Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

MARKNADSFÖRING OCH SERVICE. MARKNADSFÖRING • Allt som görs för att skapa intresse hos en målgrupp. • Ska leda till att en vara eller en tjänst blir såld.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "MARKNADSFÖRING OCH SERVICE. MARKNADSFÖRING • Allt som görs för att skapa intresse hos en målgrupp. • Ska leda till att en vara eller en tjänst blir såld."— Presentationens avskrift:

1 MARKNADSFÖRING OCH SERVICE

2 MARKNADSFÖRING • Allt som görs för att skapa intresse hos en målgrupp. • Ska leda till att en vara eller en tjänst blir såld. • Hitta nya kunder eller behålla de gamla. • Många tror att marknadsföring är samma som reklam.

3 • Word of mouth = mun till munmetoden. • Att kunder och samarbetspartners pratar gott om företaget är effektiv marknadsföring.

4 • Marknadsföringen består för företagen bland annat av: 1.God service 2.Trevligt bemötande 3.Skapa förtroende för företaget och dess produkter eller tjänster.

5 Marknadsföring inom företag har fyra viktiga mål: 1.Hitta nya kunder. 2.Behålla och sälja mer till gamla kunder. 3.Ge information och bygga upp en positiv bild av företaget. 4.Öka försäljningen och lönsamheten.

6 •”Nöjda kunder är de bästa marknadsförarna – men missnöjda kunder är konkurrenternas bästa marknadsförare.”

7 Marknadsföring och konkurrens • Företag som säljer liknande varor eller tjänster är konkurrenter. • Det handlar många gånger om att hitta sätt att sälja mer och bli dominerande på olika sätt. På konkurrenternas bekostnad. • En känd modell inom konkurrensmetoder är 4P-modellen.

8 4P-modellen Kundgrupp ProduktPrisPlatsPåverkanPersonal

9 MARKNADSFÖRINGSMETODER • Via direktreklam. • I tidningar och tidskrifter. • Sociala medier • Teknisk marknadsföring. • Traditionella skyltar.

10 Direktreklam. • Många företag köper adresser till personer i sin målgrupp för att marknadsföra sig direkt till en blivande kund. • Brev adresseras personligt och den eventuella kunden känner sig utvald och blir positivt inställd till budskapet.

11 Tidningar och tidskrifter • Ett av de äldsta sätten att marknadsföra sig är att annonsera i tidningar och tidskrifter. • Företaget kan lätt nå en viss målgrupp genom att annonsera i rätt tidning eller tidskrift. • Nackdel är att det är dyrt.

12 Sociala medier • I dag sker mycket av marknadsföring via sociala medier. • Många företag har en webbsida som ett skyltfönster där marknadsföring sker. • Gäller för företaget att ha bra rubriker och sökord så att blivande kunder hittar informationen.

13 • Oftast finns en gästbok eller ett anmälningsformulär så den blivande kunden kan bli medlem och få nyhetsbrev från företaget. • Facebook. • Twitter.

14 • Smartphone. • I de fall du köpt något via internet finns ditt namn och din mailadress bevarade och företaget kan fortsätta marknadsföra sig mot dig.

15 Teknisk marknadsföring • 7Q 7Q • n3G0 n3G0 • eaKAMbC4U&feature=endscreen eaKAMbC4U&feature=endscreen

16 • yk yk • nxs nxs • ORc ORc • cIw cIw

17 • u3Rc u3Rc

18 Traditionella skyltar • Allmänna transportmedel som bussar, taxi och tåg. Det är företag som köper reklamutrymme. • Sporthallar och ishockeyrinkar eller fotbollsplaner.

19

20 Textning • Tryckta eller handskrivna. • Matsedel på lunchrestaurang eller bageri. • Gäller att det är snyggt.

21


Ladda ner ppt "MARKNADSFÖRING OCH SERVICE. MARKNADSFÖRING • Allt som görs för att skapa intresse hos en målgrupp. • Ska leda till att en vara eller en tjänst blir såld."

Liknande presentationer


Google-annonser