Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Marknadsföring Skapa en lönsam kundrelation. Skapa lönsamma kundrelationer  Hitta nya kunder och behålla gamla kunder.  Kundstyrd marknadsföring – Skapa.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Marknadsföring Skapa en lönsam kundrelation. Skapa lönsamma kundrelationer  Hitta nya kunder och behålla gamla kunder.  Kundstyrd marknadsföring – Skapa."— Presentationens avskrift:

1 Marknadsföring Skapa en lönsam kundrelation

2 Skapa lönsamma kundrelationer  Hitta nya kunder och behålla gamla kunder.  Kundstyrd marknadsföring – Skapa rätt produkt till kunden (Ipod, mobiler mm)  Kan du kundanpassa din produkt?

3 Målet är att sälja?…….  Säljer inte en produkt/funktion utan fördelar, resultat och värdet för kunden  En bra säljare har två öron och en mun – lyssna för att tillgodose kundens behov

4 Positionering  Identifiera marknaden  Hitta ett ”hål” i marknaden som inte är så väl intäkt av konkurrenterna och positionera företaget/produkten där.  Skapa och anpassa produkten för den delen av marknaden  Lokalisera vilken kundgrupp det är du skall nå.  Vilken position skall du ta?

5 Skapa ett värde….  Byggt på kundens behov  Vad för värde har produkten/tjänsten för kunden?  Hur visar du värdet?  Behöver du öka värdet? (för att bli mer prisvärd eller för att kunna öka priset)  Skapade värden (Mackmyra, Gränsfors bruk)  Mervärden (Gymmet)  Hur kan du skapa värden för dina kunder?

6 Konkurrensfördelar  Ex ◦målaren som kommer i tid ◦Öppetider ◦Service (hur? alla säger att dom har bra service)  Lista dem o fråga sedan ◦Kommer din målgrupp att uppskatta dina fördelar ◦Är den annorlunda mot vad konkurrenten erbjuder ? ◦Kommer kunderna verkligen att tjäna på den här fördelen? ◦Kommer du att klara och hålla löftena? ◦Tror kunden att du klarar det? ◦Kommer fördelen göra så att kunden köper nu (iaf snart)?

7 Marknaden - kunderna Hur är dom och vilka är dom

8 Kundtyper  Snobben  Det är viktigt att synas, vara bäst, vara först, att glänsa.  Familjefadern  En social person, som du inte kan sälja till om du inte får en bra personlig kontakt. Han vill prata om allt innan avslut  Efterföljaren  Det är viktigt att veta för denna person att han gör rätt. Referenser liksom många fakta, främst ekonomiska, krävs för att han skall besluta sig.  Faktabitaren  En effektiv arbetsmänniska, som skall ha de viktiga få fakta som gäller, och tar ofta beslut därefter, så han hinner göra något mer väsentligt än att handla.

9 Vad identifierar kunderna  Kön  Ålder  Civilstatus - familj  Årsinkomst / Ekonomi  Boende  Intressen

10 Hur ser företaget o dess ”profil” ut? Vad får kunden för första intryck av dig?

11 Företagets namn  Understryker din konkurrenskraft (nisch)  Får kundens intresse att väckas  Representerar det du representerar  Blandar inte ihop dig med något annat företag  Säljer sig självt utan förklaring  Har en positiv klang  Är optimistiskt  Är inte geografiskt begränsat  Attraherar de kunder du vill ha Tips • Tänk på framtiden (ej för smalt)

12 Företagsidé  En kort beskrivning av vad företaget säljer, till vilka och kanske hur. ◦Ex ◦”Att erbjuda varor av god kvalitet till ett bra pris” – målgrupp: ”Utbudet skall omfatta det mesta en bilägare behöver till sin bil” ◦”Att erbjuda kläder och accessoarer till den medvetna familjen i Västervik”

13 Logo  Den ska kunna fungera länge  Den ska vara enkel att förstå  Den ska inte liknas andras logos  Den ska passa ihop med ditt namn  Den ska synas i både stor o liten version  Den ska kunna fungera i svartvitt

14 USP – Unique Selling Point  ”Vad drömmer du om”  ”Vorsprung durch technik”  ”För liv i rörelse”  ”Join the movement”

15 USP  Becouse I´m worth it”  ”När du älskar att köra”  ”XXX följer inte utvecklingen vi leder den”

16 USP  Från motion till prestation  Du sätter målet jag visar vägen  Min kunskap er säkerhet

17 USP  Visar skillnaden mellan ditt företag och andra  USP gör att du (o anställda) får ett ledord att fokusera på  Visar vem du är på ett tydligt sätt  Skall finna överallt, annonser, kläder, visitkort, hemsida, reklam, broschyrer mm Tips • Undvik modeord • Var ärlig så att du kan hålla vad du lovar

18 Visitkort – många möjligheter  Din USP  Beskriva produkter  Bli rabattkort  Utlåtande av nöjda kunder  Tio tips inom ditt område  Ett talesätt som du vill sprida och som passar ditt företag  En prislista  Ett erbjudande  Minibroschyr  Mm  Kan ha flera olika….

19 Annat material  Kunder skall känna igen färger, logga typsnitt mm mellan annonser, brevpapper, visitkort, mail, hemsida och fysisk butik(kontor och klädsel)  Vi bygger ett varumärke from dag1

20 Marknadsföringsmaterial

21 Broschyrer  Broschyr (stor kostnad men svår att helt ersätta med internet)  Minibroschyr (som i mataffär)

22 Flyers  Tydlig rubrik som ropar/lockar  Berätta så mycket det går om produkten  Klara starka färger  Använd bilder och grafik  ”Prata” med en människa i taget  Ha ett konkret erbjudande  Skall vara lätta att ta med o dela ut  Kreativ när det gäller placering

23 Annat material  Giveaways – Prova på box  Tips  Stripa bilen (cykeln)  Profilkläder (även till barnen, Kul foton)  Profilmtrl (flaskor, väskor mm men använd USP)  Rollups


Ladda ner ppt "Marknadsföring Skapa en lönsam kundrelation. Skapa lönsamma kundrelationer  Hitta nya kunder och behålla gamla kunder.  Kundstyrd marknadsföring – Skapa."

Liknande presentationer


Google-annonser