PROBLEMATISERING KRING ARBETRELATERAD STRESS OCH KRÄNKNINGAR.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälsoeffekter, tidiga tecken vid stress och psykisk ohälsa
Advertisements

Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
FMS gör människor Fysiskt Mentalt Socialt starka
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Må bra på jobbet.
Systematiskt arbetsmiljöarbete för god psykosocial arbetsmiljö
Arbetsmiljölagen och SAM -Systematiskt arbetsmiljöarbete
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Otydliga lagar om skadlig stress i arbetslivet
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Lotusmodellen.
Vilket stöd finns vid rehabilitering?
Lena Stenvall och Åsa Forssell
ST inom FK Arbetsplatsfacket
AFS 2001:1 Om kunskaper och kompetens Chefer och arbetsledande personal har avgörande betydelse för att arbetsförhållandena skall vara tillfredsställande.
Case – Sjukfrånvaro Vimmerby kommun
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
1. Brandskydd 2. Delaktighet 3. Alkohol och droger
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
Rutiner för systematiskt arbetsmiljöarbete- och hälsoarbete på arbetsplatsen i AFH Vi är Nordens största lärarorganisation och Sveriges fjärde största.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Arbetsmiljöverkets inspektion av skolor i Kristianstads kommun 2015
Läget i Sverige Sverige har högsta andelen sjukskrivna i Europa. Vår kostnad för förtidspension och sjukskrivning ligger.
Frisk under risk - om förekomst och förebyggande av stressrelaterad psykisk ohälsa bland underläkare.
Arbetsmiljöutbildning/ information SWEP International AB Khosrow Adibzadeh, Unionen.
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Den psykosociala arbetsmiljön SAMMANSTÄLLNING AV FEM KVALITATIVA INTERVJUER MED CHEFER I KINDA KOMMUN EVA KLANGBECK OCH HANNA WELIN LEDARSKAPSUTVECKLING.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Ny AFS from 31 mars 2016: Organisatorisk och social arbetsmiljö Monica Östman och Kristin Larsson Personalavdelningen.
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, likabehandling och samverkan Barn- och utbildning 2015 SAM är arbetsgivarens arbete med att undersöka, riskbedöma, åtgärda.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
Ledarutveckling över gränserna Elisabet Lang Sociala avdelningen, Aneby Michaela Lindh Socialförvaltningen, Vimmerby Pär Jansson Kultur- och fritidsförvaltningen,
Information/utbildning i arbetsmiljö Regionstyrelsen Eva Johansson Per Djurberg.
Att förebygga trakasserier och kränkande särbehandling på arbetsplatsen Om den psykosociala arbetsmiljön i Nässjö kommun Ett Case inom ramen för ”Ledarskap.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Psykiska diagnoser i kontaktyrken i kommuner och landsting.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön 1§ Dessa föreskrifter gäller arbete där det kan finnas risk för våld eller hot om våld. Risken för att utsättas.
Mobiliseringsinitiativet för att förebygga sjukfrånvaro 1 Mobiliseringsinitiativet.
HÅLLBAR ARBETSHÄLSA FÖR VÅRDGIVARE
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Vår arbetsmiljö och det systematiska arbetsmiljöarbetet
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Arbetsmiljö.
Kännetecknande för det goda arbetet
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Systematiskt arbetsmiljöarbete – grunden för ett hållbart arbetsliv
Min psykosociala Arbetsmiljö
Rapport psykosocial skyddsrond
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Innehåll Inledning Om Suntarbetsliv
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Rapport psykosocial skyddsrond
Partsorganisationerna som står bakom Suntarbetsliv.
Vårt första IA-år – Utfall och analys.
Arbetsskador och tillbud
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Läkarintyg för sjukpenning
Presentationens avskrift:

PROBLEMATISERING KRING ARBETRELATERAD STRESS OCH KRÄNKNINGAR

N ÅGRA VANLIGA MISSUPPFATTNINGAR / MYTER Psykisk sjukdom är mer accepterat idag” – Psykisk sjukdom är starkt stigmatiserande! ”Psykisk ohälsa är ett svenskt fenomen” – Ökande arbetsoförmåga på grund av psykiska sjukdomar har skett i alla utvecklade ekonomier! ”Psykisk ohälsa är ett nytt sjukskrivningsfenomen” – Ökande sjukfrånvaro för psykiska sjukdomar har i Sverige skett successivt från slutet av 1980-talet och framåt! ”Psykisk ohälsa är endast ett sjukskrivningsproblem” – Sjukskrivningar är toppen på isberget! Produktivitetsförluster hos de som fortfarande är i arbete är ett underskattat problem.

V AD TROR / VET DU ? Varför ökar sjuktalen de senaste åren? Är många sjukskrivna 2016? Vilka grupper har högst långtidssjukskrivningstal?

S TATISTIK

N YBEVILJADE SA PER 1000 REGISTRERADE FÖRSÄKRADE TAR HÄNSYN TILL ATT ANTALET REGISTRERADE FÖRSÄKRADE KONTINUERLIGT ÖKAR.

V EM DRABBAS AV PSYKISK SJUKDOM ?? Kvinnor 28 % högre risk än män Risken störst i åldrarna Risken högre för de med barn i åldrarna 3 – 12 år Högre risk i storstäder och förortskommuner Högre risk bland offentliganställda Högre risk om man har kontaktyrken (Källa : Försäkringskassan)

R ELATIV RISK (RR) FÖR ATT PÅBÖRJA SJUKFALL I SAMTLIGA DIAGNOSER ( LODRÄT AXEL ) OCH I PSYKISKA DIAGNOSER ( VÅGRÄT AXEL ) EFTER BOENDELÄN ( RIKSGENOMSNITTET UTGÖR REFERENSKATEGORI = 1)

R ELATIV RISK (RR) FÖR ATT PÅBÖRJA SJUKFALL I SAMTLIGA DIAGNOSER ( LODRÄT AXEL ) OCH I PSYKISKA DIAGNOSER ( VÅGRÄT AXEL ) EFTER YRKE ( GENOMSNITTET FÖR ALLA YRKEN UTGÖR REFERENSKATEGORI = 1)

S AMBANDET MELLAN ERGONOMISK ARBETSMILJÖ OCH SJUKFALL ALLA SJUKDOMAR

S AMBANDET MELLAN PSYKOSOCIAL ARBETSMILJÖ OCH SJUKFALL I PSYKISK SJUKDOM

A RBETSTAKT ÄR VIKTIGASTE FAKTORN TILL SJUKSKRIVNING

R ELATIV RISK (RR) FÖR ATT PÅBÖRJA SJUKFALL FÖR OLIKA ÅLDRAR

ORGANISATORISK OCH SOCIAL ARBETSMILJÖ

K UNSKAPER OCH M ÅL Arbetsgivaren skall se till att chefer och arbetsledare har kunskaper om hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning samt hur man förebygger och hanterar kränkande särbehandling. Arbetsmiljöverket om kunskaper och mål

ARBETSBELASTNING F ÖREBYGG OHÄLSOSAM ARBETSBELASTNING KRAV RESURSER

KRAV Arbetsmängd Tidsramar Svårighetsgrad Emotionell påfrestning Kognitiv belastning Otydlighet i arbetsuppgifter

R ESURSERNA SKA ANPASSAS TILL KRAVEN I ARBETET Arbetsmetoder Arbetsredskap Kompetens Bemanning Socialt stöd från chefer och kollegor Återkoppling på arbetsinsats Möjligheter till kontroll i arbetet Möjligheter till återhämtning

A RBETSTAGARNA KAN HANTERA OBALANS GENOM ATT : Sänka kvalitén i arbetsresultatet Öka ansträngning/arbetsinsats Arbeta övertid eller hoppa över paus Ta risker

T ECKEN OCH SIGNALER PÅ OHÄLSOSAM ARBETSBELASTNING Låg kvalitet på eller sen leverans av arbetsresultat Bristande motivation, nedstämdhet, blir lättare irriterad än tidigare Försämrad koncentrationsförmåga, ökad glömska, svårare att komma igång och ta initiativ, svårare att fatta beslut Konflikter, samarbetssvårigheter, kränkningar Värk, sömnbesvär, mag-tarmbesvär Sjukskrivningar, sjuknärvaro, hög personalomsättning Olyckstillbud

B ALANS I PRAKTIKEN ? K LARGÖR ARBETETS INNEHÅLL TILLSAMMANS MED ARBETSTAGARNA ! Vilka arbetsuppgifter, vem gör vad Vilka resultat som ska uppnås med arbetet Särskilda arbetsmetoder Hur ska man prioritera om tiden inte räcker till Vem de kan vända sig till för att få hjälp och stöd

K RAV I ARBETET SOM ÄR STARKT PSYKISKT PÅFRESTANDE Att bemöta människor i svåra situationer eller att fatta svåra beslut kan leda till känslor av frustration, sorg och otillräcklighet. Exempel på åtgärder kan vara: professionell handledning information och utbildning hjälp och stöd från chefer och kollegor rutiner för att hantera krävande situationer

A RBETSTID Arbetsgivaren ska vidta de åtgärder som behövs för att motverka att arbetstidens förläggning leder till ohälsa hos arbetstagarna. Arbetsmiljöverket om arbetstid

K RÄNKANDE SÄRBEHANDLING Arbetsgivaren ska klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras i verksamheten. Arbetsgivaren ska vidta åtgärder för att motverka förhållanden i arbetsmiljön som kan ge upphov till kränkande särbehandling. Arbetsgivaren ska se till att det finns rutiner för hur kränkande särbehandling ska hanteras. Arbetsmiljöverket om kränkande särbehandling

H UR SER DET UT HOS ER ? V ILKA RUTINER OCH KUNSKAPER FINNS PÅ ER ARBETSPLATS ?

H UR GÖR MAN ? Hur gör man när sjukskrivningarna ökar, flera slutar eller när arbetsklimatet försämras? Kan man bli friskare av att gå till jobbet?

E XEMPEL PÅ VARNINGSTECKEN Hög kontinuerlig arbetsintensitet Arbetstagarna tar sällan/aldrig ut raster/får inte återhämtning Stressrelaterade negativa resultat från medarbetarenkäter Tillbud och felbehandlingar Försämrade arbetsresultat Hög personalomsättning Stressrelaterade besvär, exempelvis sömnsvårigheter, konflikter på arbetsplatsen, otrivsel, vi – dom samt ökad polarisering En känsla av otillräcklighet inför uppdraget Frånvaro/sjukskrivningar ökar Omfattande övertid, stor flextidsbank osv.

F ÖRSTA STEGET U PPMÄRKSAMMA ARBETSGIVAREN Gör en skrivelse som du lämnar till arbetsgivaren eller lyfter i skyddskommitté. Lyft frågan med närmsta chef Lyft frågan på APT Lyft frågan i LSG/FSG (Skyddskommitté). Kan man i organisationen se strukturella symtom och orsaker till stress? Kontakta ditt kommunombud/huvudskyddsombud.

S TEG 2 K ARTLÄGGNING ( ARBETSGIVAREN ANSVARAR ) Möten (medarbetarsamtal, APT, arbetsgruppsmöten osv.) Samtal där arbetsgivaren talar med alla anställda enskilt eller i grupp. Enkäter för att hitta upplevda brister och orsaker. Företagshälsovården är en resurs för individer men även som delaktiga i kartläggningen. Tillgänglig statistik Upplevelsen av situationen på en arbetsplats kan vara olik för olika individer.

S TEG 3 Å TGÄRDA BRISTER I ARBETSMILJÖN de risker som identifierats i kartläggningsfasen bedöms utifrån allvarighetsgrad medarbetarna blir delaktiga i utredning och genomförande av åtgärder det som är möjligt åtgärdas direkt det för övriga risker görs en handlingsplan med så konkreta åtgärder som möjligt Exempel på åtgärder kan vara tydliggöra arbetsuppgifter och roller, minska arbetsmängd, öka bemanning, effektivare arbetsmetoder, utbildning, ökade möjligheter till samarbete, mailbegränsningsplan, tid för återhämtning, ökade stödresurser alla åtgärder tidssätts och att det är tydligt vem som är ansvarig för att åtgärderna det är tydligt hur och när uppföljning ska ske

V AD UTMÄRKER EN ARBETSPLATS DÄR MEDARBETARNA BLIR FRISKARE ( AV ATT VARA DÄR ) 11 faktorer som forskningen har hittat? Kan faktorerna rangordnas? Finns det fler som har betydelse?

I NTRESSANTA WEBBADRESSER verktyg/keds-sjalvskattningstest/ t.se/arbetsmiljoarbete/systematiskt- arbetmiljoarbete/checklista/allmanna- checklistor/psykosocial-arbetsmiljo_ifyllningsbar.pdf