Projekt nationella föreskrifter (PNF) Fartygsforum i Stockholm, Sjöhistoriska, 2015-10-09/10.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Välkomna.
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Europeiska kommissionens förslag till:
Tidsplan för införande av Basel 2 i Sverige
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
Nacka – en trygg och säker kommun. Nacka – Safe Community sedan 2000 • Blev certifierad som Safe Community år 2000 • Vi återcertifierades 2010.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
Energikartläggning i stora företag
Driftskompatibilitetsdirektivet
GNS järnväg Håkan Sjöström
Regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting har kommit överens om samordnade och långsiktiga insatser som ska stödja en evidensbaserad praktik i socialtjänsten.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Vems ansvar? vad kan vi göra?
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Certifieringssystem för kvalitetsregister
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
1 Sveriges Kommunala YrkesREVisorer. 2 Kommunal revision Förtroendevalda revisorer ansvarar för revisionen i kommuner och landsting. De förtroendevalda.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Regionstyrelsen
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Landsbygdsprogrammet och Havs – och fiskeriprogrammet
Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Håkan Skyllberg, BDO Direktionens säkerställande av IT- säkerhetsskyd d PROTOKOLLSBILAGA C Fullmäktiges protokoll ,
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, otydliga FFU, ÖP Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Träff Miljökonsulter Rune Brandt. Miljöskydd Länsstyrelsen Miljöinspektörer kommun Branschspecifik TVL Länsmiljöträff Miljöchefer 2 ggr/år.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Energikartläggning i stora företag
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Energikartläggning i stora företag
Simkunnighet. Simkunnighet i den Strategiska planen Simkunnighet är ett prioriterat område i den Strategiska planen Prioriterat område = ett.
Mål i Södertälje Miljökontorets mål för människors hälsa.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Ny elsäkerhetslag den 1 juli 2017 – en sammanställning av innehållet i det nya elsäkerhetsregelverket.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Nya regler för att utföra elinstallationer!
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Lagen om Energikartläggning i stora företag
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Utveckling av branschrådet för järnväg
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Uppstart arbetsgrupper
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Banarbets- processen.
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Vad innebär regionbildningen?
Branschrådet för tunnelbana och spårväg 25 oktober 2018
Ny tjänstepensionsreglering
Introduktion till processen för balanserad styrning
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Hållbar användning av bekämpningsmedel
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Vi tar ansvar i skogen SVENSKA PEFC.
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Nationellt likvärdiga YH-utbildningar
Seminarium för luftrumsanvändare
JTF referensgrupp för övergripande frågor
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

Projekt nationella föreskrifter (PNF) Fartygsforum i Stockholm, Sjöhistoriska, /10

Syfte och innehåll Informera om projekt nationella föreskrifter Få era synpunkter och tankar om det pågående arbetet

Vad är PNF? Projektet ska skapa ett samlat modernt nationellt regelverk och ett effektivt tillsynssystem för svenska fartyg som inte omfattas av internationella certifikat Övergripande mål: 1. Bättre och mer tillgängliga regler som öppnar upp för ny teknik och innovation 2. Ökad förståelse för regelverket 3. En bransch som är mer och bättre informerad 4. En mer utvecklad säkerhetskultur 5. Förutsättningar för långsiktig och hållbar utveckling 6. Förutsebarhet både avseende på regler och tillsyn = Regelförenkling

Vilka fartyg omfattar PNF Projektet omfattar alla kommersiella fartyg från 5 meter och uppåt i de delar de inte omfattas av internationella krav eller direktiv, oavsett fartområde. Projektet ska ta hänsyn till trappstegs effekter mot EU- Pass Direktivet, EU-Fiske Direktivet samt Direktivet om IVV fartyg men även mot tidigare ej certifierade fartyg. Ca 140 fartyg faller in i regelverket för certifikat och ca 140 fartyg faller ur samma regelverk i samband med ändring av certifikatsgräns från brutto till meter. 20 brutto föreslås ändras till 15 meter.

Bakgrund Två tidigare faser har arbetat fram förslag till föreskrifter och tillsynssystem, hösten 2013 och hela Det nya projektet (PNF fas 3) ska genomföra de förslag som kommit fram inom ramen för PNF fas 1 och 2: – Ett komplett funktionsbaserat regelverk omfattandes alla områden med bäring på sjösäkerheten för själva fartyget – Ett nytt tillsynssystem med större inslag av riskbasering och egenkontroll

Funktionsbaserade regler Reglerna är idag gamla och detaljföreskrivande. Genom funktionsbaserade regler så kommer regelverket inte tala om hur man ska uppnå ett krav utan vad är det man ska uppnå. Positivt är att det öppnar upp för lösningar som idag normalt inte accepteras i gällande regelverk. Det är hållbart över tid. Svårighet är att det kan upplevas att det blir många tolkningar. Verklighet är nog att man håller sig till ett regelverk.

Förslag till system för egenkontroll Transportstyrelsen godkänner fartyg och rederier – Certifikat gäller tillsvidare Fartygets ägare ansvarar för egenkontrollen – För vissa kontroller ska en godkänd organisation anlitas – En självdeklaration ska lämnas in till Transportstyrelsen Transportstyrelsen tillhandhåller stödmaterial – Allmänna råd och vägledningar till regelverket – Handbok för egenkontroll – IT-stöd för självdeklarationen Transportstyrelsen utövar tillsyn – Planerad och händelsestyrd tillsyn utifrån riskmodell

Utkast till system för tillsyn Periodisk tillsyn (årsavgift)Händelsestyrd tillsyn (årsavgift/direkt avgift) System för egenkontroll Auktoriserad utförare Fartygsägare Planerad tillsyn Risk- modell IT-stöd Händelse- styrd tillsyn Analysforum Annan information Certifierade fartyg Uppgifter som ur ett riskperspektiv inte bedöms kunna hanteras genom endast egenkontroll. Exempelvis bottenbesiktning, stabilitetsmätning, brand etc. Baseras i huvudsak på verksamhet. Exempelvis personbefordran, miljö, fara för annan trafik etc. Själv- deklaration Bevis om utförd egen- kontroll Certifikat Grundl. fartygs- dok och certifikat

Utkast till system för certifiering Nybyggnad/inflaggning/ större ombyggnad/ större reparation Certifiering Kontroll- ansvarig Fartygsägare Stickprovs- kontroller Klar för certifiering Utfärdande av certifikat Ansökningsskede Ansökan Fastställande av kravbild Ansökan ska innehålla relevant information om fartyget. Exempelvis användning, fart- område, riskanalys, regelverk/ standard, kontrollansvarig etc. Möte för att stämma av kravbild och avrapporteringen till myndigheten. Exempelvis dokumentation, vilka kontroller som ska utföras etc. Certifikat Grund- läggande fartygs- dok.

Auktorisation Nya områden för auktorisation Bottenbesiktning, (skrov), in och utvändig Tjockleks mätning av skrov Krängningsförsök, lättvikts bestämning Revision o funktionskontroll av fasta brandsläcknings anordningar Gasolinstallationer för hushålls ändamål Nybyggnad, ombyggnad, in flaggning eller större reparation

Allmänt Krav kommer att riktas på kompetens på de som utför tillsyn under egenkontroll, oavsett på vilken nivå den utförs. Vi ser över möjligheterna att operera ett fartyg i ett annat fartområde än vad det är byggt till. Vi bedriver ”storstädning” av nuvarande regelverk. Vi kommer att utveckla en riskbaserad tillsynsmodell

Tidsplan Tidsplan – Projektet ska slutrapporteras senast – Föreskrifterna och tillsynssystemet ska vara redo att träda ikraft den 1 januari 2017 NärVad Oktober 2015Beslut om inriktning för delegeringar December 2015Beslut om modell för riskbaserad tillsyn December 2015Internremiss av regelverket April 2016Externremiss av regelverket Hösten 2016Beslut om regelverket 1 januari 2017Regelverket träder i kraft

Har ni frågor eller synpunkter? Vi vill att branschens aktörer deltar aktivt, det är nu ni kan påverka ! ”Öppet hus” där alla kan delta i möten på distans. Den sista torsdagen i varje månad mellan kl 09,00 – 12,00. är en e mail adress där ni kan anmäla er till möten eller lämna synpunkter. Referensgruppsmöten i Göteborg den 20 oktober och i Stockholm den 21 oktober. hemsida för information. Vi deltar i olika mässor, branschdagar, utskick till alla som är registrerade i registret, info i bransch tidningar, info till aktörer