Att välja sin egen väg – Om ungas syn på entreprenörskap Ulrik Simonsson Ungdomsbarometern.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Advertisements

Kreditmarknad, Arbetsmarknad, Aktiemarknad
Utbildningsprocessen
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Rapport Medlemspanelen augusti 2010 FöretagarFörbundet.
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Lägg till en inledande text här Utveckling för huvudmän.
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
Praktisk arbetslivsorientering
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Intervju inför ViV-projektet.
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Affärssystem som en aktör Linda Askenäs Linköpings universitet.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Privat pensionssparande
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Nätmobbning/Cyberbullying
Introduktion - Konsumentekonomi
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Hälsa och Ledarskapsprogrammet Framtidens utbildning!
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” Privatekonomi Ekonomi.
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Ungas syn på sitt framtida arbetsliv Thomas Magnuson, Marknadschef Proffice.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Ekonomi. Pengar! Mynt och sedlar Digitala pengar Bankkort Under 18 år: Visa ung Beställ hos din bank!
Låna pengar direkt? Pengar fattas för det mesta kan man tycka. Åtminstone fattas de just då de behövs som mest. Hur många gånger har du fått försaka något,
Ung Företagsamhet ® Har sedan 1980 arbetat med att föra skola och näringsliv närmare varandra En ideell och partipolitiskt obunden organisation som utbildar.
Folkhälsoenheten Elevundersökning om tobak, alkohol och narkotika Åk 9 och Gy 2 Genomförd vårterminen 2010.
Sotenässkolan Helene Stensson Studievägledare Genuspedagog Egenföretagare Ingenjör Samhällsvetare.
Blockstabila och blockbytare i valet 2006 Sammanfattning av Synovate-undersökning
Kommunikationsprocesser
Kyrkan Medeltiden åk 4 del 3.
Fredag och vecka…….. BE ® BrucElvis
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
För mer information, kontakta:
Ungdomarnas medieanvändning
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Christina Nygren-Landgärds
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
DET-Uppgifter.
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
Att välja till gymnasieskolan
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
2013 – ÅK1 – version 1.
Förutom yrkeskunskaper…
Vilka utmaningar står gotländsk fotboll inför?
Berätta kort vem du är och varför du är på besök idag?
Presentationens avskrift:

Att välja sin egen väg – Om ungas syn på entreprenörskap Ulrik Simonsson Ungdomsbarometern

”Dagens unga ojar sig över att det inte finns några jobb. Det gör det visst - men många är alldeles för lata för att jobba på en hamburgerrestaurang eller plocka bär i skogen. De sitter hellre hemma hos föräldrarna och spelar tv-spel dygnet runt.” Bert Karlsson, entreprenör (artikel på Newsmill, september 2010) ”Svenska ungdomar är inte alls lata! Tvärtom, vi har väldigt många ambitiösa ungdomar som verkligen ger järnet och hugger på allt.” Goran Sehovac, arbetsförmedlingschef i Malmö (intervju i Aftonbladet, september 2010)

”Alla decennier har sina modeord. På 80- talet talade vi om yuppies, på 90-talet var det it-miljonärer och på 00-talet behölls prefixet it – men användes nu till ord som it-girls och it-väskor: med betydelsen att någon eller något hade just ”det”. Det har bara gått två år in på 10-talet, men det är ingen vild gissning att ordet som kommer att definiera decenniet är entreprenör” Kristin Lundell, krönikör (artikel i SvD, Maj 2012)

Att vara ung - livsfasen Att vara ung idag - generationen Ungdomsåren är generationsneutrala Resan från barn till vuxen Sökande, ifrågasättande, utforskande Varje ungdomsgeneration är unik Omvärldsförändringar påverkar referensramar och attityder Tiden innan ungdomen är historia! HÅLL TUNGAN RÄTT I MUN!

INDIVIDUALISM What´s in it for me? Eget ansvar BESLUTSÅNGEST Unna sig vs. skärpa sig Alla dörrar öppna GAMIFICATION Utmaning Kort attentionspan TRE GENERATIONSTRENDER 2012

Dagens Nyheter (DN.se) : – Tänker du på dig själv som kund, eller en entreprenör som ska bygga ditt eget varumärke, blir frågan ”What’s in it for me?” inför varje läromoment. Det är oerhört begränsande för oss som lärare och kontraproduktivt för eleverna. Gunnel Thydell, lärare

Fördelar med eget företagande jämfört med att vara anställd Ger bättre möjlighet att förverkliga idéer Ger större utrymme för självständigt arbete Ger bättre möjlighet till personlig utveckling Ger bättre möjlighet att kombinera arbete och privatliv Ger möjlighet att välja kollegor själv Ger bättre möjlighet att tjäna mycket pengar Ger högre status 87% 72% 59% 55% 53% 47% 25% ?

Hur kommer detta sig?

”A million dollars isn´t cool. You know what´s cool? A billion dollars”

Mina mål detta år: Öppna eget bolag. Utan investerare och bygga upp från botten till toppen. Resa massor. Skaffa körkort. Köpa en bil. Ha världens jävla fest. Köpa hus utomlands. Åka till miami, ibiza och jobbresa i LA. Starta min egna kläd kollektion. Bli delägare i två olika bolag. (CHECK!) Redan blivit. 20% i WeRun vilket är myyycket (Jag är ju grundare i bolaget.) Sen har jag blivit delägare i ett annat bolag och fått massa aktier, dock inte alls mycket procent men det är ett biljon bolag, och kanske 1% på ett år blir minst 1 mille på ett år. (Källa: – 26/3 2012)

Vad kan vi göra?

Andel som instämmer: “Skolan har gett mig bra information om vilka bransch- och yrkesmöjligheter som finns i framtiden” Studieförberedande Yrkesprogram 15% 23%

Entreprenörerna? Andel som hellre skulle vilja vara företagare än anställd 17%27% 37% Sämre betyg Hellre misslyckas än inte prova alls Tar ofta initiativ och får andra med sig Är kända utanför sin egen bekantskapskrets Extra flitiga i sociala medier, bloggar t.ex. själva oftare

”Hade vi varit klara i skolan när vi fick idéen hade vi aldrig vågat förverkliga den. I Sverige är det så stigmatiserat att misslyckas att om jag hade väntat tills jag gått ut, Sedan startat och misslyckat hade jag i princip varit bränd på arbetsmarknaden.” Välkänd svensk entreprenör i 30-årsåldern som står bakom ett miljardbolag Problem? -Passade inte i mallen för vem som ska starta företag -Motarbetades av lärare -Hjälptes av UF

Sammanfattning Entreprenöriell tidsålder Förebilder skapas genom media Samverkan skola arbetsliv Måste få våga misslyckas

TACK! Ulrik Simonsson UNGD OMSB AROM ETERN