Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Gästkategorier Logi.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Gästkategorier Logi."— Presentationens avskrift:

1 Gästkategorier Logi

2 Kund Kund är den som oftast bokar hotellrummet, konferensen eller bordet i restaurangen En kund kan vara ett företag, till exempel chefen eller sekreteraren som bokar En kund kan även vara en resebyrå eller ett bussbolag som bokar rum för sina resenärer Oftast är det kunden som även betalar för boendet Bokningspersonal, ekonomi- och marknadsavdelningen är de som oftast kommer i kontakt med kunden

3 Gäst Gäst är den person som använder tjänsten, som bor på hotellet eller äter i restaurangen Det är gästen som de flesta i personalen träffar Ibland kan kund och gäst vara samma person Gästen kan naturligtvis ringa och boka åt sig själv, bor på hotellet och betala med privata pengar I huvudsak kan gästerna delas upp i två olika kategorier: Affärsgäster – ca 70 % Fritidsgäster – ca 30 %

4 Affärsgästen Under vardagarna fylls hotellet vanligen av affärsgäster som bor på hotellet på grund av sitt arbete De flesta är vana resenärer och har bestämda krav De stannar ofta bara en eller kanske två nätter Affärsgästen har ofta få och korta kontakter med personalen Personalen träffar gästen under ett par minuter under incheckning och ett par minuter under utcheckning Utöver detta sköter gästen sig själv under vistelsen Därför är det självklart viktigt att den korta tid vi träffar gästen under vistelsen är av kvalité Affärsgästen är viktig för hotellet eftersom de är ofta återkommande gäster

5 Affärsgästen uppskattar
Snabb in- och utcheckning Bra skrivbord med rätt belysning på rummet Möjlighet till Internetuppkoppling på rummet Möjlighet att få hjälp med kopiering Hjälp med ombokning av biljetter Meddelandeservice Tidig frukostservering Bra utbud av morgontidningar Tillgång till gym/fitnesscenter

6 Konferensgästen En särskild grupp av affärsgäster är konferensgruppen
En konferensgrupp består av en eller flera kursledare samt konferens deltagare Konferensgästen tillbringar troligen hela sin vistelse på anläggningen Gästen har då längre tid på sig att uppleva vår service Det kostar även en hel del att förlägga en konferens till ett hotell eller konferensanläggning Detta ställer höga krav att leva upp till Konferensgästen är mycket viktigt för hotellet eftersom det ger inkomster till flera av hotellets avdelningar Gästen konfererar, övernattar och äter i restaurangen

7 Konferensgästen uppskattar
Att man håller överenskommen tid vid måltider och pauser Snabb servering vid lunchen God kvalitet på mat och dryck Möjlighet till specialkost Bra miljö, komfort och ventilation i konferenslokalen Fungerande teknisk utrustning Bra meddelandeservice Hjälp med kopiering och utskrifter Tillgång till gym/fitnesscenter

8 Grupper Affärsgrupp – där samtliga är mycket vana hotellgäster
Firmafest – där deltagarna övernattar Idrottsgruppen – där deltagarna har ett pressat schema Bussgruppen – där alla anländer samtidigt För att lyckas med gruppen ställs speciella krav: Rummen bör vara klara och fördelade för snabb incheckning En namnlista med samtliga rumsnummer för gruppledaren Måltiderna ska vara förberedda och serveras i tid Man bör undvika skillnader i rumsstandard mellan gruppmedlemmarna

9 Fritidsgästen Under helger, skollov och semestrar byter hotellet skepnad Istället för affärs- och konferensgäster som vistas under arbetstid får hotellet gäster som spenderar sin fritid på hotellet När vi reser och bor på hotell under fritiden har vi mer tid att uppleva saker Samtidigt vill människor som reser under fritiden ta det lugnt Ofta är fritidsgästerna mindre vana hotellgäster Fritidsgästerna är viktiga för hotellet eftersom de är inkomstbringande under perioder det är låg beläggning

10 Fritidsgästen uppskattar
Ofta önskar fritidsgästen mycket information vid incheckningen om hotellets utbud Gästen vill även ha information om vad som erbjuds på orten i form av sevärdheter och aktiviteter Ofta vill man passa på att ta det lugnt på morgonen och äter frukost senare En ovan hotellgäst kan behöva hjälp och förklaring av olika tekniska finesser som telefonväckning och betal-TV


Ladda ner ppt "Gästkategorier Logi."

Liknande presentationer


Google-annonser