Vision 2020 ”Sveriges trevligaste klubb”. Inledning - så läser du bilderna - -s- - Vision 2020 är namnet på LGK:s långsiktiga verksamhetsplan. Bilderna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Innehåll Bakgrund Nya Visby BBK Övergripande mål Nyheter i Visby BBK
Advertisements

På väg! GK & GDF & SGF i samverkan. Inom Svensk golf finns SGF,GDF och Klubbar. Idag sker inte ett optimalt samarbete med spelaren i centrum… Vi vill.
Metodstöd.
Hammarö GK 2012.
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Därför spelar svensken golf: Motion och hälsa 76,3% Umgänge med familj och vänner 67,6%. Gillar golf som idrott 59% Förbättra mitt spel 49,6% Personlig.
SET Social Emotionell Träning
GUMBALDE GOLFKLUBB - JUNIORKOMMITTÉN BOX STÅNGA TELEFON: ”Goda exempel” Idrottskonferensen
GolfensNybörjarutbildning2007 På uppdrag av SGF:s Styrgrupp för nybörjarutbildningen & dess auktorisation Patrik Nilsson Utbildningsansvarig Hallands GDF.
Grönt Kort VARFÖR STARTADE PROCESSEN?  FM/FS  Revidering ett stark och bra koncept – Grönt kort - På väg till HCP  Anpassa efter golfens.
Sammanställning från Idrottsenkäten 2009 Totalt 344 svarande.
Vår Vision (version ). Vårt uppdrag Golfklubben skall ge medlemmar och gäster i alla åldrar och med skilda förutsättningar och ambitioner möjlighet.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
 Erbjuder alla orienterare tävlingsarrangemang med hög kvalité  Erbjuder klubbens alla medlemmar utvecklande, roliga och väl arrangerade träningar under.
?  ! BÄTTRE GOLF FÖR ALLA. HUR ÄR SAMARBETET I ”Bästa bättre GK”? STYRELSE/ANSTÄLLDA STYRELSE/ANSTÄLLDA STYRELSE/MEDLEM STYRELSE/MEDLEM MELLAN KOMMITTÉER.
Gumbalde GK 2 april 2010 Mentometer 15 deltagare varav 10 från arbetsgruppen.
aGolf Utveckling Sverige År Marknadsvärde x 4000 = minus 300 miljoner.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Utvecklingsarbete Start 23 februari 2010 Janne Christoffersson SISU.
Hur blir man världsbäst? Ledarutveckling och läget i Golfsverige 2006 Johan Kannerberg SGF Anders HammarströmSGF.
ÅLDERSGRUPPEN 11 ÅR HÖSTEN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Vad förväntar sig den egna föreningen och specialdistriktsförbundet (SDF)? Att sprida kunskap om idrotten Att sprida kunskap om idrotten Att nyrekrytera.
Lär av andra, gör det till ditt eget Må ditt liv kantas av förändringar !
Bjurholms Golfklubb Den medlemsstyrda golfklubben Långsiktig strategi Kampanjer.
Simidrott för alla SSS Vision SSS verkar för simidrott och hälsa för alla genom att; Simidrott ska vara det självklara valet av idrott, där.
Utvecklingsarbete! Om vi drar åt samma håll har vi chans att nå målet! Är alla överens åt vilket håll vi ska?
LEDARTRÄFF Torsdag den 13 mars Nolltolerans Införs i Uppland 1 april 2008.
Verksamhetsplan 2015 Knistad G&CC.
Kommunikationsplan för ----
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Uppstartsmöte P02/03 Gävle Golfklubb VISION Vi är, inom golf, den ledande elit- och ungdomsklubben i Sverige och det naturliga valet när barn.
Föräldramöte P13 Gävle Golfklubb VISION Vi är inom golf den ledande elit och ungdomsklubben i Sverige och det naturliga valet när barn och ungdomar.
Vi är en förening med bred ungdomsverksamhet inom fotboll. Vi har 18 lag, 574 aktiva ungdomar, 3 seniorlag och totalt 1400 medlemmar. Det är fantaskiskt.
Alvesta Golfklubb Ny organisation Två kommittéer istället för 10 st. En spelkommitté och en ekonomi/service kommitté. Dessa kompletteras med sektioner.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Landeryds GK Utveckling och framgångsfaktorer Björn Sturehed, Klubbdirektör/VD.
Företagsgruppen Hornsbergs årsmöte
Tyresö Judo & Ju-jutsus föräldramöte
Uppstartsmöte P02/03 Gävle Golfklubb
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välkommen till skärgården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Strategi och framtidsplan 2020 arninge golfklubb
”Valberednings- seminarium”
Välkommen till informationsmöte
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
SLÄKTFORSKARNA i NORRKÖPING (SiN)
Kommunikationspolicy för MASK
Ulrika Persson-Fischier,
Effektkarta för extern webbplats
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Medlemmar, ledare, kansli och styrelse Våren 2017
#TILLSAMMANS.
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Vision 2020 ”Sveriges trevligaste klubb”

Inledning - så läser du bilderna - -s- - Vision 2020 är namnet på LGK:s långsiktiga verksamhetsplan. Bilderna sammanfattar Vision 2020 och visar: -Bakgrund/hur arbetet skett. -Syfte/varför det är viktigt. -Vårt nuläge. -Hur bilden av en golfklubb skapas. -Medlemmarnas och andras synpunkter och önskemål. -Huvudområdena i Vision 2020 (utifrån alla synpunkter/önskemål) -”Sveriges trevligaste klubb” (visionen sammanfattad i en mening) -Så ska visionen genomföras och så ska medlemmarna kunna. följa/informeras om vad som ska ske och hur långt vi har kommit.

Styrelsen startade visionsarbetet i somras. Vi skulle rekrytera en ny klubbchef, vi var flera nya styrelseledamöter, ny ordförande skulle väljas inom ett år och vi behövde förtydliga vårt nuläge och vår önskade färdväg för de kommande åren. Vi har: genomfört möten/workshops med styrelsen, personalen, sektionerna, talat med medlemmar, icke medlemmar, föräldrar m fl träffat andra golfklubbar i bl a Stockholm och Skåne samt Lidingö Tennisklubb. vi har tagit del av andras planer och visioner samt trender i golfsverige. berättat om arbetet på LGKs hemsida och vid julglöggen. presenterat arbetet för vår nye klubbchef. Arbetet skulle presenterats på årsmötet men p g a tidsbrist ströks punkten Visionsarbetet fortsätter och ska fr o m nu gå in i en genomförandefas. Vision bakgrund

LGK har ett stabilt utgångsläge med en modern anläggning, gamla anor, stark ekonomi, trogen medlemskår och en bra kösituation. Klubben vill tydliggöra och kommunicera klubbens inriktning internt och externt. Inriktningen ska vara tydligt grundad på främst medlemmarnas men också övriga intressenters önskemål. Målet är att bygga en klubb/ett varumärke som stämmer överens med klubbens tradition, kommersiella behov och framtida inriktning. Visionen ska leda oss på vägen, bidra till att nå klubbens övergripande mål och även stärka klubbens attraktionskraft i stort. Konkreta planer, fokus på genomförande samt tydlig och konsekvent kommunikation krävs för att visionen ska bli verklighet. LGKs utgångsläge och framtida inriktning - därför behövs en tydlig vision/framtidsplan -

Så skapas bilden av en golfklubb - och varför kommunikation är viktigt - Bilden av en golfklubb är en kombination av objektiva fakta (priser, tillgänglighet etc.) och subjektiva upplevelser (kvalitet, bemötande etc.). Eftersom en golfrunda/ett besök på en golfklubb är en sammansatt upplevelse, finns det också många anledningar till samtal med andra golfare, gamla vänner och nya bekantskaper, på och utanför golfbanan. Bilden av golfbanor förmedlas därför i hög utsträckning genom vardagssamtal – ”word of mouth”. För sådan kommunikation gäller några speciella regler: Klubben måste ge ”vardagssamtalarna” enkla och tydliga budskap att föra vidare: ”Fantastiska greener”, ”Lätt att få starttid”, ”Alltid stora startfält i tävlingarna” eller dylikt. ”Tystnadsspiralen” styr om någon väljer att tala väl eller illa om en klubb: Tystnadsspiralen bygger på ett antagande, en gissning, om att de man talar med kommer att hålla med eller ej. Tror man att majoriteten håller med, blir man benägen att starta ett vardagssamtal, tror man motsatsen, väljer man ofta att vara tyst. Bra kommunikation för en golfklubb innebär många positiva samtalsstartare. En enskild klubb får mycket begränsad uppmärksamhet - därför måste alla budskap i alla kanaler vara mycket enkla och tydliga. Vardagssamtalen börjar med interninformation. Klubbens medlemmar måste ha riktig och relevant information för sina egna vardagssamtal, med egna klubbmedlemmar och med spelare från andra klubbar. *Stockholms GK/JKL Undersökningar * som vi tagit del av visar följande:

Vad ska känneteckna LGK i framtiden? - så tycker medlemmarna m fl - BEMÖTANDE/SERVICE och VÄRDEGRUND En positiv upplevelse att besöka klubben från ”check in” till ”check out” Service och kvalitet i allt Välkomnande och öppen Vi säger alltid hej till alla Relevant, tydlig och öppen kommunikation tilll medlemmarna Hemsida, facebook, soc media, e-post BANAN Förstklassig finish & parkupplevelse men inte mästerskapsbana. En riktigt bra medlemsbana Effektivt speltempo Hög tillgänglighet IDROTT & HÄLSA Många/attraktiva klubbtävlingar Enstaka stortävlingar Gym och vardagsmotion Sociala kontakter/vinna vänner En del av Lidingö - välkomnande ANLÄGGNINGEN Komplett och toppfräsch Bra övningsområden och range Inomhusträning och golfstudio Levande klubbhus och välbesökt restaurang året runt. En naturlig mötesplats för alla EKONOMI/STYRNING/LEDNING Stabil ekonomi/självförsörjande Tydlig framtidsbild -Vision Ordning och reda Ambition och kompetens Attraktiv och utvecklande arbetsplats TRADITION & RYKTE Sveriges trevligaste klubb Traditionsrik men innovativ Bra stil men låg snobbfaktor Kvalitet i allt AKTIVT KLUBBLIV Mitt andra hem Sveriges bästa klubbliv Året runt och för alla åldrar Många engagerade medlemmar Alla sektioner aktiva: tävling, resor, bridge, fest, krog och möten JUNIOR och ELIT Vår framtid Bred bas och smal elit Topp 5 i Sverige Kul och fostrande Alla vill ”hänga”på klubben - Samlade synpunkter/önskemål från hösten 2015 framförda av medlemmar, sektioner, styrelse, personal, personer i LGK:s kö, samt några engagerade icke medlemmar -

Huvudområdena i Vision utifrån medlemmarnas synpunkter/önskemål - Vision 2013 Anläggning/bana Service Golfspel Klubbliv Vision 2020 Anläggning Bana Golfspelet som sällskapsspel Idrott Klubbliv Bemötande/service/värdegrund Kommunikation Ekonomi Huvudområdena i LGK:s gamla resp nya visionsdokument är ganska lika: Medlemmarna vill att vi ska fortsätta utveckla anläggningen och i synnerhet banans kvalitet/finish. Men flest förbättringsönskemål hamnar dock inom mer mjuka områden såsom ett aktivt klubbliv, bemötande, service, kommunikation, känsla och upplevelse. Medlemmarnas synpunkter är mycket samstämmiga och det finns en bred samsyn kring den önskade färdvägen.

”Sveriges trevligaste klubb” Varför ordet ”trevligaste”? – Jo, för att det inrymmer så många av de värden och upplevelser som medlemmarna vill ha mer av. Varför vill vi bli ”Sveriges trevligaste klubb” och inte ”nr 1” eller ”Sveriges bästa klubb” ? Vi har inte förutsättningarna att bli ett nytt Bro Hof. Medlemmarna upplever inte heller att banan och anläggningen behöver vara ”nr 1” eller ”bäst” i Sverige. Däremot uttrycker medlemmarna att vi ska ha väldigt höga ambitioner i allt vi gör, att vi ska vara bäst där vi kan vara det och att det verkligen ska vara värt att vara medlem i LGK. Vi ska bygga på vår långa tradition och vi ska göra allt med hög kvalitet. Och hur vill vi att klubben ska upplevas? Banan behöver som sagt inte rankas som ”Nr 1”. Men den ska vara i absolut toppskick, utmanande för alla typer av spelare och upplevas som en riktigt bra medlemsbana. Vi vill vara en av favoritbanorna i Stockholm som man gärna besöker och kommer tillbaka till. Vi ska vara en aktiv klubb med ett högt medlemsengagemang. Vi ska ha Sveriges trevligaste och aktivaste klubbliv i vårt fina klubbhus. Restaurangen ska vara en naturlig mötesplats för medlemmar och gäster, unga som gamla, och överallt ska det råda en öppen och välkomnande atmosfär. Bemötandet och servicen från personalen ska vara fantastiskt och alla medlemmar är nöjda och stolta över sin klubb. Ett besök eller en dag på Lidingö Golfklubb ska vara en av de trevligaste golfupplevelserna du har varit med om.

LIDINGÖ GK – ”SVERIGES TREVLIGASTE KLUBB” år 2020 Visst vore detta ett bra bevis på att vi har tagit oss i önskad riktning

Vision genomförande ”Sveriges trevligaste klubb” Mål/huvudområden * Anläggning Bana Golfspelet som sällskapsspel Idrott Klubbliv Bemötande/service Kommunikation Ekonomi Start/klart 2015/dec-16 dec15/dec-16 mars16 apr16/sep-16 apr16/dec-16 april16/aug16 Årsmöte Genomförandeplaner(ansvariga) Anläggningsplan (anläggningsråd) Banutvecklingsplan (J Benestam/banråd ) Golfmål –Tävlingskalender (tävlingskommitté) –Junior- och Elitkommitté Aktivitetskalender (Klubbmästare/klubbråd) Service- och bemötande plan (klubbchef) Kommunikationsplan (klubbchef) Budget/Årsredovisning(styrelsen) - För varje mål/huvudområde i Visionsarbetet finns det en genomförandeplan. - Genomförandeplanerna kommer att finnas tillgängliga på hemsidan och medlemmarna kommer löpande att kunna följa vad som ska ske och hur långt arbetet framskridit *Mål/huvudområdena ska under 2016 ytterligare konkretiseras och därefter kommuniceras.