1 NVF-Temagrupp B: Handikappfrågor. 2 Vad är Temagrupp B?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LRF LRF är en intresse- och företagarorganisation för alla om äger eller brukar jord, skog och trädgård och för deras gemensamma företag inom lantbrukskooperationen.
Advertisements

Brukarfokus i biståndshandläggning
För mycket salt i maten – dags att agera!
Vilken riktning och hurudana tjänster ?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Vad säger WHO? Birgitta Brännström Forss Kristianstads kommun
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Internationell mobilitet
Handikappolitikens två kungsvägar  Stärka den enskilda människan (Hälso- och sjukvårdens aktörer och handikappförvaltningen)  Skapa tillgänglighet i.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
NVF Fordon och Transporter Mårten Johansson, ordf Sveriges Åkeriföretag Johan Granlund, sekr Vectura NVF Fordon och Transporter.
Intressenter OL108A.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
- Det nye programmet for det nordiske språksamarbeidet innen NMR
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Tillsammans räddar vi liv
”0-vision” Miljöutskottet Transporter ska inte leda till allvarlig skada på människor eller miljö (Nasjonal transportplan , norske transportetatenes.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
Mål för Biennial Goals 2014 – 2016 Living up to our mission Conviction – Commitment – Courage Proposals presented and voted on at the ZI 2014.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
- aktiva och delaktiga medborgare Det goda livet.
 Vad innebär jämställdhet?  Jämställdhet i regionala systemanalyser  Jämställdhet i åtgärdsplaneringen Jämställdhet och investeringsplaneringen.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Biennial Goals 2014 – 2016 Living up to our mission Conviction – Commitment – Courage Proposals presented and voted on at the ZI 2014 Convention Zonta.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Personalpolitisk inriktning
Februari 2015 Friskis&Svettis - Tracking. Totalt – 7 mätningar (2014: Jan/Mar/Maj/Juli/Sep/Nov och 2015: Jan)
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
Tillgänglighet som diskrimineringsgrund Regionjurist: Sanna Othman
Internationella avdelningen (IA) Energimarknadsrådet 6 maj 2015 Petra Lindmark, Internationell samordnare och analytiker Caroline Törnqvist, Avdelningschef.
Nämndplan 2015.
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
Nordiskt vägforum NVF Kompetens utan gränser Juli /23.
NVF 21 Seminarium , Tytti Viinikainen 1 NVF-Temagrupp B: Handikappfrågor.
NORDISK ARBETSPLATSSTUDIE 2015 NCC Norden
Udvalg 51 Miljø Dagsorden for første møde i det danske udvalg: Velkomst NVF generelt Præsentationsrunde af medlemmerne (10 min. pr. person) Virksomhedsplan.
Vad är energisäkerhet? Populärt som begrepp efter 1970-talets ”oljekriser” Ursprungligen fokuserat på importberoende och dess påverkan på geopolitik International.
Målbild….29/8 Ett aktivare Östergötland;
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Pirkanmaan ELY-keskus, tekijän nimi Tillgänglighet för alla NVF Drift och Underhåll, Sommarmöte/ Nådendal, Erika Helin, Närings-, trafik- och.
HFS – nätverkets grundidé Margareta Kristenson Professor/överläkare i socialmedicin Linköpings universitet/Region Östergötland Nationell koordinator för.
Säkerhet på väg vid vägarbete Presentation av deltagarna SVERIGEFINLANDNORGEDANMARKISLAND Jan SalkertAnders ÖstergårdMarita BirkelandLars BoletÁsbjörn.
Dagordning Arbetsområdena Genomgång av mötesplan Leveranser Tidplan.
Kompetens utan gränser
Lärdommar från tidigare NVF arbete Forsätt utnyttja delegaternas gigantiska kontaktnät Fortsätt med spännande seminarier Förbättra reklamen för de.
Arbetsområde: Utvecklande av ett miljövänligt vägtrafiksystem.
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
NVF ”kick off” möte i Reykjavik 4-5 september 2008
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Heby kommuns kvalitetspolicy
Omställningen av hälso- och sjukvården
IAEG-SDG Arbetsgrupp för geodata
IBIC/ICF Digital delaktighet Öppna jämförelser
Gränsöverskridande infrastrukturplanering - äntligen verkstad?
Förhållningssätten.
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Patrik Lindfors kommunikationsdirektör Finsk-svenska handelskammaren
Presentationens avskrift:

1 NVF-Temagrupp B: Handikappfrågor

2 Vad är Temagrupp B?

3 Medlemmar från Sverige (ordförande Margitta Schelin & sekreterare Wolfgang Liepack) från Finland från Norge 2 från Danmark 1 från Island 1 från Färöarna Representerar vägmyndigheter, konsulter, kollektiv- trafiken, högskola, kommuner, hjälpmedelsråd- givning, handikapporganisationer

4 NVF:s vision: Kompetens utan gränser Temagrupp B:s vision: Alla skall komma fram! Mål: Senast år 2008 arbetar alla nordiska utskott med handikappfrågor

5 Arbetsområden Tydliggöra handikappfrågorna och integrera dem i samtliga utskotts arbeten Verka för att öka intresset för arbetet med handikappfrågor i de nordiska länderna Temagruppen skall avvecklas när handikappfrågorna är integrerade, dock senast 2008

6 Koordineringsansvar för utskotten 12 Wolfgang Liepack SE 13 Tytti Viinikainen FI 21 Tytti Viinikainen FI 22 Åsa Enberg FI 23 Jan Moberg SE, Roger Johansson SE 31 Jan Moberg SE 32 Jan Moberg SE 33 Björn Kåre Steinset NO 41 Jens Pedersen DK, Mogens Möller DK 51 Astrid Eide NO 52 Roger Johansson SE, Bente Skjetne NO 53 Jens Pedersen DK Tema A Åsa Enberg FI

7 Temagrupp B är en Värderingsgrupp! - resurser INSIKT - vilja åtgärd - KUNSKAP

8 Varför handikappfrågor?

9

10 "Universal design" -principen Temagruppen vill bidra till att vägtransportsystemet får en universell design/utformning Det innebär att - produkter, - kommunikationsmedel, - byggnader - fysiska miljöer utformas på ett sådant sätt att det i största möjliga grad kan användas av alla människor i alla åldrar och med olika färdigheter, utan behov av anpassning eller speciell utformning. Universell design/utformning är till nytta inte bara för funktionshindrade utan för alla.

11 Brukbarhetspyramiden Personlig assistanse/hjelpeteknologi Kan brukes med tilpassing Kan brukes av alle

12 Universal design Personlig assistanse/hjelpeteknologi Kan brukes med tilpassing Kan brukes av alle ”Universell utforming”

13 Handikappfrågor är en del av kundperspektiv Rörlighets- och transportbehov av de äldre, synskadade, hörselskadade, rörelsehindrade... MEN Varje människa är nästan 40% av sitt liv på något sätt "hindrade": som barn, med barnvagn, med bagage, med tillfälliga hinder, som äldre Dialog och samverkan med kunderna själva är viktigt!

14...och en del av trafiksystemsplaneringen Tillgänglighet måste behandlas tillsammans med den övriga samhällsplaneringen, TIDIGT i planeringsprocessen Mål: att skapa ett sådant samhälle där också de "svaga" grupperna har möjlighet att röra sig tillgängligt och säkert till service, arbetsplatser etc. Hela resekedjan är viktig! bostadshus -> gårdar -> närmiljö -> infrastruktur & underhåll -> trafikmedel -> hållplatser / parkering / stationer -> gångförbindelser -> ingång till byggnader (offentiga och kommerciella) Tillgänglighet = kvalitet även de minsta detaljerna spelar en viktig roll

15 Universal design i praktiken?... i vinterväghållning

16 Design av övergångsställen - hittar man över gatan?

17... och hinner man?

18... och är det möjligt att fara över kantstenen?

19 Tillgänglig ingång - eller inte?

20 Inte bara funktionshindrade och äldre

21 Tillgänglig kollektivtrafik

22 Trygghet och säkerhet påverkar också tillgänglighet

23 Handikapppolicy i transportsektorn i Norden

24 Finland Land Use and Building Act "The objective in land use planning is to promote the following, through interactive planning and sufficient assessment of impact: 1) a safe, healthy, pleasant, socially functional living and working environment, which provides for the needs of various population groups, such as children, the elderly and the handicapped...." The accessibility strategy for the transportation sector (published in 2003)

25 Norsk handikappolitikk o Regjeringen legger vekt på å skape et samfunn preget av aktiv deltakelse og full likestilling for alle o Strategien universell utforming skal forankres i regelverk, administrativ bevissthet og kompetanse på alle sektorområder

26 Dansk handicappolitik Den overordnede målsætning: er det tilgængelige samfund, hvor også handicappede har mulighed for at deltage i samfundslivet på lige fod med andre.

27 Sverige Vägverkets policy för handikappfrågor Syfte: Funktionshindrade har samma behov som andra av att kunna använda den fysiska miljön och samma rätt att använda den. Förhållningssätt: Vi skall genom samverkan och samråd skapa förutsättningar för funktionshindrades delaktighet och jämlikhet inom vägtransportsystemet undanröja hinder för funktionshindrade att använda vägtransportsystemet ställa krav på tillgänglighet från början, när fysisk miljö planeras, projekteras och byggs göra information och dokumentation tillgänglig stimulera alla aktörer att ta hänsyn till funktionshindrades behov av tillgänglighet inom hela vägtransportsystemet

28 Mera information om NVF och handikappfrågor?

29