Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Webbtidbokning innebär att mottagningen låter invånaren boka, av- eller omboka en tid direkt i journalsystemets.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lathund för administratörer  Stadiumteamsales.se, hur man beställer.
Advertisements

Marlene Nordhage QR-KODER Det finns många möjligheter med att använda sig av QR-koder i förskola och skola. En QR-kod är en avskanningsbar kod som kan.
Lathund för domarrapportering i fogis Innan match 2 Lagen lämnar två exemplar av sin domarrapport till domaren. Rapporten skall innehålla laguppställningar.
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Beställningsguide allergikost Saffron detaljerad Datum och version nr: 1.
Region Östergötland Utbildning E-frikort
Hur man använder EasyWorship del 1
Information om datasystem för vård och omsorg
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
Mina vårdkontakter blev 2015……
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Visning av webbtidboken i Cosmic via Mina vårdkontakter
Gymnasievalet på internet
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Lärarstöd för att använda 1177.se
Södermanlands Domarkommitté
Tankningsrapport Panel-PC
Ny DEP-relaterad funktionalitet i Ustart
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Att ansluta sig till en avdelning.
Arbetstidsrapportering Panel-PC
P-05 Föräldramöte
Användargränssnitt COSMIC R8.1.
Personcentrerade E-tjänster
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Webbtidbokning Designa användning
Tips när verksamheter startar sina piloter
SPOR PROM lösningsförslag Magnus Mickelsson, Systemarkitekt UCR magnus
Min översikt COSMIC R8.1.
Ändring av registrering vid fullbetalande
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Användarguide Torslanda HK F-03
Min översikt COSMIC R8.1.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen fyrbodal.indra2.se
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Registrera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Hur svårt kan det vara att boka tider på nätet
Ifyllande av personlig tidbok
PS-Självservice Manual Medarbetare Visma Window Support
Diagnos och delaktighet
Webbtidbokning – nu kör vi igång!
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Hur man gör för att boka HSO’s lokaler i allaktivitetshuset
Lathund-Ladok Hantera mallar för intyg
Ersättningskollen.
Guide till Fristående tidbok
Mobil incheckning och betalning
Att boka tvätt i Zenit. OBS
Att boka cykel i Zenit kalender.
Välkommen till visning av
Ärendetyper Visning av de olika frågor du kan lägga till i ett formulär.
1177 Vårdguidens e-tjänster Halland
Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster
Information om anmälan till PREMIUM-kurser på Mälardalens högskola
I Anteckningarna finns kommentarer till bilderna.
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Skapa nyhet på OL-hemsidan
Infoträff för 1177 Vårdguidens tjänster Välkommen!
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster

Webbtidbokning innebär att mottagningen låter invånaren boka, av- eller omboka en tid direkt i journalsystemets tidbok via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Invånarens bokning visas sedan för vårdpersonalen i tidboken. Mottagningen styr vilka tider som ska synas och vad de ska heta. All hantering av tider och tidstyper görs i journalsystemet. Mottagningen väljer själva vilka möjligheter invånaren ska ha: –Boka en ny tid direkt –Se sin bokade tid, samt av- eller omboka tid direkt Vad är webbtidbokning?

Invånaren väljer att boka, eller av/omboka tid direkt hos viss en mottagning, antingen genom att klicka på e-tjänsten på mottagningens öppna informationssida på 1177.se eller efter att ha loggat in och sökt fram mottagningen.

1177 Vårdguidens e-tjänster är anslutet till den nationella tjänsteplattformen. Tidbokningssystemen ansluter också till den nationella tjänsteplattformen, ibland via en regional tjänsteplattform. När invånaren använder webbtidbokningen på 1177 Vårdguiden ställer e-tjänsten en massa frågor till tidbokningssystemen, via tjänsteplattformen och nationella tjänstekontrakt. Exempel på sådana frågor finns på nästa sida. Beroende på svaren från tidbokningssystemen visas olika fält och värden upp för invånaren som vill se eller boka en tid. Hur fungerar det?

Verksamhetsreglerna för tidbokningen finns i tidbokningssystemet. De frågor 1177 Vårdguidens e-tjänster ställer är t ex: –”Vilka bokade tider har person X på mottagning Y?” –”Går den här bokade tiden att boka av? Eller om? Eller både av- och omboka?” –”Vilka tillgängliga datum och tider finns det att boka?” –”Får den här personen boka just den här tiden?” –”Ska personen ange något skäl till besöket eller ombokningen?” –”Vilka olika slags tider går att boka på den här mottagningen?” –”Kan den här tiden bokas om till någon annan mottagning, i så fall vilken/vilka?” –…osv Begäran om att boka/avboka/omboka en tid skickas till tidbokssystemet och 1177 Vårdguiden visar direkt för invånaren om det gick bra eller ej.

Exempel på hur tjänsterna ser ut för invånare finns på Invånarens gränssnittInvånarens gränssnitt Exempel finns även på de följande bilderna Hur ser det ut för invånaren?

Allra först visas en villkorstext. Texten anges av mottagningens administratör. Vissa tidbokssystem gör det möjligt att vid nybokning välja att boka tid på annan mottagning än den man gått in på. I sådana fall finns det en meny här där invånaren väljer vilken mottagning hen vill boka tid på. Nybokning

Efter att ha läst villkorstexten väljer invånaren typ av tid, dag och tid. Vilka typer av tider som visas och vad de heter ställer man in i vårdens tidbokningssystem. Den första dagen med bokningsbara tider visas automatiskt, men man kan byta dag i kalendern. Fältet där man anger besöksorsak visas om tidbokssystemet begär att invånaren ska fylla i orsak.

När man valt en tid och fyllt i anledning till besöket visas en sammanfattning av den valda tiden. En eventuell informationstext från tidbokningssystemet visas upp vid ”Övrigt” i sammanfattningen. Invånaren bekräftar att hen vill boka tiden och tidbokssystemet kontrollerar att bokningen kan genomföras.

Om allt gick bra visas en bekräftelse direkt på skärmen för invånaren. Hen får även en kopia på bekräftelsen i sin inkorg hos 1177.se. Om invånaren så önskar kan hen nu skapa en egen påminnelse om tiden för att få ett mail och sms dagen innan besöket.

De tider som är bokade av invånaren själv via webbtidbokning visas när hen klickar på tjänsten för att se och boka om/av tider på en mottagning. I vissa fall visas även tider som bokats av vården, om det är inställt så i tidbokningssystemet. Om knapparna för att Omboka eller Avboka ska visas eller ej beror på hur det är inställt i tidboknings- systemet, det kan t ex variera mellan olika tidstyper eller hur nära inpå den bokade tiden man är. Se bokade tider

Om invånaren klickar på Omboka visas först en villkorstext, precis som vid nybokning. I nästa steg får invånaren välja en dag och en tid, som vid nybokning. Till sist skriver invånaren en kommentar till ombokningen, ser en sammanfattning och bekräftar ombokningen. Om ombokningen gick bra visas en bekräftelse direkt och samma bekräftelse skickas även till invånarens inkorg hos 1177 Vårdguiden. Ombokning

Om invånaren klickar på Avboka visas först en villkorstext, precis som vid nybokning. I nästa steg skriver invånaren en kommentar till avbokningen och bekräftar att tiden ska avbokas. Om avbokningen gick bra visas en bekräftelse direkt och samma bekräftelse skickas även till invånarens inkorg hos 1177 Vårdguiden. Avbokning

Exempel från systemet TakeCare. För varje tidstyp görs inställningar, t ex om tiderna ska kunna bokas av patienter eller bara vården, och om patienten ska kunna se och avboka de tider vården bokar in. I tidbokningsystemet några exempel När patienten själv bokat en tid syns det i kalendern, man kan se att den är bokad via webben och läsa patient- kommentaren.

En avbokad tid visas som ett kryss i kalendern. På en ombokad tid kan man läsa både den ursprungliga patientkommentaren och kommentaren till ombokningen.

Exempel från systemet Fristående tidbok Man lägger in de tider som invånare ska kunna boka på webben. Först skapas olika tidstyper. För varje tidstyp görs inställningar, t ex om bokningsorsak ska anges eller om den bara ska kunna bokas av en viss åldersgrupp. Schemaläggaren skapar ett schema med de olika tidstyperna. Bokningslistan visar sedan alla tider som kan bokas av invånaren själv eller av tidsbokaren på mottagningen. I tidbokningsystemet några exempel