Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Marknadsföring Bertil Grenströmer. Marknadsföring 10/90.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Marknadsföring Bertil Grenströmer. Marknadsföring 10/90."— Presentationens avskrift:

1 Marknadsföring Bertil Grenströmer

2 Marknadsföring 10/90

3 Marknadsföring - skapa, leverera och kommunicera värde

4 Alla vi Marknadsförare Alla vi Marknadsförare

5 Vem är vi? -Organiska? -Fusioniska? Vem är vi? -Organiska? -Fusioniska?

6 Vad kan vi? - erfa? - kompetens? Vad kan vi? - erfa? - kompetens?

7 Vad vill vi och vart? - Växa, hur? Vad vill vi och vart? - Växa, hur?

8 Affärslivets mening ”Vad finns det för behov därute, som vi skulle kunna tillfredsställa, på ett lönsamt sätt?” Affärslivets mening ”Vad finns det för behov därute, som vi skulle kunna tillfredsställa, på ett lönsamt sätt?”

9 Allmänheten är död !

10 Om alla erbjuder samma sak, sjunker priset… Om alla erbjuder samma sak, sjunker priset…

11 Hur ser vår Marknad ut? -Konsumenter? Vilka? Var? Hur? -Kunder (B2B)? Vilka? Var? Hur? -Konkurrenter? Vilka? Var? Hur? Hur ser vår Marknad ut? -Konsumenter? Vilka? Var? Hur? -Kunder (B2B)? Vilka? Var? Hur? -Konkurrenter? Vilka? Var? Hur?

12 Hur ser vårt erbjudande ut?

13 Hur är läget för oss, egentligen? Svagheter Styrkor Hot Möjligheter

14 Jobbar vi med rätt saker, egentligen? Mycket viktigt, 10 Dåligt, 0 Mycket bra, 10 Oviktigt, 0

15 Jobbar vi med rätt saker, egentligen? Mycket viktigt, 10 Panik? Fortsätt! Dåligt, 0 5 Mycket bra, 10 Droppa? Dra ner? Oviktigt, 0

16 Varför välja Dig/Er??? - USP Varför välja Dig/Er??? - USP

17 Era konkurrensmedel? -Produkter/Tjänster -Pris (hur sätter vi pris?) -Plats - Promotion (Rekl.PR,SP.Net) Era konkurrensmedel? -Produkter/Tjänster -Pris (hur sätter vi pris?) -Plats - Promotion (Rekl.PR,SP.Net)

18 Bra produkt/tjänst säljer sig själv? Ha!!! Bra produkt/tjänst säljer sig själv? Ha!!!

19 Hjälp Kunden välja och köpa!

20 50% produkt - 50% relation! Hjälp Kunden lyckas!!! 50% produkt - 50% relation! Hjälp Kunden lyckas!!!

21 Behåll Kunderna! - De lönsamma - Varför gillar de er? -Något de ogillar? -Hur köper de? Behåll Kunderna! - De lönsamma - Varför gillar de er? -Något de ogillar? -Hur köper de?

22 Känn till dina Kunders Kunder, så förstår Du dina Kunder bättre - Vilka de viktigaste är -Hur de köper - Vad de gillar - Vad de hatar - Vad som är värde för dem Känn till dina Kunders Kunder, så förstår Du dina Kunder bättre - Vilka de viktigaste är -Hur de köper - Vad de gillar - Vad de hatar - Vad som är värde för dem

23 Standard eller skräddarsytt?

24 Kundens viktigaste, outtalade frågor om oss -Kan de sina saker? (eller snackar de bara?) -Kan jag lita på dem? -Vill de oss väl? -Ställer de upp, när det behövs? Kundens viktigaste, outtalade frågor om oss -Kan de sina saker? (eller snackar de bara?) -Kan jag lita på dem? -Vill de oss väl? -Ställer de upp, när det behövs?

25 Kan man överleva utan Relationer och Service? Kan man överleva utan Relationer och Service?

26 Framgångsfaktorerna -Teknisk kompetens -Social kompetens - Kundskap Framgångsfaktorerna -Teknisk kompetens -Social kompetens - Kundskap

27 ”Marknadsföring, det är väl reklam det…?” Om Marknadsföringens isberg

28 Marknadsföringens isberg Kommunikation Säljarbete Relationer Behoven Marknaden Kunderna Erbjudandet Kommunikation Säljprocessen

29 Marknadsplanens innehåll 1. Sammanfattning för ledningen 2. Nuläget - Marknadssituationen 3. Hot och möjligheter 4. Mål 5. Marknadsföringsstrategi 6. Handlingsprogram 7. Vinst och förlusträkning 8. Kontroll

30 VM Alla snackar om Varumärken… Symbol Text/Namn Melodi Historia Produkter Tjänster Personal Q ServiceRutiner Pålitlighet Relationer Rykte Reklamations- hantering Samhällsnytta

31 ”Åh vad jobbar Du med då??” Hur man gör en 3 minuters sk Liftpitch Hur gör man så den man talar med blir - Intresserad ? - Informerad ? -Imponerad ? På vårt företag hjälper vi Kunder, som… Grupparbete

32 Marknadsföring 10/90 Fakta - om oss, behoven, konkurrensen Fundera - hur ser vår marknad ut? - hur bör vårt erbjudande se ut? - vår USP? - vår kommunikation, när, var, hur? - hur ska vi tjäna våra pengar? Fokus - på det vi ska göra

33 Det mesta ett företag gör, handlar om Marknadsföring

34 Det mesta Marknadsföring handlar om, är Eftertanke och därefter Hårt arbete!

35 Benägenhet att söka och acceptera digital information Hög Teknikgap ? --- pc net ipad bic datautb Låg Födelsedecennium

36 Har ni kunder med Teknikgap? Påverkar detta er Marknadsföring?


Ladda ner ppt "Marknadsföring Bertil Grenströmer. Marknadsföring 10/90."

Liknande presentationer


Google-annonser