Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Informationshantering Besöksnäringen. • Hur information kan sökas på internet • Vilken betydelse internet har för turistnäringen • På vilka sätt datorn.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Informationshantering Besöksnäringen. • Hur information kan sökas på internet • Vilken betydelse internet har för turistnäringen • På vilka sätt datorn."— Presentationens avskrift:

1 Informationshantering Besöksnäringen

2 • Hur information kan sökas på internet • Vilken betydelse internet har för turistnäringen • På vilka sätt datorn kan användas för kommunikation inom rese- och besöksnäringen • Exempel på olika bokningssystem som används av flyg, hotell och resebyråer • Exempel på datavaser för turistinformation

3 Resor och internet • Googlar man ordet ”resor” får man ca 20 miljoner svar • När man tittar närmare ser man ett mönster av olika grupper: • Sidor med information om platser, väder och kartor • Sidor med åsikter och tips upplagda av privatpersoner eller organisationer • Leverantörers säljsidor där flygbolag, tåg, bussbolag, hotell och charterarrangörer presenterar sina tjänster • Reseportaler och resebyråers sidor med information om flygbolag, resmål m m. • Auktionssidor där man låter kunden skriva in det pris man vill betala för en tjänst

4 Fördelar med internet • Tillgång till en stor mängd med information • Bekvämt, billigt och snabbt • Ingen press att köpa • Internet är interaktivt – du får svar på dina frågor • Visuellt • Underhållande • Regelbunden kommunikation • Kundanpassning

5 Nackdelar med internet • Resor med många delar kan vara komplicerade att boka • Sökningar och bokningar tar mycket tid – det finns många olika alternativ på internet • Säkerheten är inte helt tillfredsställande • Ej uppdaterad information – eftersom alla företag och organisationer inte uppdaterar sina sidor dagligen • Problem efter bokningen – det kan vara svårt att hitta någon att fråga om det uppstår problem • Alla frågor kan inte besvaras på internet

6 Bokningssystem - flygbolag • På ett flygbolag har marknadschefen till uppgift att sälja så många platser på flygplanen som möjligt • Följande faktorer måste han/hon ta hänsyn till: • Flygbolaget har många plan som trafikerar ett flertal platser • Varje flygrutt trafikeras flera gånger i veckan och flera gånger per dag • På varje flygning förekommer ett flertal olika prisklasser • Varje passagerare har speciella önskemål om plats och kost • Flygbolaget ska hålla reda på ”frequent flyers” och tillhörande poängsystem

7 Bokningssystem - flygplan • IATA – The International Airline Transportation Association • IATA påverkar utformning och uppläggning av resebyråer och flygbolag: • Standardisering av biljetter • Regler för prissättning • Auktorisation av resebyråer som ska sälja flygbiljetter • Fakturering mellan flygbolag • Beskattning och avgifter • Flygkontroll • Marknadsundersökningar • IT-projekt

8 Bokningssystem - resebyråer • GDS – Global Distribution System • GALILEO • www.galileo.se www.galileo.se • SABRE • www.sabretravelnetwork.com www.sabretravelnetwork.com • AMADEUS • www.amadeus.com www.amadeus.com • www.amadeus.net länkas till www.travellink.se www.amadeus.netwww.travellink.se • WORLDSPAN • www.worldspan.com www.worldspan.com

9 Bokningssystem - hotell • UTELL • www.utell.com www.utell.com • FIDELIO • www.micros.com www.micros.com • NETBOOK • www.netbook.se www.netbook.se • HOTSOFT • www.hoistgroup.com www.hoistgroup.com • IMPERIA • www.imperia.se www.imperia.se


Ladda ner ppt "Informationshantering Besöksnäringen. • Hur information kan sökas på internet • Vilken betydelse internet har för turistnäringen • På vilka sätt datorn."

Liknande presentationer


Google-annonser