ISO – certifikat Hinder eller möjlighet till bättre kommunikation?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Framgångsfaktorer för tillgänglighet
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Faktapass 3 – Studera/lära
Ett arbete med att etablera
Förbättrad livskvalitet och arbetssituation på Resmilans Servicehus
SET Social Emotionell Träning
en intervjuundersökning
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Processorienterat förbättringsarbete
Kjerstin Larsson Forskningsledare
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Erfarenheter av centraliserad studieadministration Eva Bäck HDa, Kassie Sundin HS.
Mattis Bergquist
Att förändra i förändring Emma Swanström, verksamhetschef, Aleris Hemtjänst.
Xxx skolans/universitetsförvaltningens miljöledningssystem Möte ÅÅMMDD
Modell för Utveckling av ledningssystem
Kjerstin Larsson Fil. Dr. FoU-ledare Fokus Kalmar
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
Replik AB Medarbetare som objekt ”Håller sig till spelplanen” Medarbetare som subjekt ”Kreativa tänkande medarbetare” Direktiv Rutiner Instruktioner.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Personalpolitisk plattform
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Energiledning Utbildningsblock inom projektet ENIG
Strategiska perspektiv på verksamheten
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Ansvarig för interna miljörevisioner, Göteborgs universitet. Miljöutbildning GU är både ISO14001-
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Personalpolitisk inriktning
Introduktion Södertörn Huddinge, Botkyrka, Södertälje, Salem, Nynäshamn, Tyresö, Haninge, Värmdö och Arbetsförmedlingen AMO 3 Vision Nyanlända bidrar med.
Finansiell samordning
Ledningssystem på 60 minuter
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Norrtälje Kommun - På väg. Fakta Norrtälje Kommun ca invånare ca invånare Sveriges största skärgårdskommun 1/3 av Stockholms län till ytan.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Medarbetarundersökning 2008
SSPMs mentorprogram inom Life Science
Miljöpolicy Mastec Stålvall konstruerar, utvecklar, tillverkar, monterar, testar, installerar och bidrar med fältsupport till utrustningar med avancerade.
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Presentation av ledningssystemet
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Din lön och din utveckling
Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Spridning av säkrare praxis
Kommunikationsprocesser
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Centrum för Förberedande Arbetsträning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Förhållningssätten.
Kommunikationsprocesser
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Introduktion till processen för balanserad styrning
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Presentationens avskrift:

ISO – certifikat Hinder eller möjlighet till bättre kommunikation?

Bakgrund Södertörns Fjärrvärme är ISO-certifierade Kvalité Arbetsmiljö Miljö Nästa steg Ständiga förbättringar !?

AFFÄRSIDÉ Vi ska tillgodose behovet av fjärrvärme och fjärrkyla i Huddinge, Botkyrka och Salem där det är praktiskt, miljömässigt och ekonomiskt lönsamt. MISSION Södertörns Fjärrvärme skapar energilösningar för ett bättre klimat. Vi driver anläggningarna på ett effektivt och miljöriktigt sätt. VISION Vi är det ledande företaget inom energi och energitjänster. Tillsammans med kunder och partners bygger vi långsiktiga, ekonomiska och miljömässigt bra energilösningar.

Frågeställningar Efter 6 år Omfattande system Långsam förändringstakt Attityder Sämre efterlevnad Stor variation mellan avdelningarna Hur skall vi kommunicera fördelarna med vårt kvalitetsledningssystem till personalen? Hur skall vi få personalen att känna ansvar för vårt kvalitetsledningssystem? Hur kan vi arbeta med ständiga förbättringar i hela organisationen?

Organisation

Verksamhetsprocessen

Bakgrund Varje process beskrivs i form av: Kvalitetsplaner Rutiner Instruktioner QB-dokument Processen löper på tvären över organisationen – Rutinen på avdelningsnivå process

Fallgropar Flöde/arbete i processer men rutiner & instruktioner i ”rör” Ledarskap – olika kompetens & personlighet Arenor för kommunikation mellan avdelningarna saknas Möten i form av information ej dialog Låg akademisk ”nivå” – hög teoretisk nivå på rutiner Utförare kontra författare ”Bokstavstro” ”Bestraffning” vid avvikelser Oklara roller – processägare/avdelningschefer Strikta strukturer – idéer stannar inom gränser

Lösningsförslag Skapa möjlighet till dialog i vardagen Se över mötesagenda och mötestruktur Frukostmöten (en gång per månad) – olika presentatörer Bjud in över avdelningsgränserna (byt chefer?) Illustrera processer/flöden Tidsplanera revisioner av dokument - lite i taget… Arbeta i grupper med utveckling Fokusera på framgångsfaktorer Belöna förenklingar Förklara syfte och möjligheter med kvalitetsledningssystemet

Förslag till nästa steg Se över kommunikationsplanen – med fokus på dialog! Bjud in en extern part att se över systemet (nya ögon) Prova ”chefsrotation” Bilda team/mötesplatser över avdelningsgränserna Utökat mandat till processägarna Våga förkorta och stryka! Uppmuntra återkoppling ”nerifrån” Våga titta utanför de egna ramarna – vad/hur gör andra? Mina idéer – vad tror ni, vad mer/annat kan vi göra? Läs gärna mer om kommunikation, ledarskap och organisationskulturer i boken Kommunikation i Organisationer av Heide, Johansson & Simonsson (Malmö, Liber)

Tack för att ni lyssnade!