skapande där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med skapande sker systematiskt både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med skapande sker kontinuerligt och i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med skapande vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet utifrån aktuell forskning. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för skapande. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av skapande används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med skapande där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med skapande sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med skapande sker kontinuerligt och i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med skapande vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för skapande. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av skapande används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar med skapande där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med skapande sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med skapande informeras till hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med skapande vilar huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera och följa upp varje barn utveckling och lärande utifrån målen för skapande Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av skapande används i vidare planering för varje barn utveckling och lärande. Förskolans pedagoger arbetar med skapande vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med skapande sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med skapande informeras till hemmen vid enstaka tillfällen. Arbetet med skapande vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande men inte utifrån målen för skapande Resultatet av dokumentationen av skapande används inte i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

I mycket hög grad (8)I hög grad (6)Tillräcklig (4)Inte tillräcklig (2) Utveckling och lärande Kultur Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar utvecklar sin identitet och känner trygghet i den, utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga, känner delaktighet i sin egen kultur och utvecklar känsla och respekt för andra kulturer, utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt ta ansvar för gemensamma regler, som har ett annat modersmål än svenska utvecklar sin kulturella identitet och sin förmåga att kommunicera såväl på svenska som på sitt modersmål. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt och långsiktigt med värdegrund där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med kultur sker systematiskt både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med kultur sker kontinuerligt i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med kultur vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet utifrån aktuell forskning. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för kultur Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av kultur används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med kultur där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med kultur sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med kultur sker kontinuerligt och i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med kultur vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för kultur. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av kultur används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar med kultur där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med kultur sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med kultur informeras till hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med kultur vilar huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera och följa upp varje barns utveckling och lärande utifrån målen för kultur Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av kultur används i vidare planering för varje barn utveckling och lärande. Förskolans pedagoger arbetar med kultur vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med kultur sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med kultur informeras till hemmen vid enstaka tillfällen. Arbetet med kultur vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande men inte utifrån målen för kultur Resultatet av dokumentationen av kultur används inte i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

I mycket hög grad (8)I hög grad (6)Tillräcklig (4)Inte tillräcklig (2) Barns inflytande Mål: Förskolan ska sträva efter att varje barn Utvecklar sin förmåga att uttrycka tankar och åsikter och därmed få möjlighet att påverka sin situation, Utvecklar sin förmåga att ta ansvar för sina handlingar och för förskolans miljö, Utvecklar sin förmåga att förstå och att handla efter demokratiska principer genom att få delta i olika former av samarbete och beslutsfattande. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt och långsiktigt med barns inflytande där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med barns inflytande sker systematiskt både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med barns inflytande sker kontinuerligt i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med barns inflytande vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet utifrån aktuell forskning. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för barns inflytande. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av barns inflytande används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med barns inflytande där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med barns inflytande sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med barns inflytande sker kontinuerligt och i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med barns inflytande vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för barns inflytande. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av barns inflytande används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans pedagoger arbetar med barns inflytande där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med barns inflytande sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med barns inflytande informeras till hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med barns inflytande vilar huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera och följa upp varje barns utveckling och lärande utifrån målen för barns inflytande Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av barns inflytande används i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande. Förskolans pedagoger arbetar med barns inflytande vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med barns inflytande sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet barns inflytande informeras till hemmen vid enstaka tillfällen. Arbetet med barns inflytande vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans pedagoger arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande men inte utifrån målen för barns inflytande Resultatet av dokumentationen av barns inflytande används inte i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande.

Riktlinjer för bedömning Vem bedömer? Förskolechef tillsammans med förskolans pedagoger bedömer utifrån underlaget. Vilka förskolor ska bedömas? Samtliga förskolor bedöms. När görs bedömning? En gång om året görs bedömning för sammanställning på varumärke och koncernnivå. Slutet av maj/början av juni. Vad bedöms? Samtliga 8 områden bedöms varje år. Hur görs bedömningen? Samtliga kriterier för en nivå måste vara uppfyllda för att bli bedömd enligt denna. Dokumentation och sammanställning? Bedömningen dokumenteras i underlaget nedan. Bedömningen skickas till kvalitetsansvariga som i sin tur skickar sammanställt resultat till kvalitetsansvarig på AcadeMedia. Stöd? Ordlista skapas som underlag för bedömning. Vad betyder aktiv, långsiktig, systematisk, varje barn etc?

Funktionell Kvalitet Förskolan MålBedömning Normer och värden Utveckling och Lärande - Matematik Utveckling och Lärande - Språk och Kommunikation Utveckling och Lärande - Naturvetenskap och Teknik Utveckling och Lärande - Skapande Utveckling och Lärande - Lek Utveckling och Lärande - Kultur Barns Inflytande Funktionell kvalitet förskolan Förskolan: