Söndag 2 mars hur utmanande är det inte?! MATTEUSEVANGELIUM KAPITEL 9 FÖLJ JESUS.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Jesus möten Mark 2:13-17.
Advertisements

ISLAM 1,3 miljarder troende och världens näst största religion.
Missionsundervisning i skriftskolan Exempel på saker att ta upp under lektionerna om mission.
Ett förslag på arbetsgång
KRISTENDOMEN. PLANERING 1: Historia 2: Helig skrift 3: Speciella riter 4: Centrala gestalter 5: Gudssynen.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
U 2015:06 Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar Ungas väg in i samhället Inger Ashing – Nationell samordnare unga som varken arbetar eller.
HOSIANNA Hosianna, kommer från hebreiskan och betyder "rädda oss" eller "kom med hjälp!". Det är en hos judarna förekommande vädjan till konungar eller.
Jesus stressade inte -men han hann ändå.. Jesus var Gud och samtidigt människa. Han blev: Hungrig, trött, ledsen, arg och upprörd. Hungrig, trött, ledsen,
Inge Dahlenborg Arbetsterapeut inom primärvård. Mobilt Demensteam 50% Bakgrund Lokalt vårdprogram.
Hjärnan. Vill skapa mening – rätt reaktion Reflexer Söker efter samband Tolkar och fyller i När du ser en människa komma springande tolkar hjärnan det.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Empowerment i teori och praktik?
Evangeliets kraft 2.
Gud är alltid god Matteus 6:33, 7:7-11.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Religion - vad är det?.
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
De sju intelligenserna
Försoningsläran, kärleksbudskapet
”Dragan” Lagets envisaste tjej. Hon må vara lugn på utsidan, men inuti henne finns en kraft ingen motståndare vill möta. När hon bestämmer sig för en sak.
FRÅN MEDBEROENDE TILL MEDMÄNNISKA
Föreläsningar i SMGAO Jan-Olof Åberg
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Bön & tillbedjan.
Helgelse Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst.
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Renässansen, den Nya tiden
Att diskutera och argumentera!
Steg för livet
Läsförståelse.
Vägledande principer för socialtjänsten
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Religion.
- Geografi - Att studera helheten.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Kurs mindfulness Studenthälsan
Så styrs Sverige.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Barnkonventionen.
God Jul ? Du behöver inte vänta till Jul….
Ett fel på kvinnor.
En gemenskap som väcker förundran
Finska Missionssällskapets strategi
Det handlar inte om oss Markusevangeliet 1:32-39
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Riksdagen.
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Ta hand om dig själv.
Tips för det praktiska ledarskapet
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Om buden.
Om Tro.
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Kyrkan. Kyrkan Hej. Det är jag som skall visa er lite om vad kyrkan är för något om jag hinner.
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Söndag 2 mars hur utmanande är det inte?! MATTEUSEVANGELIUM KAPITEL 9 FÖLJ JESUS

matteusevangelium kapitel 9 9 Jesus fortsatte därifrån, och då han såg en man som hette Matteus sitta utanför tullhuset sade han till honom: ”Följ mig!” Och Matteus steg upp och följde honom. 10 När Jesus sedan låg till bords i hans hus kom många tullindrivare och syndare dit och lade sig till bords tillsammans med honom och hans lärjungar. 11 Fariseerna som såg det sade till lärjungarna: ”Hur kan er mästare äta tillsammans med tullindrivare och syndare?” 12 Han hörde det och sade: ”Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. 13 Gå och lär er vad som menas med orden: Barmhärtighet vill jag se och inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.”

Vad är frågan?

Fariséen i oss vill… … döma andra och upphöja oss själva … söka makt och människors beundran … dras till lagiskhet och bibelavguderi … ha kontroll

Vad är felet med religiösa/fariséistiska människor? Enligt Mark Driscoll 1. De är mer kända för vad de är emot än för, de är negativa och letar fel 2. De missar det stora perspektivet och fastnar i tämligen oviktiga detaljer 3. De tycker att alla andra ska bättra sig men omvänder sig inte själva, säger aldrig förlåt eller erkänner fel 4. De förenklar och citerar gärna bibelord som enkel lösning som manual och vill inte förstå att människors situation ofta är svår och att det krävs närvaro och känsla för att förstå och hjälpa 5. De vänder sig till redan troende istället, för icke-troende, de ”kidnappar” kristna för att kämpa emot andra kristna 6. De väljer att tala om människor inte med dem. Hellre en offentlig debatt än att reda ut sinsemellan 7. De blandar ihop principer och metoder, tycker att alla behöver praktisera principerna på samma sätt som de själva gör 8. De försöker förflytta fokus från det viktigaste uppdraget, de försökte kidnappa Jesu tid, kraft och glädje

5 områden som postmoderna människor brottas med: Tilliten Toleransen Sanningen Trasigheten Ensamheten

matteusevangelium kapitel 9 12 Han hörde det och sade: ”Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. 13 Gå och lär er vad som menas med orden: Barmhärtighet vill jag se och inte offer. Ty jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare.”