Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Möte inför upphandling, 2015-03-03. Inledning Presentation Upplägg Diskussion om nuvarande avtal. Positivt Negativt Förslag på vad som ingår i resebyråtjänster.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Möte inför upphandling, 2015-03-03. Inledning Presentation Upplägg Diskussion om nuvarande avtal. Positivt Negativt Förslag på vad som ingår i resebyråtjänster."— Presentationens avskrift:

1 Möte inför upphandling,

2 Inledning Presentation Upplägg Diskussion om nuvarande avtal. Positivt Negativt Förslag på vad som ingår i resebyråtjänster Diskussion Branschens utveckling? Relevanta krav? Avslutning

3 Nuvarande avtal Resecity i Västervik Omfattning Inrikes och Utrikes resor – Fördelning Kvalitet/Pris 40 % Kvalitet, 60 % Pris. Kvalitet: Referenser, beskrivning av bokningssystem. Pris: Lämnat som kostnad per bokning.

4 Nuvarande avtal Positiva synpunkter Lätta att komma i kontakt med. ”Svarar alltid i telefon, snabbt”. Hjälpsamma. ”Har man frågor under resan kan man alltid ringa”. Pålitliga. ”Resehandlingar kommer alltid fram som de ska i god tid.” Kunniga. ”Man kommer i stort sett alltid till samma kontaktperson och denne har full koll på vad som gäller för min resa”.

5 Nuvarande avtal Negativa synpunkter Dyrt i vissa fall. ”Kan ofta hitta resor och/eller hotell billigare på andra ställen”. Billig förmedlingsavgift men dyrare resor, varför? Missar trots allt ibland. ”Har hänt att hotellvouchern varit utställd på fel hotell, har dock löst sig ändå efter kontakt.” Ingen möjlighet att själv söka efter resor.

6 Flödesschema avtal X Telefon Formulär Online Kontakt- person Uppstart Resealternativ Policy Riktlinjer Pris Resti d Bekräftelse InförKontaktVal av resa Bekräftelse

7 Flödesschema avtal Innan resan ResehandlingarResa Post Mail App? Ändringar Förseningar Fakturering Prissättning Under resanEfter resan Statistik Nytt avtal Avslut

8 Diskussion Avtalsstart Kommunprofil Vad gäller i vår kommun? Resenärsprofiler Vad finns det för möjligheter för resenärer som åker ofta? Utbildning? Till exempel i hur man bokar själv, vad man ska tänka på vid bokning, vad ska en ovan resenär tänka på? Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

9 Diskussion Kontaktperson Samma ”grupp” personer som har ansvar för en kommun? Kunskap om den specifika kommunen, hjälp vid frågor om hur man ska förhålla sig? Telefon Bokningsformulär Används detta? Boka själv Vilka möjligheter finns? Vad är kostnaden? Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

10 Diskussion Hur säkerställa bästa pris? Förmedlingskostnad + Reskostnad. Hur gör andra kommuner? Hur säkerställa följsamhet av kommunpolicy? Tvingande / Valfritt? ”Straff” vid avvikelse? Hur gör andra kommuner. Möjlighet att kringgå resebyrån vid resor inom Skåne? Resealternativ: Flyg, Tåg, Anslutningar. Skillnader Sverige/Europa/Världen? Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

11 Diskussion Bekräftelse av bokning Vad ska en bekräftelse innehålla? Hur lång tid innan är rimligt att boka resa? Grund för vite Resehandlingar för bekräftad resa kommer först efter påminnelse? Resehandlingar för bekräftad resa kommer inte alls? Miss vid bokning av resa som leder till att resenär ej kommer iväg? Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

12 Diskussion Resehandlingar Pappersform? E-post? App? Ändring av resa Ändra namn på biljett. Ombokning av resa. Hur länge innan? Avbokning av resa. Hur länge innan? Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

13 Diskussion Problem Kontakta resebyrån vid förseningar för förslag på åtgärder? Till exempel: Försenat tåg, kommer jag hinna min anslutning? Hur gör jag? Ändringar Ombokning av hotell. Senare/tidigareläggning av hemresa. Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

14 Diskussion Hur utvärdera kostnader? Förmedlingsavgift per bokad resa? Löpande månadskostnad? ”Timpris”? Statistik Kostnader fördelat på: Färdsätt Kundnummer Resenär Avvikelse från policy Miljöpåverkan. Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

15 Diskussion Överlämning till kommande leverantör Hur underlätta för kommunen? Överföring av resenärsprofiler? Överföring av gammal statistik? Hur underlätta för leverantören? Övrigt? Inför Kontakt Val av Resa Bekräftelse Innan resa Under resa Efter resa Nytt Avtal

16


Ladda ner ppt "Möte inför upphandling, 2015-03-03. Inledning Presentation Upplägg Diskussion om nuvarande avtal. Positivt Negativt Förslag på vad som ingår i resebyråtjänster."

Liknande presentationer


Google-annonser