Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kongresser och mässor Konferens och evenemang. Mötesindustrin • Mötesindustrin är en del av turistnäringen och utgör 30 procent av turismens omsättning.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kongresser och mässor Konferens och evenemang. Mötesindustrin • Mötesindustrin är en del av turistnäringen och utgör 30 procent av turismens omsättning."— Presentationens avskrift:

1 Kongresser och mässor Konferens och evenemang

2 Mötesindustrin • Mötesindustrin är en del av turistnäringen och utgör 30 procent av turismens omsättning • I Sverige handlar konferenser om att umgås och skapa gemenskap bland kollegor • I Sverige finns det cirka konferensanläggningar • De konferensanläggningar som idag ligger i topp bokningsmässigt håller generellt sett mycket hög standard • Komfort, service, mat, miljö, atmosfär och väl fungerande utrustning är nyckelbegrepp för en lyckad konferens • För dem som ordnar företagskonferenser gäller att ständigt hitta på något nytt

3 En bransch med många namn • Mötesindustrin är en bransch med många namn både i Sverige och internationellt • The Meeting Industry • MICE-industry • Meetings, Incentives, Conventions and Exhibitions • MIT • Meetings & Incentive Travel • MIC-marknaden • Meetings, Incentives & Conventions • Den svenska mötesindustrin delas in i tre huvudområden: • Kongresser • Mässor • Konferenser

4 Kongresser

5 • Kongresser genomförs regelbundet, varje år, vartannat år eller vart tredje år • Platsen för kongressen kan ändras vid varje tillfälle • Initiativet till att vara värd för en kongress kommer alltid från en lokal organisation • En kongress har i regel en längd av fyra till fem dagar • Ledtiden, dvs tid för planering, genomförande och uppföljning, för en kongress är två – tre år och ibland längre • De fyra stora kongressområdena är medicinska möten, industri, teknologi och övrig vetenskap • Tillsammans utgör de för ungefär 55 – 60 % av de internationella kongresserna

6 Kongresser • Nedanstående faktorer är avgörande när man väljer var en kongress ska placeras: • Landet eller staden – image, väderförhållanden, årstider etc • Kongresshallen – kapacitet, utseende etc • Flygplatsen – avstånd till kongresshallen, kapacitet etc • Boendet – kapacitet, standard, avstånd till kongresshallen etc • Infrastrukturen – kommunikationer, vägar etc • Sociala aktiviteter – utbud etc

7 Kongressbyråer • En kongressbyrå sköter i regel administrationen för en hel kongress • Kongressbyrån har också hand om budgetarbetet, uppföljningar och redovisningar för hela kongressen • I regel har kongressbyrån ett avancerat datasystem för att kunna ta hand om all administration • Man tar också hand om allt material som ska tryckas som inbjudan, kataloger, namnskyltar etc • Kongressbyrån organiserar och genomför banketter, sightseeingsturer och medföljandeprogram före och efter kongressen •

8 Mässor

9 • På en mässa visar man upp sina produkter eller tjänster och skapar kontakter för senare affärsbeslut • Det handlar om en tredimensionell marknadsföring • Produkten kan ses, tas på och demonstreras • En mässa kan vara öppen för enbart fackfolk eller för allmänheten • Ofta handlar det om att locka så stor publik som möjligt • Men det viktigaste är att locka rätt publik oavsett storleken på mässan • Exempel på stora mässor: • TUR-mässan i Göteborg • GastroNord i Stockholm

10 Mässor • En mässa genomförs inom bestämda, ofta årliga intervall • Platsen för mässan är ofta densamma år efter år • En mässa har i regel en längd av två till fem dagar • Mässan hålls i en större mässhall med allt under samma tak, seminarier, utställare m m. • Ledtiden för en mässa är ca två år • Mässan som medium blir allt viktigare över hela världen • Mässor har många fördelar gentemot andra sätt att kommunicera • Här skaffar man sig nya kunder som kommer till ens monter för att de redan har ett intresse

11 Mässor • För att kunna orientera sig om mässor som är på gång finns följande länkar: • Fairlink – ett samarbete mellan nordiska mässarrangörer • • Expoworld – en brittisk databas med mässor över hela världen • • Expobase – mässor över hela världen. Du kan söka på bransch och/eller på land • • Auma – mässor i Tyskland • • Trade Show Central – mässor i USA •


Ladda ner ppt "Kongresser och mässor Konferens och evenemang. Mötesindustrin • Mötesindustrin är en del av turistnäringen och utgör 30 procent av turismens omsättning."

Liknande presentationer


Google-annonser