Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
F ÖRÄLDRAMÖTE F04:7. B OO FF’ S VÄRDEGRUND Fotboll är en lagsport Respekt Socialt ansvar Stolthet Delaktighet.
Advertisements

Logga.
Hälsopedagogik- Vad är det ?
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Konsten att leda sig själv
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Förberedelser Syfte och mål
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Mental träning Mål & Motivation
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Psykologiska redskap.
IUP Individuell UtvecklingsPlan
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Vad är en ide´?.
Prestationsg lädje - OM KONSTEN ATT MÅ BRA OCH PRESTERA VÄL Johan Plate Friskportarna Hallsberg 2013 Johan Plate.
Värmlands Handbollsförbund
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
LHC 98 ors spelidé 2010/11 Försvarszon
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Spelmodell 11-manna Vaksala SK P00
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Hälsofrämjande arbetsplats
Page Ledare VIK P04 Blå. Page Ledare VIK P04 Blå Utvecklingsmetodik R I K B Kommunikation och ansvar D Årsplanering och ekonomi.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
KURSDAG – 09.00Inledning – Reflektioner från Kursdag – 10.30Teori 3 – Fotbollsfys – fysisk träning inom ungdomsfotbollen – 11.00Fika.
Agenda Välkomna Föräldrauppgift - Sven Vision/ Målsättning - Sven Säsongsplanering – Tobbe/Ylva Nivåanpassad fotboll - Sven Ekonomi/Lagledarefunktioner.
Hans Gartzell Välkommen till Målvaktstränarutbildning GÖTEBORG, November 2011 Hans Gartzell Certifierad målvaktstränarinstruktör.
F -01 Föräldramöte 20 November 2012 Välkomna!. BSK Dam – Vision F-01 Laget – Målsättning –Tema ”mitt bästa” Planering – Höst/vår Spelarutveckling Nivåanpassning.
VAD ÄR EN TALANG OCH VILKA ÄR TALANGER?. Fotbollsspelare som visar vilja och glöd för att utveckla sina fotbollsfärdigheter är de spelare som kommer nå.
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Så många som möjligt, så länge som möjligt.
Mental träning Hammarby IF F96. Vad är mental träning? Mental träning inbegriper allt från att kunna koncentrera sig, visualisera bilder inne i hjärnan.
Värmdö IF P-00 Spelidé. VIF P00 - Spelidé 1.Formation 2.Speluppbyggnad & etablering 3.Anfallsspel 4.Anfallsvapen 5.Försvarsspel ”Gott omdöme får man av.
TRÄNINGSLÄRA Våra kroppar är anpassade för ett liv i rörelse. Vad händer med våran kropp när vi rör oss för lite?
Föräldramötets agenda Föregående protokoll Träning 1. Uppföljning 2. Utvecklingssamtal 3. Planering för våren och försäsongsträningen 4. Mål för spelarna.
ÄAIK P03:BLÅ Lag & Spelarutveckling NIVÅANPASSNING.
Hur ska vi bli så bra som möjligt?? © 2009 LBK P96 – Spelarmöte ”Hur ska vi bli så bra som möjligt?” År 2009År 2013 ?? ?
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Rev 3 Jitex F01 Planering och målsättning säsongen 2012.
RÖDA TRÅDEN Att erbjuda så många barn, ungdomar och vuxna som möjligt att vara aktiva i Sköndals IK. ”Så många som möjligt, så länge som möjligt”. Sköndals.
SVERIGES LEDANDE UTBILDNINGSPLATTFORM INDIVIDUELL TALANGUTVECKLING
Träningsupplägg Samling, genomgång, gruppindelning 15 min
GOIF A och U lag 2010/2011.
Startelvan – Rågsved Martin Gustav Nick Rafael Eddy Jack Rahmat Nils
Göteborgs Ishockeyförbund
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Järfälla Basket P07 Föräldramöte 25/
Föräldramöte IF Lejonet U12
PITEÅ HOCKEY.
Föräldramöte IF Lejonet U12
Det här är Sörhaga Alingsås Hockey! Verksamhetsplan
SPELSÄTT GEFLE IF F03 ANFALLSSPEL FÖRSVARSSPEL BOLLVINST BOLLFÖRLUST
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Kommunikationspolicy för MASK
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Individuell spelarutveckling Namn: ______________________________________ Kartläggning Långsiktigt mål med ishockeyn: _____________________________________________.
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Spelarutbildningsplan
Kost och träning! Balans Stress
NOLLTOLERANS I UPPLAND
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
SoL övningskompendie Tema: Speluppfattning
Uppvärmning totalt 30 min.
MASTERPLAN FOTBOLL
Presentationens avskrift:

Individuell Spelarutveckling

Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål på kort sikt o Tillsammans komma fram till vägen fram för att nå målen o Behövs stöd, i så fall vilket o Prioritera utvecklingsmålen, jobba med två till tre mål

Att utvärdera sig själv - Att förstå och analysera sig själv är vägen till framgång Tid till eftertanke och analys, hur många gånger spelar ni matchen? Man är oftast sin egen största kritiker o Det som inte funkar har en tendens att ta stor plats Vad är dina styrkor o Det är styrkorna som gör att du kommer att lyckas Vad är dina utvecklingsområden Hur ska jag jobba för att utveckla mina styrkor Hur ska jag jobba för att utveckla mina svagheter Jag tar ett eget ansvar för min utveckling Ledare och övrig omgivning stöttar och ger mig förutsättning för att lyckas

Individuell spelarutveckling Namn: ______________________________________ Kartläggning Långsiktigt mål med ishockeyn: _____________________________________________ ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 1.Gå igenom område för område och fundera på hur tillfredsställande respektive område är för att uppnå ditt långsiktiga mål. T.ex. i område “Livsstil”. Hur tillfredsställande är din sömn, din kost, dina fritidssysselsättningar för att nå ditt mål? 2.Markera hur tillfredsställande respektive område är genom att fylla i varje område. Hjulets mittpunkt är 0 procent och ytterkanten är 100 procent. Om du t.ex. skattar att du behöver förbättra din styrka mycket kanske du endast fyller i 20 % av den tårtbiten. Om du däremot tycker att du inte behöver arbeta så mycket med att förbättra din styrka kanske du fyller i 80 % av den tårtbiten.

Områden LIVSSTIL t.ex. sömn, kost, fritidssysselsättning SOCIALT t.ex. roll i laget, samspel med andra, Vänner inom och utanför hockeyn MENTALT t.ex. attityd, motivation, Nervositet, självkännedom, koncentration FYSISKT t.ex. styrka, smidighet, Rörlighet, kondition(ork) balans TEKNISKT t.ex. puckhantering ”mjuka händer”, passning, skott, skridskoåkning STRATEGISKT t.ex. kreativitet, lagtaktik, Spelförståelse, rollförståelse

Utvecklingsområden Bryt ner varje tårtbit i mindre utvecklingsmål. Ett bättre skott är exempel på ett utvecklingsmål inom tårtbiten Tekniskt, behålla koncentrationen är ett exempel på utvecklingsmål inom tårtbiten Mentalt osv. TårtbitUtvecklingsmålLivsstil _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ _____________________________________________________________ Socialt Mentalt Strategiskt Tekniskt Fysiskt

Vilka områden Vad påverkar din prestation o Fysiska förmåga o Tekniska förmåga o Strategiska förmåga o Mentala förmåga o Socialt (på och på sidan av ishockey) o Livsstil

Fysisk förmåga Styrka Smidighet Idrottsspecifik kondition Rörlighet Koordination Balans

Teknisk förmåga Passning Skott Puckhantering(mjuka händer) Skridskoteknik

Strategisk förmåga Spelförståelse Spelintelligens Rollförståelse Kreativitet Lagtaktik

Mentalt -Din hjärna styr din prestation Attityd Motivation Nervositet Självkännedom Koncentration Att hitta en rutin för att komma i balans inför och under träning och match. Optimal prestation Jag kommer snabbt tillbaka till balans = ett läge där jag presterar optimalt Hitta balans mellan anspänning och avspänning Bli herre över dig själv, ta kontroll över dina reaktioner

Socialt Vad är din roll i laget Hur samspelar du med andra Hur agerar du i prestationsläge och i avslappnat läge(on/off ice) Kompisskap/vänskap inom och utanför hockeyn

Livsstil Sömn Kost Fritidssysselsättning Balans skola, ishockey, övrigt

Individen utifrån Laget - Hur påverkas varje individ utifrån alla andra individer Alla stöttar och driver på varandra Stolta över sig själv och lagets sätt att spela Den som gör något bra hedras Den som gör misstag gör allt för att komma igen(studsa tillbaka), lagkompisar visar att de tror på honom och hjälper till att ta nya tag. Laget stöttar så jag kan ta kontroll i situationer där jag tappat balansen(ej i läge att prestera) och jag tar ansvar för att undvika sånt som påverkar laget negativt